ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی لپتاپ میان‌رده ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS [تماشا کنید]

کمپانی تایوانی ام‌اس‌آی از سال ۱۹۸۶ کار خود را با تولید مادربرد شروع کرد اما در مقایسه با برخی رقبای دیگر کمی دیرتر وارد بازار لپتاپ شد. اما حالا با حدود ۱۷ سال سابقه و ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ تیر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

کمپانی تایوانی ام‌اس‌آی از سال ۱۹۸۶ کار خود را با تولید مادربرد شروع کرد اما در مقایسه با برخی رقبای دیگر کمی دیرتر وارد بازار لپتاپ شد. اما حالا با حدود ۱۷ سال سابقه و تولید لپتاپ‌های متنوع نشان داده که بازار و نیازهای کاربران را به خوبی می‌شناسد. پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS از لپتاپ‌های زیبا و با کیفیت ام‌اس‌آی است که در رده لپتاپ‌های بیزینسی این کمپانی جای می‌گیرد. در این مطلب قصد دارم این لپتاپ میان‌رده زیبا و سبک وزن را بررسی کنم.

مشخصات ام‌اس‌آی Prestige 14 A10RBS

  • پردازنده اینتل Core i5-10210U (در برخی از مدل‌ها تا Core i7-10510U)
  • پردازشگر گرافیکی اینتل UHD / انویدیا جی‌فورس MX350 با ۲ گیگابایت حافظه GDDR5
  • نمایشگر ۱۴ اینچی از نوع IPS با رزولوشن ۱۰۸۰p و نسبت نمایشگر به بدنه ۹۰ درصد
  • ۸ گیگابایت رم DDR4 (در برخی از مدل‌ها تا ۱۶ گیگابایت)
  • حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت SSD از نوع M.2 PCIe
  • باتری ۵۰ وات ساعتی و شارژر ۹۰ واتی
  • وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax (وای‌فای ۶) و بلوتوث ۵
  • مجهز به حسگر اثر انگشت
  • وب‌کم با رزولوشن ۷۲۰p
  • پورت‌ها شامل ۲ عدد تاندربولت ۳ ، میکرو اس‌دی، ۲ پورت USB 2.0 Type A استاندارد و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن
  • ابعاد ۳۱۹ در ۲۱۵ در ۱۵.۹ میلی‌متر و وزن ۱.۲۹ کیلوگرم
  • بدنه آلومینیومی
  • مدل مورد بررسی بدون سیستم عامل
  • قیمت مدل مورد بررسی حدود ۲۸ میلیون تومان

مشخصات لپتاپ نشان می‌دهند که با یک مدل میان‌رده روبرو هستید و پرستیژ ۱۴ به کار افرادی می‌آید که به دنبال یک لپتاپ سبک‌وزن برای کارهای اداری یا دانشجویی هستند. سری پرستیژ ۱۴ مدل‌‌های متنوعی دارد. برخی از آنها با پردازنده‌های جدیدتر نسل یازدهم اینتل، پردازشگر گرافیکی پیشرفته‌تر جی‌فورس GTX 1650 یا MX450 و نیز نمایشگر 4K روانه بازار جهانی شده‌اند که البته قیمت بالاتری هم نسبت به مدل مورد بررسی دارند.

بررسی ویدیویی لپتاپ ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS

طراحی

Digipic-MSI-Prestige14-A10RBS (9)

ام‌اس‌آی پرستیژ در همان نگاه اول بسیار شیک و با کیفیت به نظر می‌رسد. شاید تصور کنید بدنه لپتاپ پلاستیکی است اما در واقع از آلومینیوم با کیفیتی ساخته شده است. مدلی که به دست ما رسیده رنگ خاکستری مایل به دودی دارد. روی قاب پشتی نمایشگر لوگوی اژدهای ام‌اس‌آی با رنگ خاکستری کم رنگ خود نمایی می‌کند. پرستیژ ۱۴ تنها ۱۵.۵ میلی‌متر ضخامت دارد و در بین لپتاپ‌های ۱۴ اینچی ظریف به حساب می‌آید. تقریبا تمامی بخش‌‌های لپتاپ از جمله کیبورد و قاب رویی و پشتی خاکستری رنگ هستند ولی برای این که ظاهر لپتاپ از سادگی بیش از حد فاصله بگیرد، ام‌اس‌آی لبه‌های قاب پشتی نمایشگر، قاب زیرین و اطراف تاچ‌پد را به برش‌های الماسه آبی رنگ بسیار زیبایی مزین کرده است.

هنگامی که پرستیژ ۱۴ را باز می‌کنید بخش پایینی نمایشگر با چرخش به زیر لپتاپ می‌رود تا زاویه‌ای ۵ درجه‌ای را بین سطح و بخش زیرین لپتاپ ایجاد کند. این زاویه به لپتاپ کمک می‌کند کمی از سطح فاصله بگیرد و در نتیجه راحت‌تر خنک شود. علاوه بر این به دلیل همین افزایش زاویه با سطح، تجربه تایپ کمی لذت‌بخش‌تری را برای کاربر رقم می‌زند. نمایشگر همچنین تا ۱۸۰ درجه باز می‌شود و به لطف کلید ترکیبی fn و f11 روی کیبورد به سادگی می‌توانید محتوای نشان داده شده در نمایشگر را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا طرف مقابل‌تان راحت‌تر نمایشگر را ببیند.

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

حاشیه‌های نمایشگر بسیار کم هستند و به گفته ام‌اس‌ای نسبت نمایشگر به بدنه پرستیژ ۱۴ به میزان ۹۰ درصد است که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود. در بالای نمایشگر حفره‌های مربوط به وب‌کم و نیز میکروفن به چشم می‌خورد. حاشیه پایین نمایشگر اما آن قدر بزرگ است که بعید به نظر می‌رسد نسبت نمایشگر به بدنه مورد ادعای ام‌اس‌آی صحت داشته باشد. البته بخشی از این حاشیه به دلیل قرار گرفتن در زیر لپتاپ از دیدتان مخفی می‌شود. در حاشیه پایین نمایشگر همچنین لوگوی msi به رنگ مشکی براق قرار گرفته که البته در بسیاری از زوایا به سختی دیده می‌شود.

کیبورد ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ کلیدهای مربعی و نسبتا تخت دارد و فونت‌های آن به سبک معمول بیشتر لپتاپ‌های دیگر ام‌اس‌آی است. عمق فشرده شدن کلیدها به ۱.۵ میلی‌متر می‌رسد و حس فشرده شدن و بازگشت کلیدها به بالا برای تایپ بسیار خوب است و در عین حال سر و صدای چندانی ندارد. خوشبختانه ام‌اس‌آی، پرستیژ ۱۴ را به نور پس زمینه کیبورد هم مجهز کرده و امکان تنظیم آن در ۳ سطح را دارید. اما یکی از مواردی که بر طراحی مینیمال لپتاپ تاثیر منفی گذاشته به طراحی خاص کلیدها مربوط می‌شود. اطراف کلیدهای کیبورد بر خلاف بخش رویی آن شفاف است و به همین دلیل نور کلیدها به شدت از اطراف به چشم می‌آید. به نظر می‌آید ام‌اس‌آی هدف خاصی از این طراحی کلیدها داشته و شاید تصور کرده که با نورانی شدن لپتاپ، ظاهر آن جذاب‌تر می‌شود. شاید نظر شما با من متفاوت باشد ولی به نظرم این موضوع باعث شده لپتاپ در محیط‌های کم نور بیش از حد جلب توجه کند و از زیبایی آن کاسته شود.

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

خوشبختانه بر خلاف بیشتر لپتاپ‌های ۱۴ اینچی دیگر، روی کیبورد کلیدهای جداگانه Page Up و Page Down هم به چشم می‌خورد و برای استفاده از آنها نیازی به کلید ترکیبی fn ندارید. اما شاید یکی از مواردی که در مقایسه با رقبا کمی متفاوت و گاه دردسر ساز باشد طراحی خاص تاچ‌پد است. تاچ‌پد پرستیژ ۱۴ بسیار عریض است و به همین دلیل گاه حین تایپ کردن هم به اشتباه لمس می‌شود و نشانگر ماوس جابجا می‌شود. برای حل این مشکل من گاه مجبور می‌شوم از طریق کلید F4 کیبورد، تاچ‌پد را غیر فعال کنم و حتی پس از چند روز کار کردن هم با این مشکل کنار نیامده‌ام. تاچ‌پد همچنین از درایور مایکروسافت پرسیژن پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل دقت خوبی دارد؛ با این حال از نظر دقت و تاخیر به مراتب پایین‌تری از لپتاپ‌هایی نظیر ایسوس ویووبوک R528EP (بررسی دیجیاتو) قرار می‌گیرد. موضوع دیگری که چندان مورد علاقه من نیست به کلیک سفت و نسبتا پر سر و صدای تاچ‌پد مربوط می‌شود. همچنین زمانی که نمایشگر لپتاپ به خواب می‌رود تاچ‌پد هم غیر فعال می‌شود. این موضوع در مورد برخی لپتاپ‌های دیگر هم مرسوم است اما مشکل پرستیژ ۱۴ این است که گاه از خواب بیدار شدن و آماده به کار شدن تاچ‌پد مدت زمانی محسوس (البته کمتر از یک ثانیه) طول می‌کشد. در گوشه بالا و سمت چپ تاچ‌پد حسگر اثر انگشت به چشم می‌خورد که با ویندوز هلو نیز سازگار است. حسگر با وجود اندازه کوچک بسیار سریع عمل می‌کند و تقریبا هیچ‌گاه با خطا مواجه نمی‌شود. در مجموع در مورد پرستیژ ۱۴ باید از کیبورد با کیفیت و حسگر سریع و دقیق به عنوان مزایا و از طراحی و عملکرد تاچ‌پد به عنوان معایب یاد کرد.

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

اگر نگاهی به قاب زیرین داشته باشید متوجه می‌شوید که ام‌اس‌ای حتی به طراحی این بخش هم توجه ویژه‌ای داشته و برای حفره‌های تهویه طراحی متفاوت و جذابی را در نظر گرفته است. قاب پشتی همچنین میزبان دو حفره اسپیکر استریو و یک لاستیک یک تکه بزرگ برای قرار گرفتن لپتاپ روی سطح است. در بخش بالایی قاب پشتی خبری از چنین لاستیک‌هایی نیست چون در عوض دو لاستیک ظریف در زیر نمایشگر و دو لاستیک در لولا، وظیفه قرارگیری محکم روی سطح را به عهده دارند.

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

در فریم سمت راست لپتاپ دو پورت USB-A در کنار جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفن تعبیه شده. در کمال تعجب هر دو پورت از نوع USB 2.0 هستند و هیچ‌ خبری از پورت USB 3.0 از نوع معمول (Type A) نیست. در لبه سمت چپ ۲ پورت ترکیبی تاندربولت/USB-C دیده می‌شوند که امکان اتصال شارژر به هر یک از آنها را دارید. در کنار این دو پورت، دو LED نشان دهنده روشن بودن یا شارژ لپتاپ و یک پورت میکرو اس‌دی به چشم می‌خورد. متاسفانه ام‌اس‌ای پرستیژ ۱۴ فاقد درگاه HDMI است و برای اتصال نمایشگرهای مجهز به این پورت باید به دنبال استفاده از دانگل‌های ویژه برای اتصال به پورت تاندربولت/USB-C باشید.

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴ لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

در مجموع ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ طراحی بسیار زیبا و با کیفیتی دارد و از این نظر در بین بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد. البته از نکات منفی طراحی باید به محدودیت‌های پورت‌ها اشاره کرد. وزن ۱.۲۹ کیلوگرمی لپتاپ هم بسیار مناسب است و از این نظر در مقایسه با هواوی میت بوک دی ۱۴ (بررسی دیجیاتو) با بدنه آلومینیومی هم در حدود ۱۰۰ گرم وزن کمتری دارد.

نمایشگر

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

پرستیژ ۱۴ نمایشگر IPS با رزولوشن 1080p دارد که به گفته ام‌اس‌آی تا نزدیک به ۱۰۰ درصد گستره رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. برخی از مدل‌های پرستیژ ۱۴ از نمایشگر 4K بهره می‌برند که البته قیمت بالاتری هم دارند. با این حال در سال ۲۰۲۱ رزولوشن فول اچ‌دی مدل مورد بررسی برای بیشتر کاربران کفایت می‌کند. حداکثر روشنایی نمایشگر چندان بالا نیست و هنگام کار در محیط بیرون و زیر نور خورشید به مشکل بر می‌خورید. اما برای محیط داخلی کاملا کافی است و به دلیل روکش مات نمایشگر بازتاب آزار دهنده‌ای به چشم نمی‌خورد. زاویه دید نمایشگر همان طوری است که از یک نمایشگر IPS انتظار می‌رود و حتی در زوایای بسیار باز هم به هم ریختگی شدید رنگ‌ یا کنتراست به چشم نمی‌خورد؛ البته در زوایای شدید به میزان محسوسی از روشنایی قابل مشاهده کاسته می‌شود. نمایشگر همچنین در استفاده طولانی مدت چشم را آزار نمی‌دهد.

اگر نیازی به هر تنظیم ساده یا پیشرفته‌ای را برای نمایشگر داشته باشید ام‌اس‌آی ناامیدتان نمی‌کند. اپلیکیشن True Color بسیار کامل است و امکانات متنوعی را برای تنظیم روشنایی، گاما، کنتراست، فضای رنگی و دمای رنگ در اختیارتان می‌گذارد. در اپلیکیشن به طور ساده می‌توانید از بین ۴ پروفایل sRGB، فیلتر نور آبی،‌ آفیس و فیلم انتخاب کنید. در هر یک از این ۴ گزینه امکان تغییر برخی تنظیمات محدود نظیر روشنایی و دمای رنگ را هم دارید. ولی اگر این گزینه‌ها برایتان کفایت نمی‌کند و به دنبال گزینه‌های بیشتر و تنظیم دقیق‌تر هستید کافی است به بخش Customize بروید تا به دلخواه خود دقیق‌ترین تنظیمات را اعمال کنید. از قابلیت‌های مفید اپ ترو کالر امکان تغییر خودکار پروفایل‌های رنگ بر اساس اپلیکیشن‌ها است. به عنوان مثال می‌توانید برای فوتوشاپ پروفایل sRGB را انتخاب کنید تا با باز کردن آن به طور خودکار پروفایل تغییر کند.

در مجموع باید گفت که کیفیت نمایشگر برای یک لپتاپ میان‌رده مناسب ارزیابی می‌شود و از معدود کمبودها‌ روشنایی نه چندان بالا است که البته در بین میان‌رده‌ها مرسوم است.

سخت‌افزار و کارایی

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

پرستیژ ۱۴ به پردازنده میان رده نسل دهم اینتل Core i5-10210U در کنار ۸ گیگابایت رم و پردازشگر گرافیکی انویدیا جی‌فورس MX350 مجهز شده است. همان طور که از ترکیب سخت‌افزاری مشخص است با یک لپتاپ میان‌رده برای کارهای عمومی و مالتی مدیا طرف هستیم که البته نباید انتظار اجرای بازی‌های پیشرفته روز با بالاترین تنظیمات گرافیکی یا رندرگیری سه بعدی را داشته باشید. در ادامه مشخصات پردازنده را مشاهده می‌کنید:

  • ۴ هسته و ۸ ترد
  • فرکانس پایه ۱.۶۰ گیگاهرتز
  • فرکانس توربو تا ۴.۲۰ گیگاهرتز (تنها روی یک هسته)
  • مجموعا یک مگابایت کش سطح دوم
  • ۶ مگابایت کش سطح سوم
  • لیتوگرافی ۱۴ نانومتری
  • پردازشگر گرافیکی مجتمع اینتل UHD

پرستیژ ۱۴ در مدل‌‌هایی با پردازنده نسل یازدهم هم روانه بازار بین‌المللی شده اما مدل مورد بررسی پردازنده‌ای از نسل قبل دارد که چندان جدید به حساب نمی‌آید؛ با این حال قدرت کافی برای اجرای وظایف معمول و روزمره را دارد. ۸ گیگابایت رم هم حداقل رم مورد نیاز برای اجرای بدون دردسر برنامه‌های متنوع اداری، مالتی‌مدیا، خانگی و دانشجویی روی ویندوز ۱۰ است. ام‌اس‌آی در کنار این سخت‌افزار ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD را در نظر گرفته و با توجه به جمع و جور بودن پرستیژ ۱۴،‌ خبری از هارد دیسک اضافه نیست.

آزمایش کارایی را ابتدا با سنجش سرعت اس‌اس‌دی شروع می‌کنم. SSD مورد استفاده در این لپتاپ ساخت کمپانی کمتر شناخته‌ شده‌ای به نام SSSTC و با مدل CL1-8D512 است. به گفته سازنده این SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی به ۲۱۰۰ و ۱۱۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و به این ترتیب در بین مدل‌های NVMe با رابط PCIe یک اقتصادی محسوب می‌شود. برای سنجش سرعت به سراغ بنچمارک کریستال دیسک مارک رفتم.

بررسی لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

بر اساس بنچمارک، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی به حدود ۲۰۰۰ و ۱۴۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد که بین میان رده‌ها و اقتصادی‌های بازار قرار می‌گیرد. جای تعجب است که چطور بر خلاف برخی از رقبا از جمله هواوی میت بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰، ام‌اس‌آی از مدلی با سرعت بالاتر استفاده نکرده. در عمل هم با این که سرعت اس‌اس‌دی بالاتر از بسیاری رقبا است اما بالا آمدن ویندوز برای یک مدل با اس‌اس‌دی NVMe با رابط PCIe 3.0 چندان سریع نیست و بیش از ۲۰ ثانیه طول می‌کشد.

برای تست کارایی پردازنده ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ بنچمارک Cinebench R23 را اجرا کردم. این برنامه در دو حالت تک و چند هسته‌ای تمام توان پردازنده برای رندر یک تصویر سنگین را به کار می‌گیرد. در ادامه نتایج را مشاهده می‌کنید:

بررسی ام اس آی پرستیژ ۱۴

لپتاپ ام‌اس‌ای در تست تک هسته‌ای امتیاز بسیار خوب ۱۰۹۵ را به دست آورده که بسیار نزدیک به پردازنده رایزن تردریپر 2990 است. البته به مراتب پایین‌تر از پردازنده‌ نسل یازدهم از جمله Core i3-1115G4 در لپتاپ ایسوس ویووبوک R528EP‌ با امتیاز ۱۳۱۵ قرار می‌گیرد. در تست چند هسته‌ای هم امتیاز ۴۰۰۲ به دست آمده که نشان از قدرتی در حد میان‌رده‌ها دارد. تست بعدی، مدرن آفیس نرم‌افزار پی‌سی‌مارک است که توان کلی سخت‌افزار برای اجرای فعالیت‌های روزمره، بهره‌وری و تولید محتوای دیجیال را می‌سنجد. در زیر نتایج به دست آمده در این بنچمارک را مشاهده می‌کنید:

ام اس آی پرستیژ ۱۴

امتیاز کلی ۴۰۹۷ نشان می‌دهد که پرستیژ ۱۴ برای استفاده‌های عمومی از جمله ویرایش عکس، وب‌گردی، ویدیو کنفرانس و نرم‌افزارهای آفیس طراحی شده اما توانایی رندرگیری سه بعدی پیشرفته را ندارد. در مقایسه با هواوی میت بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰ که از پردازنده مشابه بهره می‌برد، لپتاپ ام‌اس‌آی تنها در رندرگیری امتیاز بالاتری کسب نموده و در هر بخش دیگری کمی ضعیف‌تر عمل کرده است.

ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ قطعا برای تجربه بی نقص و با بالاترین کیفیت بازی‌های پیشرفته، با مدل‌های گیمینگ فاصله بسیاری دارد اما تست آن با نرم‌افزار تری‌دی‌مارک خالی از لطف نیست. در زیر نتایج تست‌های مختلف این بنچمارک را می‌بینید:

بررسی ام اس آی پرستیژ ۱۴

در بنچمارک‌های تری‌دی‌مارک پردزاشگر گرافیکی جی‌فورس MX350 کارایی به مراتب بالاتری نسبت به MX250 و MX330 دارد؛ البته قطعا به گرد پای چیپ‌های قدرتمندی از جمله GTX 1050Ti و RTX 2070 Super نمی‌رسد. این بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که نباید از ام‌اس‌ای پرستیژ ۱۴ انتظار اجرای بازی‌های پیشرفته روز با تنظیمات گرافیکی بالا یا رندرگیری سه بعدی را داشته باشید. در تجربه‌ای که با پرستیژ ۱۴ داشتم بازی فورتنایت با کیفیتی فراتر از انتظارم اجرا شد. این بازی را با تنظیمات گرافیکی متوسط، بدون افت فریم، با لگ کم و همچنین با نرخ فریم قابل قبول تجربه کردم و از این نظر لپتاپ ام‌اس‌آی عملکرد بسیار بهتری نسبت به هواوی میت بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰ و ایسوس ویووبوک R528EP داشت. با این اگر همین بازی را در حالت باتری و بدون اتصال شارژر تجربه کنید با لگ شدید مواجه می‌شوید. حین اجرای بازی در دمای اتاق ۲۶ درجه سانتیگراد، بخش‌هایی از سطح رویی لپتاپ تا ۵۰ درجه هم داغ شد اما بیشتر قسمت‌هایی که دست روی آن قرار می‌گرفت ( از جمله کیبورد و تاچ‌پد) آن‌قدری داغ نبود که دست را آزار دهد. البته در همین حین بخش زیر لپتاپ به شدت داغ می‌شود و با دمای ۵۶ درجه‌ای، قرار دادن آن روی پا آزارتان می‌دهد.

همان طور که در بازی فورتنایت هم تجربه کردم یکی از مزایای ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ سیستم خنک سازی کارآمد آن است که در مقایسه با بسیاری از رقبا با همین پردازنده (از جمله هواوی میت بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰) کارایی بسیار بهتری دارد و حتی در کارهای سنگین یا شارژ شدن هم سطح بدنه لپتاپ آن قدرها بالا نمی‌رود که آزار دهنده باشد. در کارهای سبک تقریبا هیچ‌گاه صدایی از فن به گوش نمی‌رسد و تمام سطح کیبورد و تاچ‌پد دمای مناسبی دارد. در زمان بنچمارک‌ها در دمای اتاق ۲۸ درجه سانتیگراد، بخش رویی بدنه حداکثر تا ۴۵ درجه گرم شد که بر خلاف بسیاری از رقبا چندان آزار دهنده نبود. البته زمانی که سرعت فن به حداکثر می‌رسد تا حدودی صدای تیزی دارد و اگر نسبت به این موضوع حساس باشید، در طولانی مدت و در محیط‌های کم سر و صدا می‌تواند کمی آزارتان دهد.

پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS که به دست ما رسیده فاقد ویندوز است. اما در عوض ام‌اس‌آی یک پارتیشن جداگانه را در SSD تعبیه کرده که اگر آن را حین نصب ویندوز حذف نکنید، پس از بالا آمدن ویندوز می‌توانید از داخل آن بیشتر درایورها و نرم‌افرازهای مورد نیاز را نصب کنید. ام‌اس‌آی در این پارتیشن یک فایل اجرایی برای نصب خودکار بیشتر درایورها را در نظر گرفته اما در کمال تعجب برای نصب برخی از موارد از جمله درایور کارت گرافیک انویدیا باید به طور جداگانه و دستی از داخل همین پارتیشن اقدام کنید. علاوه بر این برخی از اپلیکیشن‌ها از جمله برنامه‌های ترو کالر برای تنظیم نور نمایشگر در این پارتیشن وجود ندارند و برای نصب آن به ناچار باید در بخش پشتیبانی وبسایت MSI به دنبال آن بگردید. در مجموع ایده قرار دادن درایورها در یک پارتیشن جداگانه برای یک لپتاپ بدون ویندوز اوریجینال فکر خوبی است اما ای کاش دقیق‌تر و کامل‌تر پیاده سازی می‌شد.

یکی از نرم‌افزارهای مفید ام‌اس‌آی «Creator Center» است که امکانات مختلف و گاه کاربردی را در اختیارتان می‌گذارد. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید به هر اپلیکیشن، تعداد هسته‌های دلخواه خود را اختصاص دهید یا اولویت پردازش متفاوتی را برای آن در نظر بگیرید. علاوه بر این امکان مشاهده میزان درگیر شدن پردازنده و پردازشگر گرافیکی، مقدار اشغال شدن رم و سرعت لحظه‌ای فن در نظر گرفته شده است. در این اپلیکیشن همچنین به تنظیماتی برای انتخاب سناریوی کارکرد لپتاپ (شامل کارایی بالا،‌ متعادل، بی صدا و ذخیره باتری) دسترسی دارید. اما یکی از مهم‌‌ترین امکانات Creator Center امکان انتخاب پروفایل شارژ باتری از بین سه گزینه‌ی بهترین برای حمل و نقل (شارژ تا ۱۰۰ درصد)، حالت متعادل (شارژ تا حداکثر ۸۰ درصد) و در نهایت محدود کردن شارژ باتری به ۶۰ درصد است. اگر دو گزینه آخر را انتخاب کنید از استهلاک باتری و کاهش طول عمر آن در طول چندین سال کاسته می‌شود.

در مدتی که از ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ استفاده کردم، به آهنگ گوش دادم،‌ فیلم تماشا کردم، در گوگل کروم حدود ۲۰ تب باز داشتم و عکس‌هایم را ویرایش کردم. به این ترتیب می‌توانم بگویم که این لپتاپ انتخاب مناسبی برای کارهای معمول اداری، خانگی، مالتی‌مدیا یا دانشجویی است اما قطعا برای رندرگیری سه بعدی یا تجربه بازی‌های روز با کیفیت بالا ساخته نشده اما اگر تنظیمات گرافیکی بازی‌‌های ساده‌تر را کمی پایین‌تر تنظیم کنید می‌توانید از اجرای برخی از بازی‌ها لذت ببرید.

کیفیت صدا

لپتاپ ام‌اس‌آی به دو اسپیکر استریو مجهز شده که در زیر دستگاه قرار گرفته‌اند. کیفیت صدای اسپیکرها بسیار پایین‌تر از انتظار و حجم صدا بسیار کم است. علاوه بر این صدا به هیچ وجه حس فراگیری ندارد و هیچ صدای بیسی به گوش نمی‌رسد. فرکانس‌های میانه بیش از دیگر فرکانس‌ها شنیده می‌شود اما صدای تریبل هم ضعیف‌تر از انتظار است. ام‌اس‌آی اپلیکیشن Nahimic را هم برای این لپتاپ در نظر گرفته.

Nahimic گزینه‌های بسیار متنوعی از جمله امکان انتخاب پروفایل‌های صدای موسیقی، فیلم، چت و گیمینگ و نیز افزایش صداهای بیس، میانه و تریبل را در اختیارتان می‌گذارد و علاوه بر این می‌توانید صدای فراگیر را فعال کنید. با دستکاری این گزینه‌ها کیفیت و حجم صدا کمی بهبود پیدا می‌کند اما باز هم به میزان قابل قبول نمی‌رسد و بسیار ضعیف‌تر از برخی رقبا است.

باتری و شارژ

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

پرستیژ ۱۴ به باتری ۵۰ وات‌ ساعتی مجهز شده که به گفته ام‌اس‌آی با یک بار شارژ کامل تا ۱۰ ساعت شارژدهی دارد. در آزمایش باتری مدرن آفیس که ترکیبی از استفاده ابزارهای کنفرانس ویدیویی، تایپ، ویرایش و مرور متن را شبیه سازی می‌کند لپتاپ ام‌اس‌آی توانست به مدت بیش از ۸ ساعت و نیم دوام بیاورد که رقم خوبی محسوب می‌شود. البته هواوی میت بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰ با پردازنده مشابه و البته پردازشگر گرافیکی ضعیف‌تر، با ثبت بیش از ۱۳ ساعت، شارژ دهی به مراتب بالاتری دارد. من در استفاده معمول و با روشنایی نمایشگر ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی و با کارهایی از جمله ویرایش عکس، گوش دادن به آهنگ و وبگردی برای حدود ۴ تا ۵ ساعت از لپتاپ استفاده کردم که رقم مناسبی به حساب می‌آید. بر اساس تجربه من در این شرایط استفاده، شارژدهی تفاوت اندکی با میت بوک دی ۱۴ دارد و کمتر از ۲۰ درصد ضعیف‌تر عمل می‌کند.

بررسی لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

پرستیژ ۱۴ با شارژر قدرتمند ۹۰ واتی همراه شده که در مقایسه با ابعاد لپتاپ نسبتا بزرگ و دست و پا گیر است. شارژر در کنار کابل برق، در حدود ۴۲۰ گرم وزن دارد که برای یک لپتاپ سبک وزن بسیار سنگین محسوب می‌شود؛ با این حال شارژر با سرعت بالایی لپتاپ ام‌اس‌آی را شارژ می‌کند. در زمانی که لپتاپ روشن و معمولا بیکار بود یا کار سبکی با آن انجام می‌دادم شارژ ۳ تا ۵۰ درصد تنها در حدود ۳۵ دقیقه زمان برد. در همین شرایط برای شارژ تا ۷۰ درصد تنها حدود یک ساعت زمان نیاز بود اما در نهایت شارژ کامل ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه طول کشید.

سخن پایانی

لپتاپ ام اس آی پرستیژ ۱۴

ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS لپتاپ میان‌رده خوش ساخت، زیبا و با کیفیتی است که ابعاد جمع و جور و وزن بسیار مناسبی دارد اما محصول چندان جدیدی نیست و در مقایسه با بسیاری از رقبا پردازنده قدیمی‌تری دارد. پرستیژ ۱۴ آن قدر قوی است که از پس کارهای روزمره خانگی، اداری و دانشجویی بیشتر کاربران بر می‌آید اما برای رندرگیری ۳ بعدی یا اجرای با کیفیت بازی‌های روز با بالاترین کیفیت طراحی نشده است. از مواردی که برخی از کاربران را ناامید می‌کند فقدان پورت‌های HDMI و USB 3.0 Type A است ولی در عین حال بر خلاف بعضی از رقبا به نور پس زمینه کیبورد، حسگر اثر انگشت دقیق و شارژر قدرتمند ۹۰ واتی مجهز شده است. با وجود تمام این مزایا اما پرستیژ ۱۴ در بازار بی رقیب نیست.

از رقبای این لپتاپ که در مدل‌هایی با سخت‌افزارهای متنوع وارد بازار ایران شده‌اند لنوو آیدیاپد ۳ در مدل‌‌های ZC ،ZB ،ZA و ZD هستند که به پردازنده قوی‌تر‌ اینتل Core i7 10510U مجهز شده‌اند و وزن ۱.۵ کیلوگرمی دارند. اما رم آنها بین ۸ تا ۱۶ گیگابایت متغیر است و حافظه داخلی شامل ترکیبی از SSD با ظرفیت ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت و هارد دیسک یک ترابایتی است. این مدل‌های آیدیاپد همچنین با پردازشگر گرافیکی مجزای جی‌فورس MX330 و پورت HDMI همراه شده‌اند اما فاقد حسگر اثر انگشت، نور پس زمینه کیبود و پورت تاندربولت هستند. از مهم‌ترین ضعف‌های این ۴ مدل لنوو، ظرفیت باتری پایین‌تر ۳۵ وات ساعتی با وجود وزن بالاتر است و همین موضوع شاید برخی از کاربران را از خریدش مصرف کند. هر ۴ مدل لنوو آیدیا پد قیمتی در حدود ۲۵ میلیون تومان دارند.

اما از مهم‌ترین رقبای فعلی در بازار ایران که می‌تواند پرستیژ ۱۴ را به چالش بکشد ایسوس ذنبوک ۱۴ مدل UX425EA است که قیمت مشابهی دارد ولی با رم بالاتر ۱۶ گیگابایتی، پردازنده جدیدتر و قوی‌تر اینتل Core i5 1135G7، یک ترابایت حافظه SSD و پورت HDMI همراه شده و ظرفیت باتری بالاتر و وزن و ضخامت کمتری دارد. با این حال لپتاپ ایسوس در مقابل پرستیژ ۱۴ کمبودهایی هم دارد؛ مثلا فاقد پردازشگر گرافیکی مجزا، نور پس زمینه کیبورد و حسگر اثر انگشت است. این لپتاپ ایسوس می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال پردازشگر گرافیکی پیشرفته‌تر انویدیا نیستند و به کمبودهای جزئی آن هم اهمیت نمی‌دهند انتخاب ارزشمندتری باشد.

همچنین اگر به دنبال مدلی با بدنه با کیفیت و با مشخصات سخت‌افزاری تقریبا مشابه هستید می‌توانید هواوی میت‌بوک دی ۱۴ مدل ۲۰۲۰ (بررسی دیجیاتو) را انتخاب کنید. این مدل هواوی پردازنده، میزان رم و حافظه SSD با ظرفیت مشابه دارد و شارژدهی باتری آن هم بالاتر است اما در عوض گاه بیش از حد انتظار داغ می‌شود. با این حال قیمت بسیار پایین‌تر حدود ۲۲ میلیونی، موضوعی است که ارزش لپتاپ هواوی را بسیار بالاتر می‌برد.

لپتاپ ام‌اس‌آی پرستیژ ۱۴ مدل A10RBS با گارانتی ۱۸ ماهه ماتریس به فروش می‌رسد.

مزایا
  • بدنه با کیفیت و زیبا
  • کیبورد با کیفیت و مناسب تایپ کردن
  • حسگر اثر انگشت سریع و دقیق
  • سرعت شارژ بالا
  • شارژدهی مناسب
  • وزن کم و ابعاد جمع و جور
  • پردازشگر گرافیکی قدرتمندتر از برخی رقبا
معایب
  • فقدان HDMI و USB 3.0 Type A
  • کیفیت و حجم صدای پایین اسپیکرها
  • طراحی نامناسب تاچ‌پد
  • روشنایی نمایشگر نه چندان بالا
  • سرعت متوسط SSD
  • پردازنده نه چندان جدید
  • قیمت نه چندان رقابتی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی