ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فروش خودرو کارکرده به جای صفر کیلومتر و کلاهبرداری با سواستفاده از تعطیلی مراکز تعویض پلاک

سو استفاده و کلاه برداری در هر بازاری وجود دارد. در بازار خودرو هم طبیعتا وقتی ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار نیز چند ده میلیون تومان می‌ارزند؛ می‌توان وجود این پدیده را پیش بینی کرد. ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

سو استفاده و کلاه برداری در هر بازاری وجود دارد. در بازار خودرو هم طبیعتا وقتی ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار نیز چند ده میلیون تومان می‌ارزند؛ می‌توان وجود این پدیده را پیش بینی کرد. پلیس و نهادهای قضایی بارها مردم را نسبت به مورد سو استفاده قرار گرفتن از سوی دلالان و فروشندگان جعلی هشدار داده‌اند. به تازگی هم پلیس پیش‌گیری پایتخت از دستگیری دو کلاهبردار که خودروهای دست دوم را به جای صفر کیلومتر به مردم می‌فروختند؛ خبر داده است. همچنین شیوه دیگری نیز توسط کلاهبرداران رایج شده‌است که به تعطیل بودن مراکز تعویض پلاک در پی تشدید شیوع کرونا مربوط است و در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

در این رابطه به تازگی سرهنگ جلیل موقوفه‌ای٬ رئیس پلیس پیش گیری تهران از در برخورد با تیمی که در چند فقره اقدام به کلاه برداری از مشتریان خودرو کرده بودند٬ سخن گفته است. به گفته ایشان: «گروهی از ماموران کلانتری با انجام تحقیقات گسترده و به کار بستن شگردهای پلیسی؛ ۲ کلاه بردار اصلی این تیم را که در فروش خودروهای جعلی دست داشتند؛ بازداشت کرده‌اند.»

سرهنگ موقوفه‌ای گفته که آنها با درج آگهی فروش خودرو در وب سایت‌های اینترنتی؛ خودروهای صفر کیلومتر را به مردم نشان می‌دادند. اما خریداران پس از انجام معامله و در مرحله تعویض پلاک٬ متوجه می‌شدند که خودرو دست‌دوم بوده و در دام این شیادان افتاده‌اند.

کلاهبرداری در بازار خودرو

این مقام انتظامی درباره نتیجه پرونده گفته که افزون بر بازداشت دو نفر؛ ۴ دستگاه خودرو شامل دو دستگاه صفر کیلومتر و دو دستگاه کارکرده نیز کشف شده اند. ایشان خاطر نشان کرده که با تجمیع پرونده‌های مشابه؛ تاکنون ۲۵ نفر مال باخته شناسایی شده‌اند که از این دو نفر٬ شکایت دارند. به گفته این مقام پلیس: «ارزش ریالی اموال کلاه برداری شده در حدود ۱۰ میلیارد ریال است و تحقیقات برای کشف جرایم مشابه احتمالی ادامه خواهد داشت.»

همچنین شیوه دیگر کلاه‌برداری که به تازگی متداول شده‌است مانند روش‌های رایج همیشگی به سواستفاده از بازه زمانی خاص بین نوشتن قولنامه و رفتن به محل تعویض پلاک مربوط است که اخیرا به دلیل تعطیلی مراکز تعویض پلاک٬‌ این بازه زمانی نیز افزایش یافته است. در این زمان به دلیل نگارش قولنامه٬ خودرو از نظر قانونی نه به خریدار تعلق دارد و نه به فروشنده و هرگونه برهم زدن معامله نیز مشمول پرداخت جریمه می‌شود که به طور عمده از سوی کلاهبرداران انجام می‌شود تا فروشنده در دوراهی فروش خودرو به زیر قیمت یا پرداخت جریمه مربوط به برهم زدن معامله بماند.

از این رو توصیه می‌شود تا از نگارش قولنامه قبل از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک خودداری شود و همچنین هرگونه ردوبدل شدن پول نیز تنها در زمان انتقال کامل خودرو صورت پذیرد تا کلاه‌برداران نتوانند از این شرایط سواستفاده نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی