ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: یک ساعت زودتر بیدار شدن خطر افسردگی را ۲۳ درصد کاهش می‌دهد

شب قبل زودتر بخوابید و فردای خود را زودتر آغاز کنید چرا که پژوهش جدید دانشمندان عنوان می‌کند این امر خطر ابتلا به افسردگی را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. پژوهش جدید محققان دانشگاه کلرادو ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

شب قبل زودتر بخوابید و فردای خود را زودتر آغاز کنید چرا که پژوهش جدید دانشمندان عنوان می‌کند این امر خطر ابتلا به افسردگی را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد.

پژوهش جدید محققان دانشگاه کلرادو بولدر، هاروارد و MIT در نشریه پزشکی JAMA Psychiatry منتشر شده و مشخص می‌کند که اگر هر صبح یک ساعت زودتر بیدار شوید، خطر افسردگی شما تا میزان ۲۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

آن‌ها در انجام این پژوهش از داده‌های ژنتیکی شرکت‌های 23andMe و UK Biobank مربوط به بیش از ۸۰۰ هزار نفر استفاده کرده‌اند. در ادامه پژوهش، ۸۵ هزار نفر به ردیاب خواب مجهز شدند و ۲۵۰ هزار نفر دیگر در نظرسنجی‌های مربوط به زمان خواب و بیدار شدن شرکت کردند.

به طور متوسط مشخص شد که بیشتر افراد حدود ساعت ۲۳ به رختخواب رفته و حدود ساعت ۶ صبح از خواب بیدار می‌شوند. محققان سپس این داده‌ها را با مجموعه اطلاعات ژنتیکی شامل مواردی مانند سوابق پزشکی، اینکه برای درمان افسردگی چیزی مصرف کرده‌اند و همچنین اینکه آیا از هر نوع اختلال افسردگی دیگری رنج می‌برند، مقایسه کردند.

«ایاس داگلاس»، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد:

«ژنتیک ما از بدو تولد تنظیم شده، بنابراین برخی از سوگیری‌ها که بر انواع دیگر تحقیقات اپیدمیولوژیک تاثیر می‌گذارد، بر مطالعات ژنتیکی تاثیرگذار نخواهد بود. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برای افراد سحرخیز طراحی شده و افراد شب زنده‌‌دار اغلب احساس می‌کنند در وضعیت نامناسبی قرار دارند.»

داگلاس همچنین با انجام این آزمایش به یک نکته مهم دیگر اشاره دارد: فقط ژنتیک افرادی که دیرتر از خواب بیدار می‌شوند آن‌ها را مستعد افسردگی نمی‌کند بلکه ژنتیک آن‌ها در جامعه‌ای حضور دارد که افراد در آن فعالیت‌های خود را با سرعتی متفاوت در مقیاس زمانی متفاوت انجام می‌دهند و این موضوع باعث می‌شود افراد احساس عقب بودن و از خود بیگانگی داشته باشند.

به عنوان نتیجه می‌توان گفت این پژوهش خبر خوبی است زیرا برای افراد ثابت می‌شود که مقاومت در برابر دیر بیدار شدن، می‎‌تواند منجر به سودهای مثبتی در زندگی روزانه شود. هرچند تغییر زمان خواب کار چندان سختی به نظر می‌رسد اما با کمی کار و تغییر شرایط کاملا امکان‌پذیر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ubinotech
    Ubinotech | ۹ خرداد ۱۴۰۰

    از اون ور شب زود خوابت میبره 🥱😴

مطالب پیشنهادی