ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برای اولین بار یک پهپاد نظامی بدون دریافت فرمان و بطور خودکار انسانی را هدف قرار داد

یک پهپاد نظامی بدون دریافت فرمان مستقیم برای اولین بار به یک انسان حمله کرده، البته جزئیات دقیقی درباره آن منتشر نشده و از تلفات احتمالی اطلاعی نداریم. با این حال این حادثه پارسال در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵

یک پهپاد نظامی بدون دریافت فرمان مستقیم برای اولین بار به یک انسان حمله کرده، البته جزئیات دقیقی درباره آن منتشر نشده و از تلفات احتمالی اطلاعی نداریم. با این حال این حادثه پارسال در درگیری‌های کشور لیبی رخ داده و حالا بار دیگر توجه کارشناسان را به موضوع قانون‌گذاری در زمینه ربات‌های قاتل جلب کرده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، پهپادی که مجهز به اسلحه‌های کشنده بوده برای نخستین بار بدون دریافت فرمان مستقیم یک انسان را هدف قرار داده است. این حادثه در ماه مارس ۲۰۲۰ رخ داده و طی آن یک کوادکوپتر KARGU-2 به‌صورت خودکار در درگیری میان نیروهای دولت لیبی و یکی از گروه‌های نظامی به رهبری «خلیفه حفتر» به یک انسان حمله کرده است.

پهپاد ترکی KARGU-2 یک پهپاد نظامی یا جنگی است که برای نبردهای نامتقارن و عملیات‌های ضدتروریستی طراحی شده است. نمونه‌ای از این دستگاه در درگیری‌های لیبی یکی از سربازان خلیفه حفتر را که در حال عقب‌نشینی بوده، مورد حمله قرار داده است.

پهپاد نظامی

طبق گزارش‌ها، این پهپاد که می‌تواند در زمان برخورد به‌صورت آنی منفجر شود، در حالت «کارآمدی بالا» مشغول کار بوده و نیازی به کنترل انسانی نداشته است. «زک کلن‌بورن»، مشاور امنیت ملی آمریکا و کارشناس سیستم‌ها و پهپادهای بی‌کنترل، در گزارش شورای امنیت سازمان ملل تایید کرده که این احتمالا اولین نمونه از حمله خودکار یک پهپاد به انسان‌هاست.

کلن‌بورن با ابراز نگرانی درباره آینده پهپادهای خودکار می‌گوید: «سیستم تشخیص اشیا چقدر کارآمد است؟ چقدر پیش آمده که این سیستم به اشتباه اهداف را شناسایی کند؟» «جک وتلینگ»، محقق مبارزات میدانی در «موسسه خدمات متحد سلطنتی» (RUSI) می‌گوید این حادثه نشانگر نیاز مبرم و اضطراری ما به مباحثه درباره قوانین لازم در حوزه جنگ‌افزارهای خودکار است.

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» پیش‌تر خواستار توقف توسعه و فعالیت ربات‌های قاتل شده بود. این گروه با راه‌اندازی کارزاری از کشورها خواسته بود توسعه، تولید و استفاده از اسلحه‌های تمام خودکار جنگی را متوقف کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Tehran Washington
    Tehran Washington | ۱۶ تیر ۱۴۰۰

    ممنوع و محدود میشه ولی فعلا. اول چندین سال زمان میگذره تا همه شون حداقل همه ابر قدرت ها به این سلاح برسن بعدا. بمب اتم ۲۳ سال طول کشید تا ممنوعیتش اعمال بشه

مطالب پیشنهادی