ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیروز آبادی: از لحاظ قانونی نمی‌توان با فروشنده VPN برخورد کرد

دبیر شورای عالی فضای مجازی با ذکر این نکته اگر هم بر اساس گفته برخی دولتمردان در کشور مافیای VPN وجود داشته باشد اعلام کرده در قانون صراحتی مبنی بر غیرمجاز بودن فروش وی‌پی‌ان وجود ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

دبیر شورای عالی فضای مجازی با ذکر این نکته اگر هم بر اساس گفته برخی دولتمردان در کشور مافیای VPN وجود داشته باشد اعلام کرده در قانون صراحتی مبنی بر غیرمجاز بودن فروش وی‌پی‌ان وجود ندارد و نمی‌توان با آن‌ها برخوردی کرد.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در بخشی از گفت‌وگویی تفصیلی خود با خبر فوری به موضوع VPN قانونی و فروشندگان فیلترشکن اشاره کرده و تاکید داشته که نباید از لفظ مافیای VPN فروشی در کشور استفاده کرد چرا که مافیا فقط به دنبال پول به هر روشی است. او درباره اینکه آیا اطلاعاتی از این گروه دارد یا خیر گفته که جهرمی (وزیر ارتباطات) باید در این مورد پاسخ بدهد و چیزی که او می‌داند این است وی‌پی‌ان فروش‌های کشور مشخص هستند و حدود ۱۳ الی ۱۴ وی‌پی‌ان فروش اصلی را داریم:

«شاید آقای جهرمی در ارتباط با مافیای وی‌پی‌ان اطلاعاتی را داشته و سلطان VPN داشته باشیم اما با وجود مشخص بودن فروشنده‌های فیلترشکن در کشور، در قانون صراحتی مبنی بر غیرمجاز بودن فروش آن نداریم و طبق قانون اساسی ما حق هیچگونه کسب و کاری را نمی‌توانیم سلب کنیم. لذا در مجلس دوره قبل و همچنین این دوره راجع به دسترسی غیر مجاز و استفاده از وی‌پی‌ان‌ها بحث شد و هیچ‌گاه در مجلس به نتیجه‌ای مبنی بر این که در کشور وی‌پی‌‌ان مجاز یا غیر مجاز داشته باشیم، نرسیدیم.»

او با اعتقاد بر این که پیاده‌سازی طرح فروش VPN قانونی کار سختی بوده و نیاز به اجماع نظر دارد، افزود: «من موافق نیستم لغت‌ مافیای وی‌پی‌ان فروشی در کشور مطرح گردد. قطعا آن‌ها برای ادامه کسب‌وکار خود تلاش می‌کنند ولی تاثیری در تصمیم‌گیری‌های به این‌ مهمی ندارند.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی با رد این موضوع که فروشندگان فیلترشکن وابسته به دستگاه‌های حکومتی هستند می‌گوید افرادی مانند «محمود احمدی نژاد» که ادعا داشتند در این زمینه اطلاعاتی دارند در این مورد نظر بدهند: «آن‌ها به ما خبر دهند تا بررسی کنیم اما تا جایی که ما مطلعیم، فعالین این حوزه مالکان بخش خصوصی هستند.»

فیلترینگ کم کم منتفی می‌شود

گوگل ملی

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از مصاحبه خود خود ابراز خرسندی کرد که کارآمدی فیلترینگ کم کم دارد منتفی می‌شود زیرا تکنولوژی‌هایی که امروز در بازار عرضه می‌شود کار فیلترینگ را به شدت سخت و پر هزینه کرده است.

او با تاکید بر این که در کنار پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، بایستی نمونه‌های داخلی را رشد بدهیم، اظهار داشت: «از ابتدا در شورای عالی فضای مجازی شعارمان این بود که برای همه پلتفرم‌ها و حتی پلتفرم‌های داخلی جایگزین داشته باشیم. رسانه در حقیقت بعنوان رکن‌ دموکراسی معرفی می‌گردد. ما رکن حکومت مان را نباید برای یک بستری لرزان و خارج از اراده ملی قرار بدهیم. به همین دلیل همیشه اعتقاد دارم که باید متناسب بسترهای رسانه‌های غربی که همین پلتفرم‌ها خارجی هستند، پلتفرم‌های داخلی را داشته باشیم.»

وی همچنین تصمیم‌گیری شورای عالی فضای مجازی در رابطه با فیلتر اینستاگرام را رد و عنوان کرد با وجود بحث‌های پیرامون آن در کارگروه‌های مختلف، تقریبا نظر غالب بر این است که فعلا اینستاگرام فیلتر نگردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Sir Patriot
    Sir Patriot | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    مگه تو موارد دیگه قانون صراحت داره؟! یه حکم مفسد فی‌الارض یا اخلال در نظام اقتصادی بزنید بره دیگه!
    سخت میگیرید خدایی! :)

  • itookan
    itookan | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    دم انتخابات چه همه روشنفکر میشن

مطالب پیشنهادی