ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیو و تصاویر جذاب و دیدنی از خورشید گرفتگی «حلقه آتش» [تماشا کنید]

روز پنجشنبه ۲۰ خردادماه در مناطقی از کانادا، گرینلند و شمال روسیه خورشید گرفتگی حلقه‌ای موسوم به «حلقه آتش» رخ داده و ویدیو و تصاویر دیدنی را به ثبت رسانده است. زمانی که بخش تاریک ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

روز پنجشنبه ۲۰ خردادماه در مناطقی از کانادا، گرینلند و شمال روسیه خورشید گرفتگی حلقه‌ای موسوم به «حلقه آتش» رخ داده و ویدیو و تصاویر دیدنی را به ثبت رسانده است.

زمانی که بخش تاریک ماه در مسیر خود، بین زمین و خورشید قرار بگیرد و بخش زیادی از نور و درخشانی خورشید را بپوشاند، به اصطلاح خورشید گرفتگی جزئی به وجود می‌آید و در این پدیده بسته به زمان و مکان افراد خورشید به صورت هلال دیده می‌شود. همچنین این پدیده موقعیت بسیار مناسبی برای عکاسان به وجود می‌آورد.

صبح روز گذشته طلوع آفتاب برای بخش بزرگی از قسمت شرقی آمریکای شمالی منظره زیبا و عجیبی به وجود آورده بود که بسته به موقعیت مکانی افراد، خورشید در این زمان به صورت هلال و بیشتر شبیه به ماه دیده می‌شد.

با توجه به اینکه زمان این خورشید گرفتگی در بیشتر قسمت‌های دریای شرقی ایالات متحده با طلوع آفتاب همزمان بوده، تصاویر دیدنی  توسط کاربران در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است.

برخی مکان‌های دیدنی مانند فانوس دریایی واقع در موج شکن ایالت دلاور در کنار این پدیده، باعث به وجود آمدن آمدن تصاویر بسیار زیبایی شده است:

همچنین در برخی تصاویر ثبت شده، هلال خورشید در هنگام طلوع آفتاب مانند یک شاخ آتشین به نظر می‌رسد که از پشت خط افق زمین به بیرون آمده است:

برخلاف یک خورشید گرفتگی کامل که برای چند لحظه باعث می‌شود خورشید به صورت کاملا دیده نشود، این پدیده یک «خورشید گرفتگی حلقه‌ای» بوده است. به دلیل فاصله خورشید، ماه و زمین در این هفته، خورشید به صورت کامل توسط ماه مسدود نمی‌شود بلکه یک حلقه بزرگ و آتشین روی آن به وجود می‌آورد، به همین دلیل لقب «حلقه آتشین» گرفته است.

هرچند این قسمت از پدیده فقط در نقاط بسیار کمی از کره زمین مانند کانادا، گرینلند و سیبری قابل مشاهده بود، اما مجله ماهانه نجومی «اسکای اند تلسکوپ» برای عکاسانی که در مناطق اعلام شده حضور ندارند پروازی تدارک دیده بود که بدون خارج شدن از جو بتوانند تصاویر خود را از حلقه آتشین به ثبت برسانند.

خورشید گرفتگی حلقه‌ای بعدی در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ و بخش‌هایی از غرب ایالات متحده و آمریکای مرکزی اتفاق خواهد افتاد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی