ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان موفق به توسعه ماسک تنفسی با قابلیت تشخیص کرونا شدند

محققان دانشگاه هاروارد و MIT در یک همکاری مشترک ماسک تنفسی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در عرض ۹۰ دقیقه، وجود ویروس کرونا را در تنفس فردی که از آن استفاده می‌کند، تشخیص دهد. محققان ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان دانشگاه هاروارد و MIT در یک همکاری مشترک ماسک تنفسی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در عرض ۹۰ دقیقه، وجود ویروس کرونا را در تنفس فردی که از آن استفاده می‌کند، تشخیص دهد.

محققان امیدوارند بتوانند از همین روش برای تشخیص سایر ویروس‌ها و میکروب‌ها استفاده کنند. حتی فناوری به کار برده شده در این ماسک‌ می‌‌تواند برای تشخیص مواد شیمیایی خطرناک در محیط‌های صنعتی و آزمایشگاهی نیز مفید باشد.

ماسک طراحی شده مجهز به حسگرهای کوچکی است که قدرت تشخیص ویروس کرونا را از طریق تنفس دارد و می‌تواند برای کادر درمان که برای مدت طولانی از ماسک استفاده می‌کنند، مناسب باشد.

فردی که از چنین ماسک‌هایی استفاده می‌کند، می‌تواند به راحتی حسگرهای تعبیه شده در آن برای تشخیص ویروس کرونا را فعال کند. در واقع ماسک در دو حالت قابل استفاده است. در حالت عادی حسگرها فعال نیستند و نمی‌توانند ویروس را شناسایی کنند. اما در حالت فعال بودن حسگرها،‌ امکان تشخیص ویروس را دارند. نتایج تست در قسمت داخلی ماسک نمایش داده می‌شود.

هنوز مشخص نیست آیا این ماسک به تولید تجاری خواهد رسید یا خیر. اما حتی اگر چنین ماسکی به بازار عرضه نشود، کاربردهای گسترده‌تری دارد که می‌تواند برای تشخیص برخی بیماری‌های همه‌گیر در آینده نیز بازطراحی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

محققان می‌گویند حسگرهای موجود در این ماسک می‌توانند به صورت بالقوه در لباس و سایر پوشیدنی‌های مشابه تعبیه شوند و به شکل مناسبی به عنوان حسگرهای زیستی عمل کنند.

این نخستین باری نیست که محققان روی توسعه ماسکی برای تشخیص بیماری‌های همه‌گیر کار می‌کنند. بی‌شک چنین ماسک‌هایی نه تنها می‌توانند از انتشار ویروس جلوگیری کنند، بلکه با شناسایی زود هنگام فرد مبتلا به ویروس مانع از سرایت بیشتر ویروس به سایر افراد می‌شود. از طرفی چنین روش‌های تشخیصی هزینه بالایی ندارند و در صورت رسیدن به تولید انبوه و تجاری سازی، عموم افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی