ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هوش مصنوعی جدید IBM می‌تواند انسان‌ها را در مناظره شکست دهد

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و به مرور زمان شباهت بیشتری به انسان پیدا می‌کند. حالا شرکت IBM سیستمی طراحی کرده که می‌تواند با انسان‌ها مناظره کند و حتی گاهی اوقات بر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و به مرور زمان شباهت بیشتری به انسان پیدا می‌کند. حالا شرکت IBM سیستمی طراحی کرده که می‌تواند با انسان‌ها مناظره کند و حتی گاهی اوقات بر آن‌ها پیروز شود.

محققان در مقاله جدیدی که در مجله Nature منتشر شده، می‌گویند: «ما امروز Project Debater را معرفی می‌کنیم، سیستم مناظره‌ای که می‌تواند با انسان‌ها مباحثه‌ی رقابتی داشته باشد.» پروژه Debater در آزمایش‌ها فقط ۱۵ دقیقه فرصت تحقیق در زمینه موضوعات مدنظر خود و آماده شدن برای مناظره را داشته. این سیستم در هر آزمایش توانست اظهاریه‌ آغازین جذابی تهیه کند و حتی پاسخ‌های مناسبی برای سوالات طرف مقابل داشته باشد.

انسان‌ها در اکثر آزمایش‌ها پیروز مناظره بودند اما این سیستم در یک مورد توانست موضع ۹ نفر را تغییر بدهد که به نوبه خود دستاورد مهمی است. «کریس رید» در واکنش به پروژه جدید هوش مصنوعی آی‌بی‌ام می‌گوید: «پروژه Debater گامی حیاتی در زمینه توسعه فناوری‌های مباحثه و کار با استدلال‌هاست. موفقیت‌های این سیستم به صورت اجمالی نشان می‌دهد که یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی چطور می‌تواند به راحتی با مجموعه‌ای از استدلال‌های قابل درک توسط انسان‌ها کار کند.»

البته این هوش مصنوعی جدید نیامده تا جایگزین انسان‌ها شود بلکه آمده تا در مباحثه‌ بهتر و ارائه استدلال‌های مطلوب به مردم کمک کند. پروژه Debater چه به عنوان یک سیستم هوش مصنوعی و چه به عنوان یک حوزه تحقیقاتی با چالش‌های زیادی روبرو است. این پروژه هم مثل تمام پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که اهداف بزرگی را دنبال می‌کنند، با چالش گردآوری اطلاعات برای دستیابی به راهکارهای موثر دست و پنجه نرم می‌کند.

با وجود این که هدف اصلی پروژه Debater بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد، ولی می‌تواند گام مهمی در زمینه کمک به استدلال‌های بشری باشد و فناوری هوش مصنوعی را به سمت حوزه‌هایی پیش ببرد که تاکنون افراد و شرکت‌های کمی به آن ورود کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی