ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کانادا از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را ممنوع می‌کند

تاکنون چند کشور برای از رده خارج کردن خودروهای درون‌سوز سیاست‌هایی را تدوین کرده‌اند و قصد دارند طبق یک چارچوب زمانی معین فروش چنین مدل‌هایی را ممنوع کنند. حال خبر می‌رسد کانادا نیز تصمیم مشابهی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۵

تاکنون چند کشور برای از رده خارج کردن خودروهای درون‌سوز سیاست‌هایی را تدوین کرده‌اند و قصد دارند طبق یک چارچوب زمانی معین فروش چنین مدل‌هایی را ممنوع کنند. حال خبر می‌رسد کانادا نیز تصمیم مشابهی گرفته و می‌خواهد از سال 2035 فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را در داخل مرزهای خود ممنوع نماید. این قانون شامل مدل‌های تجاری و پیکاپ‌های سبکی چون فورد F-150 نیز می‎‌شود، اما کامیون‌ها و کشنده‌های سنگین را در بر نمی‌گیرد.

در بیانیه رسمی منتشر شده جاستین ترودو اعلام کرده این سیاست در راستای به صفر رساندن آلایندگی کانادا تا سال 2050 اتخاذ شده است. نخست وزیر جوان کانادا افزوده برای دستیابی به این هدف، سرمایه‌گذاری‌های زیادی صورت گرفته و مقررات جدیدی وضع خواهد شد.

جاناتن ویلکینسون وزیر محیط زیست کانادا هم در این رابطه گفته:

«ما متعهد هستیم اهداف موجود در زمینه فروش خودروهای بدون آلایندگی را با آمال جاه‌طلبانه آمریکای شمالی هم‌راستا کنیم. ما با آمریکا در زمینه هماهنگ‌سازی قوانین مربوط به مصرف سوخت همکاری نموده و روی تخفیف‌ها، ایستگاه‌های شارژ، فرجه‌های مالیات تجاری و هزینه‌های انقلاب در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»

پیش از این ایالت کبک کانادا به پیروی از کالیفرنیا اعلام کرده بود فروش مدل‌های مجهز به موتور بنزینی و دیزلی در این ایالت از سال 2035 ممنوع خواهد شد. بریتیش کلمبیا هم در نظر دارد از سال 2040 فروش تمامی خودروهای سبک و سنگین وابسته به سوخت‌های فسیلی را ممنوع کند.

کنار گذاشتن خودروهای بنزینی و جایگزینی آنها با مدل‌های برقی نقشی کلیدی در تحقق رویای ترودو خواهد داشت. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، آقای ترودو می‌خواهد میزان آلایندگی کانادا تا سال 2050 را به صفر برساند.

به غیر از کانادا، بریتانیا نیز در نظر دارد از سال 2030 فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع کند. چند کشور دیگر هم حذف این خودروها از بازار در حد فاصل سال‌های 2030 الی 2040 را در دستور کار قرار داده‌اند که فرانسه یکی از آنها به شمار می‌رود.

در حال حاضر مدل‌های برقی فقط 3.5 درصد از بازار خودروی کانادا را تشکیل می‌دهند و رساندن آن به صد در صد در عرض 14 سال آینده یک چالش بزرگ خواهد بود؛ به‌ویژه با در نظر گرفتن اینکه این کشور پهناور بوده و سفرها در آن معمولا طولانی‌ هستند.

ناگفته نماند استقبال از خودروهای الکتریکی در اروپا بیشتر از سایر مناطق است و چنین مدل‌هایی 10 درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. چین با 5.7 درصد در رتبه بعدی قرار دارد. در ایالات متحده هم مدل‌های برقی تنها 2 درصد از بازار را در اختیار گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی