ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«وحید رجبلو» درخواست اینترنت رایگان برای معلولین را مطرح کرد

پس از درخواست «وحید رجبلو» از وزیر ارتباطات برای رایگان کردن اینترنت معلولین، وزیر ارتباطات از پیگیری این موضوع خبر داد. چندی پیش «وحید رجبلو» فعال معلول استارتاپی و حوزه فناوری که مدیرعاملی مجموعه توانیتو را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵

پس از درخواست «وحید رجبلو» از وزیر ارتباطات برای رایگان کردن اینترنت معلولین، وزیر ارتباطات از پیگیری این موضوع خبر داد. چندی پیش «وحید رجبلو» فعال معلول استارتاپی و حوزه فناوری که مدیرعاملی مجموعه توانیتو را برعهده دارد از وزیر ارتباطات درخواست کرد که هزینه اینترنت را برای قشر معلولین رایگان سازد.

او که این درخواست را در شبکه اجتماعی توییتر مطرح کرده بود، با اشاره به این موضوع که خرید هزینه اینترنت برای برخی معلولان کار سختی است، گفته بود: «مستمری ماهی ۱۲۰هزار تومان بهزیستی کفاف خرید اینترنت را حتی برای یادگیری مهارتی نمیدهد. افراد معلول با انواع مشکلات اجتماعی وتبعیض‌ها، شهر نامناسب در خانه حبس هستند. تنها راه ارتباط ما اینترنت است. لطفا شما کاری برای ما انجام دهید.»

درخواست رجبلو پس از دو روز توسط وزیر ارتباطات پاسخ داده شد. او وعده داده که پیگیر این موضوع خواهد بود و باید برای تحقق این کار یک سری مجوزها را دریافت کنند.

رجبلو در گفتگو با دیجیاتو ضمن ابراز شور و شعف نسبت به واکنش زودهنگام وزیر ارتباطات در قبال درخواست او می‌گوید که این اقدام می‌تواند کمک حال بسیاری از افراد دارای معلولیت باشد: «بسیاری از افرادی که معلول هستند در خانواده‌های کم بضاعت یا بی‌بضاعت زندگی می‌کنند. یک سری از معلولین به خاطر تصادفات و مواردی از این قبیل معلول می‌شوند که شاید از منظر مالی کم و کسری نداشته باشند اما به شخصه افراد زیادی را می‌شناسم که هزینه اینترنت برایشان بسیار سنگین تمام می‌شود و نمی‌توانند از پس آن بر بیایند.»

رجبلو با ذکر این نکته که در بسیاری از کشورهای دنیا اینترنت برای قشر معلولین رایگان است می‌گوید که در این کشورها جدا از اینترنت بسیاری از دوره‌های آموزشی آنلاین هم برای معلولین به طور رایگان در نظر گرفته شده تا بتوانند از آنها بهره ببرند.

او در پاسخ به این سوال که اگر اینترنت معلولان در نهایت رایگان شود، توانیتو چه اقدامی در کنار آن برای قشر معلولین انجام خواهد داد می‌گوید: «من همیشه به وزیر و دیگر مسئولین گفته‌ام که اگر یک قدم برای این قشر بردارند، قطعا ما هم همراهشان گام برمی‌داریم. من قول می‌دهم اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از آموزش‌های معروف شرکت‌های ارائه دهنده آموزش آنلاین مانند فرانش و... را به طور رایگان در اختیار معلولین قرار دهم تا بتوانند در کنار اینترنت رایگان، از آموزش رایگان مجازی هم بهره‌مند شوند.»

او در پاسخ به این سوال که معلولان چقدر با اینترنت سروکار دارند به دیجیاتو می‌گوید: «آن دسته از معلولینی که زندگی‌شان با اینترنت مرتبط است، رسما به آن گره خورده و به جرات می‌گویم که بیشتر ارتباطات و دیگر موارد زندگی آنها از طریق اینترنت انجام می‌شود. این دسته از معلولین واقعا محتاج به اینترنت هستند و کار و زندگی‌شان را با فضای مجازی می‌گذرانند. ایام شیوع کرونا و قرنطینه خانگی نیز این مساله را مضاعف ساخته و امیدوارم وزارت ارتباطات بتواند زودتر کاری از پیش ببرد.»

او می‌گوید باتوجه به قانون جامع حمایت از معلولان، آموزش آنها نیز باید تسهیل شود: «در حال حاضر و در دنیای کنونی واقعیت اینست که اینترنت جزئی از فرآیند آموزش است.» رجبلو که خود اخیرا توانسته با کمک اپراتورها و عده‌ای داوطلب تعدادی مودم با بسته‌های اینترنتی رایگان برای معلولین تهیه کند به دیجیاتو می‌گوید که امیدوار است جدا از بخش‌های خصوصی، بخش دولتی هم بتواند قدمی جدی در این راستا بردارد.

رجبلو باور دارد که وزارت ارتباطات می‌تواند در وهله اول با کمک سازمان بهزیستی که دیتابیس قوی از معلولین داخل کشور دارد به این موضوع ورود پیدا کند: «در این حالت بسیاری از معلولین نیازمند شناسایی می‌شوند و دولت می‌تواند کمک بزرگی به این قشر انجام دهد.»

«توانیتو» اکنون نزدیک به 1000 خدمات‌دهنده فعال دارد که در حوزه‌های سلامت، پزشکی، توانبخشی، آموزش و خدمات عمومی به شهروندان ایرانی و از طریق این پلتفرم سرویس‌دهی می‌کنند. وحید رجبلو توانسته‌ فرصتی پدید آورد که بیش از ۱۴هزار شهروند دارای معلولیت و بدون معلولیت از خدمات آنلاین استفاده کنند.

گفتنیست رجبلو در سال ۱۳۹۹ توسط کمیته غیرانتفاعی بین‌المللی جوانان جهان (Junior Chamber International) به‌عنوان یکی از ۱۰ چهره تأثیرگذار در دنیا شناخته شده و این اولین بار است که یک ایرانی در جمع جوانان تأثیرگذار جهان قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

    پسر خیلی کارت درسته، یک بار قبل کرونا تو نمایشگاه دیدمش گفتم بهش چقدر دوستت داریم

مطالب پیشنهادی