ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش سختگیری‌های آمریکا: محدودیت‌های بیشتر در انتظار کاربران ایرانی اینترنت؟

تغییرات گوگل در روزهای اخیر برای کاربران ایرانی حواشی بسیاری داشته است. پیش از این کاربران با استفاده از VPN به سرویس‌های تحریم شده دسترسی داشتند اما اکنون گوگل در بسیاری از موارد می‌تواند ایرانی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

تغییرات گوگل در روزهای اخیر برای کاربران ایرانی حواشی بسیاری داشته است. پیش از این کاربران با استفاده از VPN به سرویس‌های تحریم شده دسترسی داشتند اما اکنون گوگل در بسیاری از موارد می‌تواند ایرانی بودن کاربران را تشخیص دهد. اکنون به نظر می‌رسد دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی ایالات متحده (OFAC) می‌خواهد فشار بیشتری به شرکت‌های فناوری وارد کند تا آن‌ها هم در مسیر گوگل گام بردارند که این یعنی محدودیت بیشتر برای کاربران ایرانی.

یکی از کارکنان گوگل به نام «وینیسیوس فورتانا» به تازگی چنین خبری را در توییتر اعلام کرده. به گفته وی، OFAC به دنبال شرکت‌هایی می‌رود که تمام تلاش خود را برای شناسایی موقعیت جغرافیایی کاربران کشورهای تحریم شده، انجام نمی‌دهند. چنین اقدامی در راستای پیروی از تحریم‌های صورت گرفته از سوی ایالات متحده صورت می‌گیرد.

مدیر تیم Jigsaw در گوگل می‌گوید: «اُفک به دنبال شرکت‌هایی خواهد رفت که تلاش خود را برای تشخیص موقعیت مکانی کاربران خود جهت هم‌خوانی با تحریم‌ها انجام نمی‌دهند. انتظار داشته باشید که کمپانی‌های بیشتری مجبور به بستن حساب‌های خود بر روی کاربران ایرانی شوند. برای حفظ آزادی اینترنت در ایران اکنون نیاز به تغییر سیاست احساس می‌شود.»

به گفته او، این اقدام شرکت‌های فناوری را مجبور به قطع دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های تحریم شده می‌کند، البته مدت‌هاست کاربران ایرانی با استفاده از برنامه‌های تغییر IP مانند VPN مشغول استفاده از چنین سرویس‌هایی هستند. با این حال ظاهرا آمریکا می‌خواهد بدون اعمال تحریم‌های جدید، از چنین کاری هم جلوگیری کند.

در صورتی که این کمپانی‌ها در مسیر گوگل گام بردارند که البته با فشار OFAC چنین موضوعی ممکن به نظر می‌رسد، احتمالاً دسترسی کاربران به سرویس‌های بیشتری محدود خواهد شد. چنین تغییری بیشتر به ضرر کسب و کارهای آنلاین و وبمسترها تمام می‌شود چرا که دیگر نمی‌توانند از برخی سرویس‌های حیاتی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنند.

طبق گزارش‌های گذشته، گوگل می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد کاربران ایرانی را تشخیص دهد که با توجه به خبر اخیر و فشار OFAC، بعید نیست اگر در هفته‌های آینده این میزان بیشتر شود و شمار بالایی از کاربران ایرانی دیگر نتوانند از سرویس‌های تحریم شده حتی با برنامه‌های تغییر IP استفاده کنند.

شرکت‌های فناوری ابزارهای مختلفی برای شناسایی کاربران کشورهای مختلف از جمله کاربران ایرانی دارند و اگر مجبور شوند، از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

اگر سختگیری‌ها افزایش پیدا کنند، کار برای کاربران ایرانی و به خصوص کسب و کارهای آنلاین در کشورمان سخت‌تر خواهد شد. در حقیقت آن‌ها باید در کنار مشکلات اینترنت در داخل کشور، با نیرویی مضاعف با مشکلات جدید هم مقابله کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • طاووس
    طاووس | ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

    این یعنی باید خودکفاشیم حالا چه زوری یا خود خواسته! یعنی ما میتونیم سرویس های اینترنتی داشته باشیم؟بله،همین نرم افزاریستای ما انجام میدن!مثل اَپ نقشه بَلد و غیره که بجای وِیز اومدن👏

  • Xtract
    Xtract | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    یکی به این دلقک بگه داداش ما زیر ساخت اکثر نیازهای خودمان رو تو سالهای اخیر فراهم کردیم . شاخ گنده تر از تو رو شکستیم تو که هیچی نیستی😂 😂

  • رسول
    رسول | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    خوب مشخص شد خود غرب هم هزینه میکنه که کره شمالی شیم و دستش با ا خ و ک ه - اینگلیس لعنتی 250 سال برنامه برای تغییر زیان دوم جهان - اگر هند تغییر زبان نمیداد دومین و سومین زبان دنیا بودیم - و اگر خاورمیانه معدن و پول نمیکرد و وارد خرافات 250 ساله نمیکرد - الان الماس دنیا خاورمیانه بود

  • molavy
    molavy | ۲۱ فروردین ۱۴۰۰

    درود بر بایدن بزرگ
    نفس ایرانی ها رو ببر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی