ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه اولین آزمایش خون جهان که اثربخشی درمان سرطان را در ۲۴ ساعت مشخص می‌کند

پیدا کردن بهترین و موثرترین درمان در مراحل اولیه ابتلا به سرطان، اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و حالا برای اولین بار، یک آزمایش خون جدید می‌تواند به پزشکان برای دستیابی به این مهم کمک کند. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

پیدا کردن بهترین و موثرترین درمان در مراحل اولیه ابتلا به سرطان، اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و حالا برای اولین بار، یک آزمایش خون جدید می‌تواند به پزشکان برای دستیابی به این مهم کمک کند.

دانشمندان اخیرا به روش جدید تحلیل خون دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند در طول ۲۴ ساعت به آن‌ها بگوید که یک روش درمانی روی رشد تومور تاثیرگذار بوده یا نه. این تکنیک باعث می‌شود پزشکان در مدت زمان کوتاهی روش درمان را تغییر دهند.

این روش که «ExoSCOPE» نام دارد، «وزیکول خارج سلولی» (EV) درون خون را مورد بررسی قرار می‌دهد. وزیکول‌های خارج سلولی ذرات ریزی هستند که توسط سلول‌ها منتشر می‌شوند. در این تکنیک، سلول‌های سرطانی که با دارو ارتباط داشته‌اند، EV ترشح می‌کنند که ردپای دارو در آن پیدا می‌شود.

در حال حاضر پزشکان می‌توانند نحوه تاثیرگذاری روش‌های درمانی روی تومورهای سرطانی را متوجه شوند، اما نیاز به تصویربرداری از تومور دارند که نه تنها قیمتش بالاست، بلکه فرایندی زمانبر است. در حقیقت پزشکان پس از چندین هفته می‌توانند اثربخشی یک روش درمانی را متوجه شوند.

با روش جدید، می‌توان تاثیرگذاری یک روش درمانی را تا ۲۴ ساعت پس از شروع، متوجه شد که بطور چشمگیری هزینه‌ها و زمان نظارت روی درمان سرطان را کاهش می‌دهد.

درمان سرطان

وزیکول‌ها خارج سلولی‌ حداقل ۱۰۰ برابر کوچکتر از قطر موهای انسان هستند و امکان مشاهده آن‌ها با میکروسکوپ‌های استاندارد وجود ندارد، با این حال می‌توان با سنسور خاصی آن‌ها را تحت نظر قرار داد.

سیستم ExoSCOPE با یک تحلیل پیچیده سیگنال‌های نور که توسط نمونه خون جمع‌آوری شده‌اند، می‌تواند رسیدن دارو به هدفش در بدن را تشخیص دهد. این روش همچنین می‌تواند روی عملکرد دارو در گذر زمان هم نظارت کند.

به گفته دانشمندان، این روش به حجم کمی خون نیاز دارد که هرکدام از آن‌ها در کمتر از یکساعت از بیماران گرفته می‌شوند، بنابراین با وجود دستیابی به اطلاعات بیشتر، کمتر به بیمار آسیب می‌زند و کمتر تهاجمی است.

در آزمایش بالینی روی ۱۰۶ بیمار با سرطان ریه، این روش با دقت ۹۵ درصد توانست تاثیرگذاری دارو را تشخیص دهد که اگرچه با استاندارد کنونی روش‌های معمول تفاوتی ندارد، اما در مدت بسیار کوتاه‌تری چنین کاری را انجام می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی