ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پخش موسیقی آرامش‌بخش در هنگام عمل، میزان درد پس از جراحی را کاهش می‌دهد

بسیاری از افراد پس از جراحی برای تحمل درد به داروهای مسکن نیاز دارند، اما حالا طبق پژوهشی جدید، گوش دادن به موسیقی و کلمات آرامش‌بخش در هنگام عمل می‌تواند سطح درد و همچنین نیاز ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

بسیاری از افراد پس از جراحی برای تحمل درد به داروهای مسکن نیاز دارند، اما حالا طبق پژوهشی جدید، گوش دادن به موسیقی و کلمات آرامش‌بخش در هنگام عمل می‌تواند سطح درد و همچنین نیاز به مسکن پس از عمل را کاهش دهد.

در سراسر جهان سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر زیر تیغ جراحی می‌روند که اکثر آن‌ها بیهوشی عمومی را پشت سر می‌گذارنند. بیهوشی عمومی یک حالت بدون احساسات درنظر گرفته می‌شود و در حالی که سطح هوشیاری بسیار کم است، مدارکی برای هوشیاری متصل وجود دارد که از توانایی درک محیط خارجی خبر می‌دهد. اگر چنین شواهدی صحت داشته باشند، می‌توان از چنین وضعیتی استفاده مفیدی داشت؟

پژوهشی جدید برای اطلاع از این موضوع، یک آزمایش با ۳۸۵ بیمار در رده سنی ‍۱۸ تا ۷۰ سال در ۵ بیمارستان آلمان انجام داد و این افراد با بیهوشی عمومی تحت جراحی ۱ تا ۳ ساعته قرار گرفتند. این افراد بطور تصادفی در دو گروه شامل گروه مداخله با ۱۹۱ بیمار و گروه کنترل با ۱۹۴ بیمار تقسیم شدند.

در این تحقیق عوامل مختلفی مانند نوع و مدت زمان جراحی، درد پیش از عمل و استفاده از داروها در طی جراحی در دو گروه یکسان بود. در گروه مداخله از یک نوار صوتی با موسیقی پس زمینه و پیشنهادات مثبت مبتنی بر اصول هیپنوتیزم درمانی استفاده شد که بطور مکرر به مدت ۲۰ دقیقه از طریق ایرفون در هنگام بیهوشی عمومی پخش شد و سپس بیماران ۱۰ دقیقه سکوت را تجربه کردند. در گروه کنترل، یک نوار خالی برای بیماران مورد استفاده قرار گرفت.

جراحی

در حالی که میزان درد بیماران هر دو گروه پیش از جراحی یکسان بود، سطح درد در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی تفاوت چشمگیری داشت و بطور متوسط میزان درد در گروه مداخله ۲۵ درصد کمتر بود. همین موضوع منجر به کاهش قابل توجه استفاده از مواد مسکن در ۲۴ ساعت اول پس از عمل در گروه مداخله شد.

علاوه بر این کاهش، بیماران کمتری هم به چنین داروهایی نیاز پیدا کردند. در گروه مداخله ۱۲۱ نفر از ۱۹۱ بیمار (۶۳ درصد) به این داروها نیاز پیدا کردند. در گروه کنترل این میزان برابر ۱۵۵ از ۱۹۴ نفر (۸۰ درصد) بود که از کاهش نزدیک به ۱۷ درصدی خبر می‌دهد. در طی این آزمایش عوارض جانبی گزارش نشد.

به گفته پژوهشگران نتایج پژوهش اخیر نشان می‌دهد که پخش موسیقی و کلمات آرامش‌بخش از طریق ایرفون می‌تواند یک تکنیک ایمن، عملی، ارزان و غیردارویی برای کاهش درد پس از عمل و مصرف داروهای مسکن باشد. با وجود این نتایج، باید عملکرد این روش را در جراحی‌های تهاجمی‌تر و دردناک‌تر مورد آزمایش قرار داد. تا پیش از استفاده عمومی و گسترده از این تکنیک، باید آزمایش‌های بسیار بیشتری انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی