ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی «پرلموتر» به ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی جهان کمک می‌کند

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی «پرلموتر» احتمالا به اخترفیزیکدانان برای پاسخ به مهم‌ترین سوالاتشان کمک خواهد کرد و در همین راستا، برای ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی جهان به دانشمندان کمک می‌کند. طبق گزارشی جدید، «مرکز ملی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی «پرلموتر» احتمالا به اخترفیزیکدانان برای پاسخ به مهم‌ترین سوالاتشان کمک خواهد کرد و در همین راستا، برای ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی جهان به دانشمندان کمک می‌کند.

طبق گزارشی جدید، «مرکز ملی محاسبات علمی تحقیقات انرژی» آمریکا (NERSC) بطور رسمی ابرکامپیوتر هوش مصنوعی پرلموتر را برای چنین کاری اختصاص داده. پرلموتر یکی از سریع‌ترین ابرکامپیوترها در زمینه هوش مصنوعی محسوب می‌شود و کارش را با کمک به ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی از جهان قابل مشاهده شروع می‌کند. پژوهشگران به کمک این نقشه می‌خواهند انرژی تاریک که انبساط جهان را سرعت می‌بخشد، مورد مطالعه قرار دهند.

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی پرلموتر داده‌های «ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک» (DESI) را برای هدایت رصدها پردازش می‌کند. پرلموتر تعداد بالایی از مطالعات در شب را مورد پردازش قرار می‌دهد تا هدف بعدی DESI را مشخص کند.

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی پرلموتر

به گفته AMD، نمونه اولیه این ابرکامپیوتر شامل ۱,۵۳۶ نود می‌شود که هرکدام از پردازنده ۶۴ هسته‌ای Epyc 7763 بهره می‌برند و همچنین دارای چهار پردازشگر گرافیکی A100 انویدیا هستند. این سیستم به همراه ۳۵ پتابایت فضای ذحیره‌سازی، عملکردی نزدیک به ۴ اگزافلاپ دارد که در هنگام انجام کارهای هوش مصنوعی، زمان محاسبات را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

طبق ادعای انویدیا، پرلموتر می‌تواند داده‌های یکساله DESI را تنها در چند روز پردازش کند، کاری که با ابرکامپیوترهای دیگر شاید چند هفته یا چند ماه طول بکشد. بنابراین با ابرکامپیوتر فوق‌العاده قدرتمندی بخصوص در زمینه هوش مصنوعی روبه‌رو هستیم.

اما این تمام ماجرا نیست و این ابرکامپیوتر در ادامه سال قدرتمندتر هم خواهد شد. AMD می‌خواهد در فاز دوم در ماه‌های آینده ۲۰۲۱، ۳,۰۷۲ نود CPU به این محصول اضافه کند تا عملکردش بهبود یابد. در این نودها تنها با CPU روبه‌رو هستیم و خبری از GPU نیست، با این حال هرکدام از نودهای CPU حاوی دو تراشه Epyc 7763 خواهند بود. باید منتظر ماند و دید این نقشه چه زمانی تکمیل می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی