ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان نصر تهران: ممنوعیت واردات برخی کالاهای IT زنگ خطر جدی برای بازار است

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن هشدار به معضلی که سال‌هاست گریبان‌گیر بازار کالاهای آی‌تی محور شده اعلام کرد که ممنوعیت واردات برخی کالاهای این حوزه که تولید مشابه دارند می‌تواند یک زنگ خطر جدی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۸

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ضمن هشدار به معضلی که سال‌هاست گریبان‌گیر بازار کالاهای آی‌تی محور شده اعلام کرد که ممنوعیت واردات برخی کالاهای این حوزه که تولید مشابه دارند می‌تواند یک زنگ خطر جدی برای بازار و فعالان اقتصادی این حیطه باشد.

چهارمین نشست خبری هیات مدیره نصر تهران صبح امروز برگزار شد و طی آن اعضای این سازمان به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. سازمان نصر تهران در دوره مدیریت جدید خود هر ماهه جلسات خبری منظمی برگزار می‌کند تا بتواند پاسخگوی رسانه‌ها و سوالات آنها باشد. در اولین نشست سال جدید این سازمان، اعضای بیشتری از هیات مدیره حضور داشتند و خبرنگاران درباره موضوعات مختلف از آنها سوال کردند.

«آزاد معروفی» عضو هیات مدیره نصر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا جلوگیری از واردات کالاهایی که تولید مشابه دارند به کالاهای آی‌تی محور هم مرتبط است یا خیر می‌گوید که آنها سال‌هاست با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنند و متاسفانه دیدگاه دولت نسبت به این مساله در تمام این سال‌ها تغییری نکرده است.

معروفی با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای آی‌تی محور تحت الشعاع این دستورات قرار می‌گیرند اعلام کرد که سازمان نصر تهران از دیرباز سعی داشته تا با نهادهای مختلف دولت این موضوع را حل و فصل کند تا این «خطر بزرگ» را از بازار دور سازد.

معروفی در ادامه به دیجیاتو گفت که برخی تولیدکنندگان داخلی با اظهار اینکه می‌توانند کالایی را تولید کنند در واردات آن اختلال ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند که بازار سمت و سوی گرانی به خود بگیرد:

«شاهد بودیم که در سال گذشته با اظهار یک شرکت تولیدکننده داخلی، قیمت مودم به یک قیمت فضایی و غیر واقعی تبدیل شد و قشری که در این میان ضرر و زیان دید همان قشر مصرف کننده بودند.»

معروفی به دیجیاتو می‌گوید آنها همیشه در تلاش بودند تا این دیدگاه را اصلاح نمایند: «به بهانه حمایت از تولید نباید کار بازرگان را خراب کرد و همچنین بازار را به خطر نزدیک کرد.»

او می‌گوید آنها کمافی‌السابق با نامه‌نگاری و برگزاری جلسات با نهادهای گوناگون از جمله سازمان تنظیم مقررات پیگیر این جریان هستند تا بتوانند بازار کالاهای ITمحور را از این موارد دور سازند: «همیشه یک سوال اساسی مطرح است که آیا یک تولید کننده می‌تواند نیاز بازار را تامین کند؟ چگونه این مساله توسط دولت و دستگاه‌ها صحت سنجی می‌شود؟ برای این موارد هیچ پاسخ شفافی وجود ندارد.»

معروفی با اشاره به اینکه روند پیگیری‌ها در ماه‌های اخیر بنا به دلایل مختلفی کند شده می‌گوید که در تلاش هستند تا این مساله را قبل از آنکه بازار مانند سال گذشته دچار شوک شود، با نهادهای مرجع پیگیری نمایند و ایجاد کار گروهی برای این کار در وزارت صمت را یکی از مواردی خواند که می‌تواند پیگیری‌های لازم را در این رابطه انجام دهد.

پیش‌تر «مسعود شکرانی» عضو کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود وضع چنین قوانینی باعث ازدیاد قاچاق خواهد شد که برای بازار و مصرف کننده به شدت خطرناک خواهد بود. او هم مانند معروفی پیشنهاد ایجاد کارگروهی در وزارت صمت را داده بود و تاکید کرده بود که اعضای این کارگروه باید از اعضای نصر، صاحب نظرات، اتحادیه‌های مربوطه، کمیسیون تامین و دیگر افراد کاربلد باشند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

    ولمان کن

مطالب پیشنهادی