ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بیل گیتس و کرونا؛ آیا جهان تا سال ۲۰۲۲ به حالت عادی برمی‌گردد؟

بیل گیتس در مصاحبه جدید خود با روزنامه لهستانی Gazeta Wyborcza و شبکه تلویزیونی TVN24 اعلام کرد که واکسن کووید ۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۲ می‌تواند جهان را به حالت عادی برگرداند. بنیانگذار مایکروسافت از خسارات وصف ناپذیری ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

بیل گیتس در مصاحبه جدید خود با روزنامه لهستانی Gazeta Wyborcza و شبکه تلویزیونی TVN24 اعلام کرد که واکسن کووید ۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۲ می‌تواند جهان را به حالت عادی برگرداند.

بنیانگذار مایکروسافت از خسارات وصف ناپذیری که ویروس کرونا روی جامعه جهانی گذاشت به عنوان «یک فاجعه باورنکردنی» یاد کردن و همچنین عنوان کرد که تنها خبر خوب موجود در این رابطه افزایش دسترسی‌ به واکسن‌ها است. گیتس به این روزنامه لهستانی گفت: «در پایان سال ۲۰۲۲ ما باید به طور اساسی و کامل به حالت عادی برگردیم.» اما آیا او درست می‌گوید؟

نهاد خیرخواهانه بیل گیتس ۱.۷۵ میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ اهدا کرده است

گیتس میلیاردری است که در سال ۲۰۱۴ از سمت ریاست مایکروسافت کناره‌گیری کرد. او از آن زمان از طریق بنیاد نیکوکاری خود با نام «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» مشغول جمع‌آوری کمک‌های مالی برای افراد کم بضاعت بوده است. بنیاد خیریه بیل گیتس که از آن به عنوان قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان یاد می‌شود حداقل ۱.۷۵ میلیارد دلار برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ اهدا کرده که شامل پشتیبانی از تولیدکنندگان واکسن، درمان‌های بالقوه و روش‌های تشخیص می‌شود.

بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای ادامه فرآیند تولید واکسن‌های جدید و ۱۵۶ میلیون دلار به طرح «کواکس» اختصاص یافته است. کواکس که هدف آن اطمینان پیدا کردن از در دسترس بودن واکسن در کشورهای در حال توسعه است، از سازمان بهداشت جهانی (WHO) و اتحاد جهانی واکسن و مصون‌سازی (GAVI) نیز بودجه‌ای را دریافت می‌کند و در نظر دارد تا پایان سال جاری به دو میلیارد دوز واکسن برای کشورهای در حال توسعه دست پیدا کند.

کواکس تاکنون در سال جاری مذاکراتی را برای تولید حدود ۲.۲۷ میلیارد دوز واکسن انجام داده است اما از اوایل ماه مارس بسیاری از دوزهای آن هنوز مجوزهای لازم برای کشورهای در حال توسعه را دریافت نکرده یا در حال انجام آزمایشات بالینی بوده‌ است. هر واکسنی (به استثنای واکسن جانسون و جانسون)  به دو دوز تزریق نیاز دارد که در حال حاضر روند تزریق  آن‌ها در کشورهای خودکفا صورت می‌گیرد. کواکس همچنین چندین بار از کشورهای ثروتمندی که برای جمعیت خود واکسن کافی دریافت کرده، درخواست کمک کرده است.

در فرآیند بهبود از ویروس کووید ۱۹ کشورهای در حال توسعه ممکن است به حال خود رها شوند

علاوه بر این، دولت‌های بریتانیا، کانادا، نروژ و فرانسه عنوان کرده‌اند که دوزهای بیشتری را برای ارائه در اختیار عموم قرار خواهند داد و از کشورهای اروپایی درخواست حمایت کرده‌اند. در اواسط ماه فوریه کاخ سفید ۴ میلیارد دلار به کواکس اهدا کرد اما با این وجود هم به سختی می‌توان اعلام کرد که تمام تلاش‌های بین‌المللی صورت گرفته در این رابطه منجر به خارج شدن سراسری تمام جوامع تا پایان سال ۲۰۲۲ از بحران کووید ۱۹ خواهد شد.

گیتس اظهارات جدید خود را در حالی اعلام کرد که تنها چند هفته پیش در مصاحبه صورت گرفته توسط اپلیکیشن کلاب‌هاوس عنوان کرده بود که مردم در بهار یا تابستان باید درباره تغییر نحوه زندگی خود تامل کنند. هر چند عنوان کردن چنین مسئله‌ای برای کشورهای ثروتمند کمی بحث برانگیز است اما از نظر تاریخی بسیاری از نیازهای اساسی انسان‌ها در جوامع در حال توسعه برای چندین دهه در مقایسه با کشورهای ثروتمندتر مانند ایالات متحده برآورده نشده است.

همچنین برخی نظریه‌های  بی اساس دیگر ادعا می‌کنند که بحران ویروس کرونا در واقع نوعی بهانه برای کاشت میکرو تراشه از طریق واکسن در بدن انسان‌ها است. در حالی که مفهوم کاشت میکرو تراشه از طریق واکسن کاملا بی‌اساس بوده، به نظر می‌رسد نباید به تئوری‌های توطئه‌آمیزی که ادعا می‌کنند «با بازگشت جهان به حالت عادی خود در اواخر سال ۲۰۲۲ کشورهای در حال توسعه به پیشرفت مطلوب خود خواهند رسید» اعتقاد داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی