ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۰ افزونه کاربردی گوگل داکس که عملکردتان را بهبود می‌دهند

گوگل داکس جایگزینی مناسب و رایگان برای مایکروسافت ورد محسوب می‌شود که کاربردهای مختلفی از نوشتن مقاله گرفته تا ساختن رزومه دارد. با این وجود، می‌توانید با افزونه‌های مختلف قابلیت‌های آن را افزایش دهید. در ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

گوگل داکس جایگزینی مناسب و رایگان برای مایکروسافت ورد محسوب می‌شود که کاربردهای مختلفی از نوشتن مقاله گرفته تا ساختن رزومه دارد. با این وجود، می‌توانید با افزونه‌های مختلف قابلیت‌های آن را افزایش دهید. در همین راستا می‌خواهیم ۱۰ افزونه کاربردی و برتر گوگل داکس را به شما معرفی کنیم.

اگر یک کاربر حرفه‌ای باشید، قابلیت‌های موجود در گوگل داکس شاید برایتان کافی نباشد و به دنبال ویژگی‌های بیشتری باشید. اینجاست که افزونه‌ها وارد عمل می‌شوند و با استفاده از آن‌ها، می‌توانید بسیاری از کمبودهای این ابزار را برطرف کنید.

در ادامه می‌خواهیم ۱۰ افزونه برتر و کاربردی گوگل داکس را به شما معرفی کنیم، البته پیش از آن، نحوه نصب افزونه‌ها را آموزش می‌دهیم. تا پایان مقاله همراه دیجیاتو باشید.

آموزش نصب افزونه در گوگل داکس

برای نصب یک افزونه در گوگل داکس در نوار منوی این ابزار، روی گزینه Add-ons کلیک کرده و گزینه Get add-ons را انتخاب کنید تا یک مارکت پلیس برایتان باز شود.

در این مارکت پلیس به دنبال افزونه موردنظرتان باشید. پس از جستجوی نام این افزونه، چندین گزینه پیش رویتان قرار می‌گیرد که باید روی مورد درست کلیک کنید. در ادامه، گزینه Install را انتخاب کنید و منتظر اتمام نصب آن بمانید.

افزونه گوگل داکس

با همین چند قدم ساده می‌توانید به گوگل داکس افزونه‌های موردنظرتان را اضافه کنید. حالا در ادامه نگاهی به بهترین افزونه‌های این ابزار خواهیم داشت.

۱. Writing Habit

افزونه گوگل داکس

اگر می‌‌خواهید در نوشتن متون انگلیسی مهارت پیدا کنید، Writing Habit یک ابزار مناسب برای رسیدن به چنین هدفی است. این افزونه تعداد کلماتی که می‌نویسید را اندازه‌گیری و ردیابی می‌کند. شما می‌توانید برای آن اهداف روزانه و کلی تعریف کنید و به دنبال دستیابی به آن‌ها باشید.

با نوشتن متون، این افزونه نحوه پیشرفت شما را با اعداد و جداول نشان می‌دهد. این جداول عملکرد شما در ۷ و ۳۰ روز گذشته را به نمایش می‌‌گذارند و البته یک تاریخچه ۱۸۰ روزه هم دارد که می‌توانید نگاهی به متون قبلی خود داشته باشید. بنابراین این افزونه برای افراد غیر انگلیسی زبان که می‌خواهند مهارت نوشتاری خود را بهبود دهند، کاربرد بالایی دارد. این افزونه ایگان است.

۲. Grammarly

افزونه گوگل داکس

زمانی که بخواهید مهارت نوشتاری خود در زبان انگلیسی را بهبود دهید، باید به کلمات و گرامر هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر در متون اشتباهات نگارشی داشته باشید، ارزشی برای شما نخواهد داشت. به همین دلیل باید به سراغ افزونه‌ای مناسب بروید که بهترین آن‌ها، Grammarly است. البته این افزونه در حال حاضر تنها برای مرورگرهای مطرح یعنی کروم، فایرفاکس، سافاری و اج مایکروسافت منتشر شده است.

این افزونه به شما کمک می‌کند که به مرور زمان، مهارت نوشتاری خود را افزایش دهید و در هنگام نوشتن، خطا نکنید. اگر برای نوشتن متون انگلیسی از مرورگر استفاده می‌کنید، این افزونه برایتان بسیار کاربردی خواهد بود. این افزونه در حالت پایه رایگان است، اما در نسخه پریمیوم حداقل ۱۱.۶۶ دلار هزینه ماهانه از کاربران می‌گیرد.

۳. ezNotifications for Docs

افزونه گوگل داکس

یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های گوگل داکس، امکان ویرایش گروهی متون است. اگر به افراد دسترسی دهید، آن‌ها می‌توانند متن را تغییر داده و با یکدیگر کار کنند. اما برخی مواقع با یک سند مهم روبه‌رو هستیم و می‌خواهیم هرگونه تغییری در آن را متوجه شویم.

ezNotifications for Docs یک افزونه کاربردی برای چنین کاری محسوب می‌شود. هرگونه تغییر در متن توسط این افزونه از طریق ایمیل به اطلاع شما می‌رسد، حتی اگر نام این فایل تغییر کند. شما می‌توانید بازه زمانی دریافت نوتیفیکیشن را هم مشخص کنید، ساعتی یا روزانه. این افزونه رایگان است و البته طرح سالانه ۷ دلاری هم دارد.

۴. Search & Navigate

افزونه گوگل داکس

زمانی که با یک متن طولانی سروکار داشته باشید، پیدا کردن بخش مدنظرتان به یک چالش تبدیل می‌شود. با این حال می‌توانید با افزونه Search & Navigate کار را برای خودتان راحت‌تر کنید. این افزونه جستجوی هر بخشی از سند مانند متد، عناوین، بوکمارک‌ها، تصاویر و جداول را ممکن می‌کند.

زمانی که نوار جانبی را باز می‌کنید، می‌توانید میان لیستی از عناوین، بوکمارک‌ها، تصاویر، جداول و نتایج جستجوها سوییچ کنید. بنابراین اگر با گوگل داکس مشغول نوشتن متن طولانی یا مقاله علمی باشید، این افزونه برایتان کاربردی خواهد بود. این افزونه رایگان است.

۵. Google Docs Offline

افزونه گوگل داکس

برخی مواقع به اینترنت دسترسی نداریم اما همچنان می‌خواهیم روی یک سند گوگل کار کنیم. خوشبختانه در چنین زمانی می‌توانید به سراغ حالت آفلاین گوگل داکس بروید. برای بهره‌مندی از چنین ویژگی حتما باید از مرورگر کروم استفاده کنید. این افزونه رایگان است.

۶. Yob – Graph Editor

افزونه گوگل داکس

اگر می‌خواهید با استفاده از داده‌های موجود در فایل خود یک نمودار بکشید، می‌توانید به سراغ افزونه Yob – Graph Editor بروید. این افزونه یک ابزار قدرتمند ویرایش و تحلیل گراف است که مکمل گوگل داکس به حساب می‌آید.

در حال حاضر این افزونه تنها در مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌شود و البته رایگان است.

۷. +Translate

افزونه گوگل داکس

اگر بخواهید متن را درون گوگل داکس ترجمه کنید، به یک قابلیت داخلی دسترسی دارید که البته محدودیت‌هایی دارید. در حقیقت این ویژگی تمام متن را ترجمه می‌کند و نمی‌توانید از آن برای ترجمه بخش خاصی از متن استفاده کنید.

اگر به دنبال ترجمه بخش خاصی از متن هستید، به سراغ افزونه +Translate بروید. این افزونه گوگل داکس از زبان‌های زیادی پشتیبانی می‌کند و رایگان است.

۸. DocSecrets

افزونه گوگل داکس

اگر از گوگل داکس برای اشتراک‌گذاری اسناد مهم و تجاری استفاده می‌کنید، باید مراقب داده‌های حساس باشید. بنابراین حفظ امنیت اطلاعات مهم است و همچنین رمزگذاری آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

DocSecrets افزونه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد از چنین داده‌هایی حفاظت کنید. با این افزونه گوگل داکس می‌توانید بخشی از سند خود را مخفی کنید و آن‌ها را به عنوان متن هایلایت شده نشان دهید. زمانی که به این افزونه عبارت کلیدی درست داده شود، تمام نواحی مخفی به نمایش گذاشته می‌شوند. این افزونه رایگان است.

۹. Fillable Document

افزونه گوگل داکس

Fillable Document سند گوگل شما را به یک فرم زنده قابل پر کردن تبدیل می‌کند. ورودی این فرم‌ها در صفحه گسترده گوگل ذخیره می‌شوند. با این افزونه، پردازش قالب و ادغام ایمیل ساده‌تر می‌شود. اگر بطور روزانه با اسناد دارای قالب کار می‌کنید، این افزونه کارایی بالایی برایتان خواهد داشت.

برای ۱۰ سند در ماه، این افزونه هزینه‌ای از کاربر نمی‌گیرد. اما اگر کاربری به دنبال فرم‌های بیشتری در ماه باشد، باید ماهانه ۹ دلار یا سالانه ۹۰ دلار هزینه پرداخت کند.

۱۰. Code Blocks

برای آخرین افزونه گوگل داکس در این مقاله به سراغ Code Blocks می‌رویم. توسعه‌دهندگان معمولا به این ابزار گوگل به عنوان یک ویرایشگر کد یا محلی برای کدنویسی نگاه نمی‌کنند، البته گوگل داکس برای این هدف هم توسعه پیدا نکرده. با این حال می‌توان از آن برای کدنویسی استفاده کرد.

اگر بخواهید در گوگل داکس کدنویسی کنید، به ویژگی‌هایی مانند سینتکس یا فرمت کد نیاز دارید. اینجاست که Code Blocks وارد می‌شود و امکان ورود مستقیم کد درون گوگل داکس را فراهم می‌کند. این افزونه رایگان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی