ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 5000G با معماری Zen 3 افشا شد

اواخر سال گذشته میلادی AMD از پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن ۵۰۰۰ هزار رونمایی کرد و در نمایشگاه CES 2021 هم نسخه مخصوص لپ‌تاپ‌های این پردازنده‌ها معرفی شدند. حالا باید منتظر نسخه APU یا واحد پردازش ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

اواخر سال گذشته میلادی AMD از پردازنده‌های دسکتاپ سری رایزن ۵۰۰۰ هزار رونمایی کرد و در نمایشگاه CES 2021 هم نسخه مخصوص لپ‌تاپ‌های این پردازنده‌ها معرفی شدند. حالا باید منتظر نسخه APU یا واحد پردازش سریع AMD باشیم. در همین راستا مشخصات APUهای AMD Ryzen 5000G افشا شده‌اند.

به تازگی یک منبع موثق حوزه فناوری به نام «momomo_us» مشخصات این پردازنده‌ها را افشا کرده است. به گفته این منبع، APUهای جدید AMD با نام «Cezanne» در سه مدل وارد بازار می‌شوند که بالاترین آن‌ها از ۸ هسته و پایین‌تر از ۴ هسته بهره می‌برد.

بالاترین مدل Ryzen 7 5700G نام دارد که به ۸ هسته و ۱۶ رشته مجهز می‌شود. این APU دارای فرکانس پایه ۳.۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۶ گیگاهرتز است و در مجموع ۲۰ مگابایت حافظه کش دارد که ۱۶ مگابایت آن حافظه کش L3 است.

مدل بعدی با نام Ryzen 5 5600G از ۶ هسته و ۱۲ رشته بهره می‌برد و فرکانس پایه ۳.۹ گیگاهرتز دارد. فرکانس بوست این APU به ۴.۴ گیگاهرتز می‎‌رسد و دارای ۱۹ مگابایت حافظه کش است که سهم حافظه کش L3 به ۱۶ مگابایت می‌رسد.

پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 5000G

پایین‌ترین مدل Ryzen 3 5300G نام دارد که دارای ۴ هسته و ۸ رشته است. فرکانس پایه و بوست این APU به ترتیب به ۴.۰ و ۴.۲ گیگاهرتز می‌رسد.

با توجه به میزان حافظه کش، این APUها مبتنی بر معماری Zen 3 و نه Zen 2 هستند. یکی از موارد جالب در مشخصات پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 5000G مربوط به نسبت فرکانس پایه و بوست آن‌ها با تعداد هسته‌ها می‌شود. هرچقدر تعداد هسته و رشته بیشتر می‌شود، فرکانس پایه کاهش و فرکانس بوست افزایش می‌یابد.

در حال حاضر اطلاعی از تعداد هسته‌های پردازشگر گرافیکی Vega در این APUها نداریم، با این حال شاید این APUها حداکثر دارای ۸ هسته باشند. توان طراحی حرارتی پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen 5000G هم احتمالا مشابه نسل قبل و نزدیک به ۶۵ وات باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی