ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدارگرد ردیاب گاز «اگزومارس» موفق به شناسایی گاز جدیدی در مریخ شد

پژوهش‌های زیادی درباره مریخ صورت گرفته و بسیاری آن را مقصد بعدی بشریت می‌دانند. با این وجود هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود دارد و حالا مدارگرد ردیاب «اگزومارس» توانسته‌ برای اولین بار گاز «هیدروژن ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

پژوهش‌های زیادی درباره مریخ صورت گرفته و بسیاری آن را مقصد بعدی بشریت می‌دانند. با این وجود هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود دارد و حالا مدارگرد ردیاب «اگزومارس» توانسته‌ برای اولین بار گاز «هیدروژن کلرید» را در این سیاره سرخ شناسایی کند.

پروژه‌های کنونی به دنبال یافتن حیات در مریخ هستند و چندین کاوشگر و مدارگرد به این سیاره فرستاده شده. حالا طبق دو پژوهش جدید، محققان یک گاز جدید را در این سیاره سرخ کشف کرده‌اند. این گاز که هیدروژن کلرید نام دارد، ظاهرا مربوط به تغییرات فصلی می‌شود، با این حال سوالات زیادی پیرامون مریخ ایجاد می‌کند.

در نگاه اول شاید اتمسفر یک سیاره اهمیت بالایی برای مطالعه نداشته باشد، مخصوصا اتمسفر مریخ که ضخامت بسیار کمی دارد. البته با وجود اینکه اتمسفر این سیاره سرخ شاید نتواند از حیات در سطح آن پشتیبانی کند، همچنان می‌تواند نشان‌دهنده فعالیت‌ها در سطح سیاره باشد. حالا کشف هیدروژن کلرید در مریخ، می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که آب بخش قابل توجهی از اقلیم‌شناسی این سیاره سرخ بوده یا حتی شاید هنوز باشد.

یکی از نویسندگان پژوهش اخیر به نام «کوین اولسن» به این موضوع اشاره کرده که آب نقش حیاتی در شکل‌گیری این گاز دارد:

«شما برای آزادسازی کلر به بخار آب نیاز دارید و برای تشکیل هیدروژن کلرید هم نیازمند محصولات جانبی آب یعنی هیدروژن هستید. آب در فرایند نقش حیاتی دارد. ما همچنین به یک ارتباط با گرد و غبار دست پیدا کردیم: زمانی که فعالیت گرد و غبار افزایش پیدا می‌کند، هیدروژن کلرید بیشتری شکل می‌گیرد، یک فرایند که با گرمایش فصلی در نیم‌کره جنوبی در ارتباط است.»

مریخ

هرچیزی که موجب تولید این گاز در مریخ می‌شود، با تابستان در نیم‌کره جنوبی در ارتباط است، با این حال نمی‌توان به زنجیره‌ای از اتفاقات دست پیدا کرد.

در پژوهش دوم، محققان نشان داده‌اند که اندازه‌گیری نسبت دوتریم به هیدروژن در اتمسفر این سیاره به نابودی حجم عظیمی آب در تاریخ آن اشاره دارد. این مقاله از ایده وجود گسترده آب در مریخ در سال‌های دور پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌تواند نشان‌دهنده وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و حتی اقیانوس‌ها در سطح این سیاره باشد.

با وجود تمام این دستاوردها، باید منتظر ماند و دید بشر چند سال دیگر می‌تواند پا روی این سیاره بگذارد و آیا می‌تواند تا ۲۰۵۰ یک تمدن در آن ایجاد کند یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی