ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا ۱۲۸ ماهی مرکب و ۵۰۰۰ تاردیگرید به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد

ناسا در حال آماده‌سازی ارسال ۵ هزار تاردیگرید و ۱۲۸ بچه ماهی‌ مرکب به فضاست. این حیوانات اواخر هفته در ۱۳ خرداد، در ۲۲امین پرتاب دراگون اسپیس اکس به ایستگاه فضایی خواهند رفت. تاردیگریدها موجودات ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۵

ناسا در حال آماده‌سازی ارسال ۵ هزار تاردیگرید و ۱۲۸ بچه ماهی‌ مرکب به فضاست. این حیوانات اواخر هفته در ۱۳ خرداد، در ۲۲امین پرتاب دراگون اسپیس اکس به ایستگاه فضایی خواهند رفت.

تاردیگریدها موجودات کوچکی هستند که طول آن‌ها تنها به یک میلی‌متر می‌رسد و می‌توانند سخت‌ترین شرایط محیطی را تحمل کنند؛ از خطرناک‌ترین تابش‌ها گرفته تا شش برابر فشار عمیق‌ترین اقیانوس‌ها و خلا در فضا. چنین توانایی‌های عجیبی باعث می‌شود تاردیگریدها موجودات بسیار مفیدی برای آزمایشات فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی باشند.

فضانوردان امیدوارند ژنی را پیدا کنند که می‌تواند چنین توانایی‌های خارق‌العاده‌ای را در این موجودات به وجود آورد. همچنین در بخشی از این پروژه می‌توانند تاثیر طولانی‌مدت سفرهای فضایی بر سلامت را مشخص کنند و امیدوارند تا بتوانند نشانه‌هایی از سازگاری با شرایط فضا را در این موجودات مشاهده کنند.

تاردیگرید (Tardigrade)

تاردیگریدها می‌توانند شرایط خاصی مانند خشک شدن، یخ زدن و داغ شدن تا بیش از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند. همچنین آن‌ها می‌تونند تابش‌های خطرناک را تا هزاران برابر انسان تحمل کنند و روزها و حتی هفته‌ها بدون هیچ اکسیژنی دوام بیاورند. حتی می‌توانند در خلا قرار بگیرند و در این شرایط نیز جان سالم به‌در برند.

ماهی‌ مرکب‌های سه میلی‌متری عضو خاصی در بدن خود دارند که می‌تواند با باکتری‌های بیولومینسانت نور تولید کند. محققان امیدوارند که در این آزمایش بتوانند رابطه و واکنش بین باکتری و بافت حیوانی را در فضا مطالعه کنند.

حیوانات، از جمله انسان برای پایدار نگه داشتن سیستم گوارش و ایمنی به میکروب‌های درون بدن خود نیاز دارند، با این حال کسی نمی‌داند که سفرهای فضایی چه تاثیراتی روی این بخش از بدن می‌گذارد. ماهی‌ مرکب‌ها بدون این باکتری‌ها متولد می‌شوند و آن‌ها را از آب‌های اطراف خود می‌گیرند. فضانوردان قصد دارند تا این ماهی‌ مرکب‌ها را بلافاصله پس از رسیدن به ایستگاه فضایی در معرض این باکتری‌ها قرار دهند تا نحوه همزیستی این دو را مشاهده کنند.

با مطالعه مولکول‌های به وجود آمده از این پروسه، فضانوردان می‌توانند ژن‌های تغییر یافته در این موجودات را مطالعه کنند. با نتایج این مطالعات می‌توان مراقبت‌های ویژه‌ای از سیستم ایمنی و گوارش بدن فضانوردان در سفرهای طولانی فضایی انجام داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی