ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل واچ آسیب‌پذیری قلبی-عروقی را با دقت بالا تشخیص می‌دهد

تحقیق جدید دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که می‌توان از اپل واچ برای تشخیص دقیق نوعی آسیب‌پذیری قلبی-عروقی در منزل استفاده کرد. آسیب‌پذیری (Frailty)، به مشکل کاهش عملکرد و سلامت در افراد سالخورده گفته می‌شود. این ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

تحقیق جدید دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که می‌توان از اپل واچ برای تشخیص دقیق نوعی آسیب‌پذیری قلبی-عروقی در منزل استفاده کرد.

آسیب‌پذیری (Frailty)، به مشکل کاهش عملکرد و سلامت در افراد سالخورده گفته می‌شود. این مشکل را می‌توان با استفاده از آزمایش پیاده روی ۶ دقیقه‌ای (6MWT) تشخیص داد که معیاری استاندارد برای ارزیابی عملکرد حرکتی و ظرفیت ورزشی بیمار به شمار می‌رود. به گفته اپل کسب امتیاز بالاتر به معنی «عملکرد عروقی، تنفسی، گردش خون و عصبی-عضلانی سالم‌تر» است.

حال محققان دانشگاه استنفورد با پشتیبانی مالی اپل مطالعه‌ای به منظور دقت اپل واچ در تشخیص آسیب‌پذیری یاد شده انجام دادند. این تحقیق با حضور ۱۱۰ بیمار مبتلا به مشکل قلبی-عروقی و دارای آیفون ۷ و اپل واچ سری ۳ انجام شد. بیماران آزمایش پیاده روی ۶ دقیقه‌ای را به طور مرتب در منزل انجام دادند که نتایج آن با نتایج تست مشابه در کلینیک مقایسه شد.

این تحقیق نشان داد که اپل واچ می‌تواند آسیب‌پذیری (Frailty) را در کلینیک با حساسیت (Sensitivity) ۹۰ درصد و ویژگی (Specificity) ۸۵ درصد تشخیص دهد. زمانی که آزمایش در خانه انجام شد، اپل واچ توانست آسیب پذیری را با حساسیت ۸۳ درصد و ویژگی ۶۰ درصد تشخیص دهد.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که اپل واچ با جمع‌آوری داده‌های منفعل (passive) می‌تواند ابزاری دقیق برای تشخیص عملکرد پیاده روی ۶ دقیقه‌ای در محیط کلینیک باشد. به گفته محققان می‌توان از این ساعت برای «نظارت و ارزیابی از راه دور آسیب‌پذیری و ظرفیت عملکردی بیماران مبتلا به مشکلات قلبی-عروقی استفاده کرد و نظارتی دقیق‌تر و ایمن‌تر را برای بیماران رقم زد.»

در این تحقیق علاوه بر قابلیت جمع‌آوری پسیو داده‌های اپل واچ، از اپلیکیشن مخصوصی به نام VascTrac برای جمع‌آوری داده‌های 6MWT استفاده شد. البته اپل اخیراً معیارهای جدید مربوط به حرکت از جمله تست 6MWT را به اپل واچ آورده که به گفته MacRumors نتایج امیدوارکننده این تحقیق یکی از دلایل احتمالی اضافه شدن آن به watchOS 7 است.

پزشکان با استفاده از نتایج این تحقیق می‌توانند با اعتماد بیشتری استفاده از اپل واچ برای ارزیابی وضعیت بیماران مبتلا به مشکلات قلبی-عروقی در منزل را توصیه کنند.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال PLOS ONE منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی