ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فورد F-150 Lightning معرفی شد؛ قیمتی بسیار رقابتی برای نسخه برقی پرفروش‌ترین خودرو بازار آمریکا

فورد بالاخره از نسخه الکتریکی پیکاپ پرطرفدار F-150 رونمایی کرد. این نسخه حامل پسوند Lightning (به معنای رعد و برق) بوده و از یک پیشرانه دو موتوره بهره می‌برد. این پیشرانه در تریم‌های پایین‌رده 426 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۵

فورد بالاخره از نسخه الکتریکی پیکاپ پرطرفدار F-150 رونمایی کرد. این نسخه حامل پسوند Lightning (به معنای رعد و برق) بوده و از یک پیشرانه دو موتوره بهره می‌برد. این پیشرانه در تریم‌های پایین‌رده 426 اسب بخار قدرت و 1050 نیوتن متر گشتاور دارد، در تریم‌های بالارده هم با آنکه گشتاور ثابت مانده، اما قدرت خروجی به 536 اسب بخار افزایش یافته است.

پیکاپ برقی فورد بسیار خوش‌قیمت بوده و برای مدل پایه XL رقمی برابر با 39,974 دلار تعیین شده است. البته این رقم بدون احتساب مشوق 7500 دلاری مربوط به مدل‌های الکتریکی است و در صورت کسر آن قیمت نهایی مدل پایه به 32,500 دلار کاهش می‌یابد. تریم میانی XLT هم 52,974 دلار قیمت دارد و برای بالاترین و کامل‌ترین تریم نیز باید حدود 90 هزار دلار کنار گذاشت؛ هر دوی این ارقام بدون احتساب مشوق‌های فدرال هستند و مشتریان با پرداخت مبالغی کمتر مالک مدل‌های مذکور خواهند شد.

علاقه‎‌مندان می‌توانند با پرداخت 100 دلار از طریق وبسایت فورد نسبت به پیش‌خرید F-150 Lightning اقدام کنند

قوی‎ترین نسخه فورد F-150 Lightning صفر تا 60 مایل (96 کیلومتر) را در زمان تقریبی 4.5 ثانیه محقق نموده و می‌تواند به نهایت سرعت 105 مایل (168 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند.

در رابطه با باتری به کار رفته در F-150 حرفی به میان نیامده، اما فورد می‌گوید تریم‌های مجهز به پیشرانه 426 اسب بخاری تا 230 مایل (370 کیلومتر) و تریم‌های مجهز به پیشرانه 536 اسب بخاری تا 300 مایل (480 کیلومتر) نیازی به شارژ مجدد نخواهند داشت. این ارقام بر اساس استاندارد EPA هستند و احتمال تحقق آنها در دنیای واقعی زیاد است.

شارژر به کار رفته در مدل استاندارد F-150 Lightning از نوع 11.3 کیلووات ساعتی است، اما در تریم‌های مجهز به باتری قوی‌تر، نرخ شارژ در حالت استاندارد به 19.2 کیلووات می‎‌رسد. پیکاپ الکتریکی فورد از فناوری شارژ سریع 150 کیلوواتی نیز پشتیبانی می‌کند و در صورت اتصال به چنین پورتی در عرض 41 دقیقه شارژ باتری آن از 15 به 80 درصد خواهد رسید. پر شدن باتری این پیکاپ از طریق سوکت‌های خانگی نیز به ترتیب 8 و 10 ساعت طول می‌کشد.

نکته جالب توجه اینکه پیکاپ برقی فورد به یک نرم‌افزار پیشرفته با نام Intelligent Range تجهیز شده؛ همانطور که قابل حدس است این نرم‌افزار با کمک گرفتن از سنسورهای ویژه، پارامترهایی مثل وزن محموله و تریلر متصل را تخمین زده و میزان مسافت قابل پیمایش با شارژ موجود را به راننده اطلاع می‌دهد.

Lightning اولین پیکاپ سری F است که از سیستم تعلیق مستقل در محور عقب بهره می‌برد. این امر باعث می‌شود وزن جرم فنربندی نشده به میزان قابل توجهی کاهش یافته و هندلینگ و راحتی سواری نیز بهبود پیدا کند. این پیکاپ برقی در قوی‌ترین نسخه توانایی حمل حدود 900 کیلوگرم بار و 4.5 تن تریلر را دارد.

فوردF-150 Lightning  به واسطه سیستم نیروی پشتیبان هوشمند (Intelligent Backup Power) به عنوان یک پاور بانک بزرگ قابل استفاده است. کمپانی آمریکایی ادعا می‌کند این پیکاپ می‌تواند تا سه روز انرژی مورد نیاز یک خانه را تامین کند.

برای استفاده راحت از انرژی ذخیره شده در باتری F-150 Lightning، یازده سوکت مختلف در کابین، کف قسمت بار و صندوق جلوی آن تعبیه شده است. این سوکت‌ها برای اتصال لوازم دیجیتال و ابزارهایی چون تلویزیون، اسپیکر، دوچرخه‌های الکتریکی، اره برقی و دژبر کارایی دارند.

فورد می‌گوید به منظور سازگاری با شرایط و سناریوهای رانندگی گوناگون – از جمله رانندگی در مسیرهای آفرود یا کشیدن تریلرهای سنگین – پک‌های باتری F-150 Lightning به طور اختصاصی طراحی شده و سیستم‌ خنک‌کاری آنها در نوع خود منحصر بفرد است. این کمپانی تاکید کرده باتری‌های به کار رفته دوام بسیار بالایی دارند و تا پایان عمر خودرو می‌توانند به انجام وظیفه بپردازند.

همانگونه که در تصاویر ضمیمه شده قابل مشاهده است، F-150 Lightning از نظر ظاهری تفاوت زیادی با F-150 معمولی ندارد و تنها در جزئیاتی مثل چراغ‌ها، جلوپنجره و تا حدودی سپرها این دو با هم متفاوت هستند. بد نیست اشاره کنیم در مدل برقی چراغ‌های LED از نوع سرتاسری بوده و جلوپنجره هم در واقع یک پنل تزئینی است. این المان‌ها بسته به تریم خودرو، فرق‌هایی جزئی با هم دارند.

مدیر بازریابی Lightning یعنی آقای Jasen Turnbull در رابطه با سبک طراحی این پیکاپ الکتریکی گفته مشتریان فورد خواهان مدلی مدرن و پیشرفته هستند و دوست ندارند که مدل نهایی مثل نگه‌دارنده در یا سفینه فضایی باشد! مسلما این بخش از صحبت‌های آقای Turnbull خطاب به تسلا و پیکاپ سایبرتراک است! وی افزوده فورد تمام تلاش خود را کرده تا F-150 Lightning دی‌ان‌ای یک پیکاپ واقعی را در خود داشته باشد.

شاید بدانید در خودروهای برقی فضای زیر کاپوت جلو خالی باقی مانده و می‌توان از آن برای حمل لوازم مختلف استفاده کرد. در پیکاپ فورد F-150 Lightning مهندسان از این فضا به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری نموده و بزرگ‎ترین صندوق جلوی (Frunk) موجود در بازار را خلق کرده‌اند.

این صندوق حجمی نزدیک به 400 لیتر داشته و امکان قرار دادن اجسامی با وزن حداکثر 180 کیلوگرم داخل آن وجود دارد. ناگفته نماند درب این صندوق برقی است و فضای داخلی آن کاملا هوشمندانه طراحی شده‌؛ همچنین همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، این صندوق به دو پورت USB تجهیز شده و با توجه به دریچه تخلیه، در صورت نیاز مالک می‌تواند آن را بطور کامل شستشو دهد.

پیکاپ سبز فورد به نسخه SYNC4A از سیستم اینفوتینمنت اختصاصی کمپانی مجهز است. این سیستم که از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور و فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کند، به وسیله یک نمایشگر عمودی 15.5 اینچی لمسی مدیریت می‌شود. مسیریابی متصل به فضای ابری و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتوی بی‌سیم از دیگر ویژگی‌های سیستم اینفوتینمنت SYNC4A هستند.

مثل ماستنگ Mach-E یک دکمه فیزیکی بزرگ برای کنترل نمایشگر تدارک دیده شده است

ذکر این نکته ضروری است F-150 Lightning با آپشن BlueCruise قابل انتخاب خواهد بود. این آپشن امکان رانندگی خودکار سطح 2 و بدون نیاز به دخالت دست را در بیش از 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) از اتوبان‌های آمریکا و کانادا فراهم می‌کند.

اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش برود، فورد F-150 Lightning از بهار آینده وارد بازار خواهد شد. این پیکاپ الکتریکی در چهار تریم مختلف به فروش خواهد رسید. در حال حاضر علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت مبلغ 100 دلار و از طریق سایت رسمی کمپانی نسبت به سفارش این پیکاپ اقدام کنند.

در جداول زیر می‌توانید مشخصات کلی F-150 Lightning و تریم‌های مختلف آن را مشاهده فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Milad
    Milad | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    از این به بعد وقتی ماشین میشوریم مدام نگران این خواهیم بود که نکنه یوقت برق بگیرتمون😅

  • GT
    GT | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    یا خدا آرزومههههه

مطالب پیشنهادی