ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سنای آمریکا بودجه‌ای ۵۲ میلیارد دلاری برای تولید نیمه‌رساناها تصویب کرد

مجلس سنای آمریکا طرح افزایش ظرفیت تولید نیمه‌رساناهای آمریکا، توسعه هوش مصنوعی و سایر حوزه‌های فناوری را تصویب کرد. این طرح در شرایط رقابت با چین به تایید رسیده و میلیاردها دلار سرمایه را راهی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۵

مجلس سنای آمریکا طرح افزایش ظرفیت تولید نیمه‌رساناهای آمریکا، توسعه هوش مصنوعی و سایر حوزه‌های فناوری را تصویب کرد. این طرح در شرایط رقابت با چین به تایید رسیده و میلیاردها دلار سرمایه را راهی صنعت فناوری آمریکا می‌کند.

طرح «قانون نوآوری و رقابت آمریکا» یا به اختصار USICA بودجه‌ای ۵۲ میلیارد دلاری را به تولید نیمه‌رساناها در خاک این کشور اختصاص می‌دهد. این طرح بر مبنای طرح قبلی سناتور «چاک شومر» در برنامه‌ای موسوم به Endless Frontier Act شکل گرفته که قرار بود ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه را برای تحقیق و توسعه در زمینه علوم جدید در نظر بگیرد.

این طرح حالا برای بررسی به مجلس نمایندگان آمریکا می‌رود که قبلا طرح مشابهی را به تصویب رسانده بود. انتظار داریم هر دو پیشنهاد به یک طرح واحد تبدیل شده و برای امضا به کاخ سفید فرستاده شود. رئیس جمهور آمریکا درباره این خبر گفت از تصویب «قانون نوآوری و رقابت آمریکا» خشنود شده است: «ما در رقابتی برای پیروز شدن در قرن ۲۱ام قرار داریم، شلیک آغاز مسابقه به صدا درآمده است.»

جو بایدن ادامه داد: «در شرایطی که سایر کشورها به سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه ادامه می‌دهند، نمی‌توانیم ریسک عقب ماندن را به جان بخریم. آمریکا باید جایگاه خود را به‌عنوان نوآورترین و مولدترین کشور دنیا حفظ کند.»

موافقان این طرح که آن را با نسبت ۶۸ به ۳۲ در مجلس سنا به تصویب رسانده‌اند، می‌گویند تایید چنین قانونی در زمینه تحقیقات علمی در چند دهه اخیر در آمریکا بی‌سابقه بوده است. این کشور در سال ۱۹۹۰ حدود ۳۷ درصد از سهم بازار نیمه‌رساناهای جهان را در اختیار داشت، اما این آمار اکنون به ۱۲ درصد رسیده است.

سناتور چاک شومر در خصوص طرح مصوب مجلس سنا گفت: «هر کشوری که پیروز رقابت در حوزه فناوری‌های آینده باشد، رهبر اقتصادی جهان خواهد بود. اگر کاری نکنیم، احتمالا جایگاه خود را به‌عنوان ابرقدرت مقتدر جهانی از دست می‌دهیم.»

این طرح همچنین شامل مفادی علیه چین از جمله ممنوعیت نصب اپ تیک‌تاک روی دستگاه‌های دولتی و جلوگیری از خرید پهپادهای ساخت شرکت‌های تحت حمایت دولت چین است. قانون نوآوری و رقابت آمریکا تحریم شخصیت‌های تاثیرگذار چینی در حملات سایبری یا سرقت مالکیت‌های فکری شرکت‌های آمریکایی را اجباری می‌کند.

از جمله دیگر مفاد این طرح می‌توانیم به ایجاد خط مشی جدیدی با تمرکز بر هوش مصنوعی و علوم کوانتوم در «بنیاد ملی علوم» آمریکا اشاره کنیم. قرار است ظرف پنج سال آینده ۲۹ میلیارد دلار برای فعالیت‌های جدید به این بنیاد اهدا شود. همچنین ۱۰ میلیارد دلار به بازآرایی و تبدیل شهرهای آمریکا اختصاص می‌یابد تا آن‌ها با تمرکز بر فناوری، صنایع جدید و مشاغل نوین متحول شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی