ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همراه اول از موتور جستجوی بومی ذره بین رونمایی کرد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی موتور جستجوی بومی ذره بین توسط اپراتور همراه اول تاکید کرد این موتور جستجو می‌تواند Single Sign On را در بین کاربران ایرانی جا بیندازد و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۳

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی موتور جستجوی بومی ذره بین توسط اپراتور همراه اول تاکید کرد این موتور جستجو می‌تواند Single Sign On را در بین کاربران ایرانی جا بیندازد و کاربران داخل کشور با لاگین کردن به آن، دیگر نیازی به ورود به اپلیکیشن‌های مختلف نداشته باشند.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول اعلام کرد این موتور جست‌وجو از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است: «امیدواریم بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تامین کند.»

فیروز آبادی با بیان اینکه در مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول تمهیداتی دیده شده که وضعیت به‌کارگیری سکوها، برنامک‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی رصد شود گفت: «در این مرکز VODها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌رسان‌ها که حداقل شامل چهار پیام‌رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.»

او درباره پروژه موتور جستجوی بومی همراه اول گفت: «ما در جریان این پروژه بودیم، امروز مراحل نهایی را برای اعلام عمومی طی کرد که آن آماده‌سازی یک اپلیکیشن مرورگر و موتور جست‌جو است که از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است و امیدواریم بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تامین کند.»

وی‌ ادامه داد: «به دنبال این هستم که اپلیکیشن‌های ایرانی، در حوزه پیام‌رسان‌ها، VODها، مرورگرها، موتورهای جست‌وجو از مزیت‌های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب‌کار دیجیتال راه‌ انداخته‌اند را دچار اذیت می‌کند، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری وارد می‌شوند و برای این کار از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده می‌کنند، اصطلاحی به نام Single Sign On وجود دارد که‌ می‌توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرده که اگر استفاده از موتور جستجوی بومی ذره بین در بین کاربران زیاد شود، هماهنگی لازم بین دستگاهی برای اجرای Single Sign On وجود دارد: «در این راستا وعده دادیم که اگر همراه اول بتواند اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهد که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را فراهم می‌کنیم که کاربر وقتی وارد محیط می‌شود، برای یک بار وارد شود و  در طول روز در اپلیکیشن‌های مختلف بتواند با همان یک بار ورود کارش را انجام دهد. این کار در ادامه نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین‌دستگاهی هستیم.»

آنطور که از صحبت‌های فیروزآبادی برمی‌آید، به جز این موتور جستجو قرار است که مرورگر ذره بین نیز به زودی عرضه شود. موتور جستجوی بومی ذره بین همراه اول از این لینک در دسترس است.

از سوی دیگر با جستجوی بیشتر می‌توان دید که اپلیکیشن این موتور جستجو در مارکت‌های اندرویدی ایرانی نیز حاضر است البته با تعداد نصب بسیار کم. برای مثال توضیحاتی درباره ذره بین در مایکت داده شده است: «‏‏ذره بین یک سوپروب‌گرد رایگان فارسی‌ است که جستجو و گشت‌وگذار در دنیای بی‌انتهای اینترنت را آسان می‌کند.» همچنین در بخش ویژگی‌های ذره‌بین می‌توان این موارد را مشاهده کرد:

  • ‏زبان ذره بین فارسی‌ است.
  • هزینه اینترنت مصرفی استفاده از ذره بین، برای وب‌سایت‌های ایرانی نیم‌بها و برای وب‌سایت‌های بین‌المللی، تمام‌بها است. این هزینه با فعال‌سازی بسته‌های هدیه ذره بین، رایگان است.
  • تماشای ویدئوهای دل‌خواه شبکه‏‌های اجتماعی و وب‌سایت‌‏های دیگر، در تب ویدئوی ذره‌ بین، همیشه با ترافیک نیم‌بها محاسبه می‏‌شود.
  • ذره بین امکان جستجو و دسترسی طبقه‌بندی شده به متن، تصویر، ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال) و موسیقی را فراهم می‌کند.
  • جستجو در ذره بین، ساده ا‌ست و نیاز به هیچ تخصصی ندارد.
  • سرعت جستجو و رسیدن به نتیجه‌ دل‌خواه در ذره بین بالا است؛ تنها با یک کلیک!

‏همچنین گفته شده که در بستر ذره‌ بین می‌توان به این موارد دسترسی داشت:

  •  دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات روزانه
  •  آگاهی از نرخ طلا، ارز، سکه و بورس
  • دسترسی لحظه‌‏ای به وضعیت آب‌وهوا
  •  پیگیری اخبار ورزشی و نتایج زنده فوتبال
  • امکان مقایسه و خرید اینترنتی
  •  دسترسی آسان و به صرفه به پربیننده‌ترین و به‌روزترین محتواهای شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های ایرانی
  • تماشا و دانلود انواع ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال)

گفتنیست پروژه موتور جستجوی بومی با سایت‌هایی چون یوز و صرف هزینه‌های میلیاردی آغاز شد ولی تا به امروز این موتورهای جستجوی بومی نتوانستند در بین کاربران جا باز کنند. برخی کارشناسان بر این باور هستند که برای پا گرفتن یک موتور جستجوی بومی حداقل به ۴۰۰ میلیون کاربر هم‌زبان نیاز است تا آن موتور جستجوی بومی در بین آن قشر کارایی داشته باشد و راه‌اندازی آن صرفه اقتصادی داشته باشد.

وزیر ارتباطات پس از قطع اینترنت در سال ۹۸ درباره وضعیت موتور جستجوی بومی گفته بود که ایران در این موضوع ضعف دارد: «ما در موتور جست‌وجو ضعف داریم و سال ۹۸ پس از قطعی اینترنت مشخص شد توان اداره کردن نیازهای مردم از طریق پیام‌رسان بومی وجود ندارد و در این حوزه مردود شدیم.»

حال باید دید سرنوشت موتور جستجوی بومی ذره بین چه خواهد بود. هرچند کارکرد اولیه‌ی آن نشان می‌دهد که می‌تواند برتری‌هایی نسبت به نمونه‌های بومی دیگر داشته باشد. اما اینکه چقدر می‌تواند به نمونه‌های بین‌المللی نزدیک شده و اساسا چه ارزش افزوده‌ای برای کاربران ایجاد می‌کند، سوالات مهمی هستند که زمان پاسخ آن‌ها را مشخص می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (55 مورد)
  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۲۲ دی ۱۴۰۰

    خلی هم عالیه و ازش استفاده میکنم

  • Morteza
    Morteza | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

    یوز و قبلیا که از لحظه اول ساخته شده بودن برای سانسور محتوا، مثلا عبارت "حسن جهان آرا" رو سرچ میکردید هیچی دربارش نمیومد. حالا ذره بین بنظر یکمی نامحسوس تر میخواد وارد بشه و حداقل انقدر تابلو دنبال سانسور نیست

  • realtime
    realtime | ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

    ما هیچ مشکلی با داخلی نداریم مشروط بر عدم فیلتر خارجی

    • Morteza
      Morteza | ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

      مشکل اینه که داخلی بدون سانسور خارجیا توجیه اقتصادی نداره، چیزی هم که هدف اقتصادی نداره ( حداقل تو ایران ) هدفش سیاسیه . اهداف سیاسی هم که اینجا همیشه به ضرر مردمه

  • Uncle_STULIN
    Uncle_STULIN | ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

    اگه حمایت بشه توسط دولت خوبه، حداقلتسلط گوگل رو کم کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی