ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تاکید دارد که علت قطع برق در این روزها استخراج رمز ارز نیست و نباید این موضوع را به عنوان دلیل اصلی خاموشی‌ها به مردم اعلام کرد. «مجتبی توانگر» در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۷

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تاکید دارد که علت قطع برق در این روزها استخراج رمز ارز نیست و نباید این موضوع را به عنوان دلیل اصلی خاموشی‌ها به مردم اعلام کرد.

«مجتبی توانگر» در گفت‌وگوی کوتاهی که با ایسنا داشته اعلام کرده درخصوص ارتباط احتمالی قطعی‌ برق و استخراج رمزارزها، موضوع را در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بررسی کرده‌اند. این کمیته در نهایت به این نتیجه رسیده که موضوع قطعی برق ارتباطی به استخراج رمزارزها در کشور ندارد؛ موضوعی که در این چند روز گذشته که کشور دچار قطعی برق بود، دائما از سوی برخی نهادها به عنوان دلیل اصلی قطعی برق نام برده شده است. توانگر در اینباره توضیح داده که « ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ۸۵۰۰۰ مگاوات و ظرفیت واقعی تولید برق در کشور ۶۰۰۰۰ مگاوات است.»

وی با بیان اینکه میزان برق مصرفی در صنعت استخراج ارزهای دیجیتالی در دنیا ۱۲۰۰۰ مگاوات است، اضافه کرد: »سهم میزان برق مصرفی در صنعت استخراج در واحدهای مجاز ۳۰۰ مگاوات و در واحدهای غیرمجاز ۳۰۰مگاوات است، همچنین سهم برق صنعت استخراج رمز ارز در کشور از کل برق تولیدی ۱ درصد است.»

باید گفت این عدد (سهم استخراج رمز ارز در ایران) توسط سخنگوی صنعت برق نیز در سال گذشته حدود ۳ درصد اعلام شده بود و از آن طرف تاکید شده بود که ۸۷ درصد استخراج کنندگان رمز ارز به طور غیرقانونی فعالیت دارند. با یک حساب سرانگشتی ساده و با استناد به این آمارها هم می‌توان گفت که سهم استخراج رمز ارز از مزارع قانونی رمز ارزهای دیجیتالی که در حال حاضر به دستور دولت در ساعات پرمصرف برقشان قطع می‌شود، زیر یک درصد قرار دارد. برخی از کارشناسان بر این باورند این سهم ناچیز قاعدتا نباید این حجم از خاموشی را در کشور ایجاد کند.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس، سهم کشور از کل صنعت استخراج رمز ارز در دنیا را کمتر از ۵ درصد عنوان کرده و تاکید داشته که «علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.»

گفتنیست «عباس آشتیانی» رییس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر کشور نیز در روز گذشته یادداشتی را در دیجیاتو منتشر ساخته بود که در آن دلیل قطع برق را موارد دیگری از جمله سوءمدیریت خوانده بود. می‌توانید این یادداشت را در این لینک بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • mos99
    mos99 | ۴ خرداد ۱۴۰۰

    چرا نظرم ثبت نمیشه😡

  • mos99
    mos99 | ۴ خرداد ۱۴۰۰

    همش بخاطر عدم توسعه تولید برق تو ۸ سال گذشته به مقدار کافی

    چند سال پیش کمبود آب رو بهونه می‌کردند بعد که بارش زیاد شد تقصیر بیت شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی