ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چه اتفاقی برای جرثقیل هوایی مریخ نورد استقامت افتاد؟

فضاپیمای حامل مریخ نورد استقامت که این کاوشگر را با کابل به سطح این سیاره فرستاد، در رویدادی دراماتیک جزوی از سیاره سرخ شد. مریخ نورد استقامت هفته گذشته با موفقیت بر سطح مریخ فرود ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

فضاپیمای حامل مریخ نورد استقامت که این کاوشگر را با کابل به سطح این سیاره فرستاد، در رویدادی دراماتیک جزوی از سیاره سرخ شد.

مریخ نورد استقامت هفته گذشته با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد و پس از گذشت مدتی فیلم فرود و اولین تصاویر از مریخ را به زمین مخابره کرد. یکی از نکات جالب این ویدیو، لحظه انجام مانور جرثقیل هوایی بود که در طی آن فضاپیمای فرود راکت‌هایش را روشن کرد و ربات شش چرخ را با چندین کابل به طرح مریخ فرستاد.

پس از اینکه چرخ‌های استقامت با سطح مریخ تماس پیدا کردند، کابل‌ها به طور اتوماتیک قطع شدند و جرثقیل از مریخ نورد فاصله گرفت و در گرد و غبار مریخ ناپدید شد. حال ممکن است از خود بپرسید سرنوشت این فضاپیما چه شد. پاسخ این سوال را در ادامه خواهید خواند اما اما پیش از آن بهتر است فرآیند فرود را مرور کنیم.

فضاپیمای حامل استقامت حدوداً ۱۰ دقیقه پیش از وارد شدن به جو مریخ، قسمت فوقانی خود به نام Cruise Stage را رها کرد که شامل پنل‌های خورشیدی، سنسورها و تانکرهای اصلی سوخت برای تأمین انرژی سفر ۷ ماهه می‌شد. فضاپیما سپس حدود ۳ دقیقه پیش از فرود مریخ نورد، چترهایش را باز کرد تا سرعت را کم کند و چند ثانیه بعد سپر حرارتی را آزاد کرد.

در ارتفاع تقریباً ۲.۲۵ کیلومتری سطح مریخ، یعنی ۶۰ ثانیه پیش از رسیدن استقامت به سطح سیاره، مریخ نورد و جرثقیل راکت دار یا همان مرحله فرود (Descent Stage) از محافظ پشتی (Back Shell) و چترها جدا شدند. چند ثانیه بعد، مریخ نورد با کابل به سطح مریخ فرستاده شد و پس از اینکه چرخ‌هایش با سطح تماس پیدا کردند، کابل‌ها به طور خودکار قطع شده و جرثقیل هوایی از محل فرود دور شد.

جرثقیل هوایی برخلاف تصور برخی‌ها، وارد مدار مریخ یا فضا نشد و در مسیر بازگشت به زمین هم قرار ندارد. این وسیله، که وظیفه خود را به درستی انجام داده بود، برای جلوگیری از برخورد احتمالی با استقامت، با استفاده از سوخت باقی مانده از محل فرود دور شد و در جای دیگری در سطح مریخ سقوط کرد.

فرود استقامت تا حد زیادی شبیه به فرود دیگر مریخ نورد ناسا یعنی «کنجکاوی» بود که هنوز هم پس از نزدیک به یک دهه در حال مطالعه سیاره سرخ است. تصویر محل سقوط جرثقیل هوایی کنجکاوی را که توسط مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده در ادامه مشاهده می‌کنید:

انتظار می‌رود ناسا در روزها یا هفته‌های آتی تصویر محل سقوط جرثقیل هوایی مریخ نورد استقامت را منتشر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی