ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یافته پژوهشی جدید: رژیم وگان احتمالا سلامت استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد

افراد وگان در رژیم غذایی خود هیچ‌گونه غذای مبتنی بر حیوانات ندارند و حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که رژیم وگان می‌تواند سلامت استخوان‌ها را در معرض خطر قرار دهد. این پژوهش جدید که توسط ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

افراد وگان در رژیم غذایی خود هیچ‌گونه غذای مبتنی بر حیوانات ندارند و حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که رژیم وگان می‌تواند سلامت استخوان‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

این پژوهش جدید که توسط «موسسه فدرال آلمان برای ارزیابی ریسک» (BfR) صورت گرفته، داده‌های مربوط به ۳۶ وگان را مورد بررسی قرار داده و البته ۳۶ فرد دیگر با رژیم غذایی عادی هم در این پژوهش شرکت داشته‌اند. در رژیم غذایی این افراد محصولات حیوانی وجود داشته است.

در این تحقیق پژوهشگران نمونه‌های خون و ادرار داوطلبان را مورد تحلیل قرار دادند و همچنین از استخوان پاشنه داوطلبان سونوگرافی کردند. پس از تحلیل‌ها مشخص شد که افرادی که از رژیم وگان استفاده می‌کنند، تراکم استخوانی کمتری نسبت به دیگر داوطلبان دارند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که رژیم وگان احتمالا می‌تواند سلامت استخوان را به خطر بیندازد. علاوه بر سونوگرافی، سطح سایر نشانگرهای زیستی مرتبط با سلامت استخوان هم در افراد وگان کمتر از دیگر داوطلبان حاضر در این پژوهش بوده است.

ارتباط میان پایین بودن این نشانگرها و همچنین تراکم استخوان پایین کاملا واضح است، چرا که غلظت پایین برخی نشانگرها مانند ویتامین A و B6 می‌تواند منجر به تراکم استخوانی پایین در آزمایش‌ها شود.

رژیم وگان

مدیر BfR به نام «آندریاس هنسل» به این موضوع اشاره کرده که برخلاف باور عموم که رژیم وگان را سالم می‌دانند، می‌تواند روی استخوان تاثیر منفی داشته باشد:

«یک رژیم وگان اغلب به عنوان یک رژیم مناسب سلامت درنظر گرفته می‌شود، با این حال یافته‌های علمی ما نشان می‌دهد که چنین رژیمی روی سلامت استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد.»

اگرچه رژیم وگان مزایایی مانند کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در پی دارد، اما پژوهش‌های اخیر از نقص‌های آن خبر می‌دهند. این اولین باری نیست که یک پژوهش به تاثیر منفی چنین رژیم‌هایی روی سلامت استخوان اشاره دارد، چرا که در گذشته پژوهش دیگری از سوی دانشگاه آکسفورد از چنین موضوعی خبر داده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • abeautifulmind
    abeautifulmind | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    میان و یه تحقیقی رو منتشر می کنن بدون اینکه هیچ جزئیاتی ازش درز بدن.خبرگزاری ها دیگه هم یه چیز بهش اضافه می کنن و آب و تاب میدن و منتشرش می کنن.افراد زیادی رو از نزدیک دیدم که وگان شدن و خیلی از بیماری هاشون بهبود پیدا کرد.البته باز، وگان داریم تا وگان.وگان داریم که غذای سرخ شده و برشته می خوره که مسلما مضره و تفاوتی با همه چیز خوردن نداره.خبر علمی عمدا ناقص منتشر میشه که اونهایی که از وگان بودن ضرر می کنن، خوشحال بشن، وگرنه امثال من زیادن که تاثیر وگان بودن رو روی سلامتی و محیط زیست دیدن.بعضی ها هم زورشون میاد دو تا مقاله علمی و کتاب بخونن.از خدا خواسته ردش می کنن.کاش کمی فکر کنیم.

  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

    اینکه نیاز به تحقیق پژوهشگران نداشت، هر آدمی که ذره‌ای عقل تو کله‌اش باشه میدونه سبک زندگی وگان برای بدن مضره

مطالب پیشنهادی