ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین پردازنده کوانتومی چندتراشه‌ای دنیا برای کامپیوترهای مقیاس‌پذیر معرفی شد

شرکت «Rigetti Computing» به‌عنوان یکی از پیشگامان حوزه رایانش کوانتومی، امروز از اولین پردازنده کوانتومی چندتراشه‌ای جهان رونمایی کرد. این پردازنده بر اساس یک معماری ماژولار اختصاصی ساخته شده و قرار است به تجاری‌سازی و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

شرکت «Rigetti Computing» به‌عنوان یکی از پیشگامان حوزه رایانش کوانتومی، امروز از اولین پردازنده کوانتومی چندتراشه‌ای جهان رونمایی کرد. این پردازنده بر اساس یک معماری ماژولار اختصاصی ساخته شده و قرار است به تجاری‌سازی و مقیاس‌پذیری کامپیوترهای کوانتومی عیب‌تاب (تحمل‌پذیری خطا) کمک کند.

تراشه چند کیوبیتی «ریگتی کامپیوتینگ» چندین دای (معادل یک سطح از ماده نیمه‌رسانا) یکسان را به یک کامپیوتر کوانتومی مقیاس بزرگ وصل و تبدیل می‌کند. این کار پیچیدگی‌های تولید و مهندسی کامپیوترهای کوانتومی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. این سیستم به لحاظ تئوری حتی به ریگتی اجازه می‌دهد تعداد کیوبیت‌های کامپیوترهای کوانتومی را بیشتر کند.

«مارکو لونکار»، استاد مهندسی برق و سخت‌افزارهای کوانتومی دانشگاه هاروارد که با فعالیت‌های ریگتی آشنایی دارد، می‌گوید:

«مقیاس‌پذیری یکی از اهداف اصلی کل صنعت رایانش کوانتومی است. ریگتی اولین شرکتی است که راهکاری برازنده و کارآمد را برای حل این چالش فنی بزرگ معرفی کرده است.»

«چد ریگتی»، بنیان‌گذار و مدیرعامل ریگتی کامپیوتینگ می‌گوید: «ما رویکرد کاملا جدیدی را برای موضوع مقیاس‌پذیری کامپیوترهای کوانتومی توسعه داده‌ایم. نوآوری‌های اختصاصی ما در زمینه طراحی و تولید تراشه دستیابی به مسیری را فراهم کرده که به باورمان سریع‌ترین مسیر برای ساخت سیستم‌های لازم برای اجرای اپلیکیشن‌های مفید و تصحیح خطاست.»

کلید تجاری‌سازی و آوردن کامپیوترهای کوانتومی به بازار در افزایش تعداد کیوبیت‌های عیب‌تاب کامپیوترهای کوانتومی است. حجم کوانتوم‌های ریگتی ۳۱ کیوبیت است که بالاترین تعداد کیوبیت برای کامپیوترهای کوانتومی بدون از دست دادن همدوسی محسوب می‌شود. ولی این محدودیت به‌زودی تغییر خواهد کرد.

ریگتی می‌خواهد معماری جدید تراشه‌های خود را به‌عنوان بخش مرکزی یک کامپیوتر کوانتومی جدید با ۸۰ کیوبیت قرار دهد که قرار است تا انتهای سال معرفی شود.

در حال حاضر شرکت‌های زیادی مثل گوگل در حال فعالیت در حوزه کامپیوترهای کوانتومی هستند. گوگل در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۹ کامپیوتر کوانتومی خود را تکمیل کرده و با آن به حل مشکلات مهمی مثل تامین غذای جهانی، ساخت دارو و تغییرات اقلیمی بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی