ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

حرکت اول می‌گوید ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی سال ۹۹ را انجام داده است

حرکت اول با انتشار کارنامه خود در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که قصد دارد در سال جدید مانند سال ۹۹ مسیر سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور را ادامه دهد و در این سال روی حوزه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

حرکت اول با انتشار کارنامه خود در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که قصد دارد در سال جدید مانند سال ۹۹ مسیر سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی کشور را ادامه دهد و در این سال روی حوزه هوش مصنوعی تمرکز خاصی دارد. حرکت اول در این گزارش اعلام کرد که توانسته در سال ۹۹ مشارکت حدود ۴۰ درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری کل اکوسیستم استارتاپی کشور را رقم بزند.

حرکت اول، بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول است. این شرکت با ماموریت توانمندسازی اکوسیستم در نقش سرمایه‌گذار خطرپذیر وارد کار شده و آنطور که در گزارش خود نوشته، قصد دارد به یک بازیگر برجسته سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور تبدیل شود.

در بین مدیران حرکت اول نام محمد شریف خانی نیز به چشم می‌خورد که موسس تلوبیون است و پیش‌تر معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما هم بود. او همچنین رییس هیات مدیره شرکت توسعه فناوری رسانه سروش (مالک پیام‌رسان سروش)، جزو بازرسین موسسه فرهنگ تبیان و رییس هیات مدیره شرکت با ما کار شریف (متولی نمایشگاه کار ایران و از همراهان سایت کاریابی جاب ویژن) بوده که در برخی از این سمت‌ها هنوز هم مشغول فعالیت است.

حوزه‌هایی که این شرکت برای سرمایه‌گذاری در سال آینده روی آنها تمرکز دارد به هوش مصنوعی و زنجیره داده و زیرساخت‌های IT مرتبط خواهد بود. این شرکت همچنین قصد دارد در رویدادها و فضاهای مجازی برندینگ بیشتری داشته باشد و با سایر شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۰ همکاری داشته باشد.

بیش از ۹۸ درصد سهام حرکت اول متعلق به شرکت ارتباطات سیار ایران است و امروزه این شرکت جزو شرکت‌های لایه اول همراه اول قرار گرفته است. این شرکت تا به امروز در مجموعه‌هایی چون پینکت، جاجیگا، آلا، همراه مکانیک، آچاره و اوبار و... سرمایه‌گذاری کرده است.

این شرکت در گزارش سالیانه خود اعلام کرده طرح‌های متعددی در سال ۹۹ از بازیگران اکوسیستم استارتاپی کشور دریافت کرده که بیشتر آنها حول محور تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده است (۳۴ درصد) و کمترین مورد به آموزش (با ۴ درصد) برمی‌گردد.

به نظر می‌رسد کسب‌وکارهای آموزش محور در سال کرونا زده که مساله آموزش آنلاین رشد داشته آنچنان به دنبال سرمایه‌گذار نبودند و این خود سرمایه‌گذاران بودند که روی این تیم‌ها تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند. از آنسو استارتاپ‌های حوزه گردشگری که جزو تحت تاثیرقرارگرفتگان کرونا حساب می‌شوند درخواست نسبتا زیادی برای جذب سرمایه‌ داشتند و حرکت اول روی جاجیگا به عنوان یکی از بازیگران این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری خارجی حرکت اول در پلتفرم دیجی‌شی به عنوان یک پلتفرم خرید کالا اینترنتی در سوریه جزو سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه این VC است. دیجی‌شی تا به امروز موفق به جذب ۱۱ هزار کاربر و ارائه بیش از ۸ هزار کالا در کشور سوریه شده است.

وضعیت نیروهای انسانی حرکت اول
وضعیت نیروهای انسانی حرکت اول

آنطور که در این گزارش آمده، تمرکز اصلی حرکت اول به ایجاد بازده مالی از طریق سرمایه گذاری در شرکت‌های دیجیتالی مراحل میانی و رشد اختصاص دارد و همچنین قصد دارد در توسعه اکوسیستم دیجیتالی ایران نقش مهمی ایفا کند. حرکت اول در سالیان گذشته روی حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده و گستره کسب و کارهای زیرمجموعه خود را به این حوزه‌ها بسط داده است: تجارت الکترونیک و تبلیغات، ارتباطات و رسانه، خدمات مالی و بیمه، حمل و نقل و گردشگری، تکنولوژی‌های نوآورانه، سلامت، آموزش، ارتباطات و رسانه. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به دو شکل «سرمایه‌گذاری اولیه» و «سرمایه‌گذاری مجدد» (ورود در دور دوم جذب سرمایه توسط استارتاپ‌ها) صورت می‌گیرد.

حرکت اول در گزارش خود ادعا داشته که توانسته در سال ۹۹ مشارکت حدود ۴۰ درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری کل اکوسیستم استارتاپی کشور را رقم بزند و برای ۱۹۰ نفر اشتغالزایی کند. حرکت اول قصد دارد در توانمندسازی اکوسیستم در سال بعد قدم بردارد و برنامه ریزی و اجرای فرایندهای شتابدهی هاب‌های شیراز و اصفهان و شهید بهشتی تهران را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین آموزش تیم‌های استارتاپی در حوزه‌های دیجیتال و ایجاد مرکز خدمات دهی به تیم‌های سرمایه‌پذیر در حوزه‌های برنامه ریزی و بودجه و بازاریابی از دیگر اهداف حرکت اول در سال آینده است.

این شرکت قصد دارد در سال جدید بسیاری از فرایندهای سرمایه‌گذاری را به صورت دیجیتالی ادامه دهد و در تیم‌هایی که در مراحل میانی و رشد در داخل و خارج کشور هستند سرمایه‌گذاری کند. نسخه کامل گزارش از اینجا قابل دریافت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی