ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گزارش سال ۹۹ فیدیبو
تکنولوژی

گزارش سال ۹۹ فیدیبو منتشر شد: کرونا و عادل فردوسی‌پور در صدر عوامل مؤثر بر کتابخوانی

فیدیبو به عنوان بزرگترین پلتفرم آنلاین کتاب الکترونیک و صوتی کشور به رسم هر سال گزارش عملکرد سالیانه خود را منتشر کرد. طبق گزارش سال ۹۹ فیدیبو، آمار بازدید کاربران از سایت و اپلیکیشن‌های فیدیبو ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

فیدیبو به عنوان بزرگترین پلتفرم آنلاین کتاب الکترونیک و صوتی کشور به رسم هر سال گزارش عملکرد سالیانه خود را منتشر کرد. طبق گزارش سال ۹۹ فیدیبو، آمار بازدید کاربران از سایت و اپلیکیشن‌های فیدیبو نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشدی 3.5 برابری را شاهد بوده است.

محوریت تمرکز فیدیبو در گزارش سال 99 بر روی معرفی جدیدترین، محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین عناوین در این سال بوده و در همین رابطه آمار و ارقام متعددی هم ارائه شده که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. همچنین در کنار این موارد به آمار و ارقام بستر ارائه کتاب‌های صوتی در فیدیبو اشاره شده که طی دو سال اخیر به یکی از محبوب‌ترین محتواهای ارائه شده در این پلتفرم تبدیل شده است.

فیدیبو در سال 99 با بهره‌مندی از امکان خرید ارزی نیز موفق شده که برای کاربران خارج از کشور امکان دسترسی راحت‌تری به محصولات خود فراهم کند. طبق جدیدترین آمار، فیدیبو هم‌ اکنون حدود 3 میلیون نصب فعال دارد و 1180 ناشر به صورت قانونی با این شرکت همکاری می‌کنند. این همکاری سبب شده که تعداد محتوای ارائه شده روی این پلتفرم به بیش از 100 هزار عنوان برسد.

لازم به گفتن است که فیدیبو از سال 95 تا امروز و با سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا در آن امروز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه دیجی‌کالا به شمار می‌آید. در ادامه برای مطالعه گزارش سال ۹۹ فیدیبو با دیجیاتو همراه باشید.

فیدیبوک و فیدی‌پلاس

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

به گزارش فیدیبو، تا امروز چیزی بالغ بر 10 هزار دیوایس کتابخوان این شرکت موسوم به فیدیبوک [بررسی دیجیاتو] در بازار به فروش رفته که نشان از علاقه‌مندی کاربران این اپلیکیشن به دیوایس‌های کتابخوان دارد. سرویس حق اشتراک فیدی‌پلاس هم که اواخر سال 99 راه‌اندازی شده نقش مؤثری در استقبال کاربران از کتاب‌های فیدیبو ایفا کرده است.

محبوب‌ترین کتاب‌های فیدیبو در سال 99؛ روانشناسی و توسعه‌فردی در صدر محبوبیت

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

کاربران فیدیبو در بهار سال گذشته همراه با اوج‌گیری کرونا در ایران و اجبار به خانه‌نشینی بیش‌تر، زمان بیش‌تری را هم صرف مطالعه یا شنیدن کتاب کردند. نگاهی به موضوعات محبوب و مورد توجه این فصل نشان می‌دهد کتاب‌هایی با دسته‌بندی «روانشناسی، انگیزشی و توسعه فردی» بیش‌ترین اقبال را در میان کاربران داشته‌اند که شاید نشان‌دهنده تمایل مردم به تقویت بنیادهای روانی و توسعه‌ فردی برای مواجهه با شرایط سخت و بیماری است.

در میان کتاب‌های داستانی نیز رمان جنایت و مکافات یکی از شاهکارهای ادبیات روسیه مورد توجه خوانندگان قرار گرفته که همچنان محبوبیت ادبیات روسیه را در میان جامعه کتابخوان نشان می‌دهد.

اما در بخش تألیف، ماجرا یک نکته جالب دارد و آن محبوبیت کتاب‌هایی است که حداقل 40 تا 50 سال از انتشارشان می‌گذرد و این موضوع اقبال و علاقه مخاطب ایرانی به این آثار را به نمایش می‌گذارد.

محبوب‌ترین کتاب‌های فصل بهار فیدیبو در سال 99، هم در بخش تألیف و هم در بخش ترجمه به شرح زیر هستند:

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

تابستان 99 هم بار دیگر کتاب‌های روانشناسی و توسعه فردی در رأس محبوب‌ترین کتاب‌های فیدیبو قرار گرفتند:

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

اما کتاب‌های پرفروش تألیفی فصل پاییز نشان می‌دهد که بهترین زمان برای انتشار کتاب‌های داستانی جدید، این فصل است. در همین رابطه پرفروش‌ترین کتاب‌های الکترونیکی فصل پاییز فیدیبو در سال 99 شامل موارد زیر می‌شوند:

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

در نهایت با رسیدن به زمستان 99، کاربران فیدیبو باز هم در بخش ترجمه از آثار روانشناسی بیشترین استقبال را به عمل آوردند:

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

پرفروش‌ترین کتاب‌های صوتی فیدیبو در سال 99؛ رشد محبوبیت آثار انگیزشی

با شیوع ویروس کرونا طبیعتا اکثر افراد به دنبال راهکارهایی برای دوری از خمودگی دوران قرنطینه و بهتر شدن حالشان بودند و بنابراین تعجبی ندارد که درست مثل کتاب‌های الکترونیکی، در بخش کتاب‌های صوتی هم آثار انگیزشی جزو محبوب‌ترین کتاب‌های صوتی چهار فصل سال 99 قرار گرفته‌اند:

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

پربحث‌ترین نویسنده‌ها، کتاب‌ها و کتاب‌های صوتی 99

کاربران فیدیبو درباره کتاب‌های دوبلی و بوچانی بیشترین نظر را داشتند و کتاب «جزء از کل» هم در این میان پر کامنت‌ترین کتاب فیدیبو در سال 99 بوده است.

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

اما در بحث کتاب‌های صوتی، کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» بالاتر از دو کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان» و «بی‌شعوری» جزو پربحث‌ترین و جنجالی‌ترین کتاب‌های صوتی سال 99 فیدیبو بوده‌اند.

امتیاز کاربران به نویسندگان؛ رولف دوبلی در صدر، خالق هری پاتر همچنان در جدول پر امتیازها

«رولف دوبلی» نویسنده دو کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن» در سال 99 بیشترین امتیاز را از کاربران فیدیبو دریافت کرده است. نکته جالب توجه درباره فهرست پر امتیازها، حضور جی. کی. رولینگ خالق مجموعه داستانی هری پاتر است که بعد از سال‌ها همچنان از آثار او با امتیاز بالایی از سوی کاربران استقبال به عمل می‌آید.

حضور بهروز بوچانی، نویسنده ایرانی در فهرست پرامتیازهای فیدیبو در سال 99 نیز جالب توجه است.

ده شماره مجله پرفروش سال 99

6 شماره مجله اندیشه پویا در فهرست ده شماره برتر مجلات پرفروش قرار دارند که نشان می‌دهد در روزگار کرونا، مجله ها هم در میان آثار پرمخاطب خواندنی قرار دارند. شماره ویژه محمد علی فروغی، استاد شجریان، زنده یاد خسرو سینایی و مسعود کیمیایی در این فهرست قرار گرفته‌اند:

عوامل مؤثر بر روند کتابخوانی در سال 99: کرونا و عادل فردوسی‌پور در صدر

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

حضور کرونا در صدر این فهرست موضوعی بدیهی است. اما این که عادل فردوسی‌پور به تنهایی روی سرانه مطالعه کشور مؤثر بوده نه تنها نشان‌دهنده محبوبیت بسیار بالای او و جایگاه دست‌نیافتنی‌اش میان مردم است، بلکه از ابعاد بسیاری زیادی قابل بررسی است.

جالب است بدانید که در دسته «بیشترین فروش در 10 روز نخست» نام دو کتاب عادل فردوسی‌پور به چشم می‌خورد.

محبوب‌ترین پادکست‌های سال 99

موفقیت پادکست‌ها در سال 99 بار دیگر نشان می‌دهد که این رسانه جدید می‌تواند مخاطب‌های خاص خود را داشته باشد. پادکست «چنل بی» در سال 99 توانست رتبه نخست پادکست‌های محبوب فیدیبو را داشته باشد که نشان از روند رو به رشد و کیفیت محتوای این پادکست دارد.

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

پیک زمان مطالعه کاربران فیدیبو

در یک مقایسه کلی مشخص شده که کاربران فیدیبو ترجیح می‌دهند بین ساعات 21 تا 24 نسبت به خرید و مطالعه کتاب اقدام کنند و این یعنی خوانندگان کتاب، به محض فراغت از روزمره زندگی، سراغ علاقه‌مندی با ارزش‌شان می‌روند.

رکوردشکنی‌های سال 99 در فیدیبو: از خرید 7 میلیون تومانی تا میانگین 8 ساعت مطالعه در روز

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

رکورد بیشترین خرید در یک روز: رکورد خرید روزانه در سال 99 به سی ام بهمن ماه بر‌می‌گردد که در این روز یک کار به تنهایی 7 میلیون تومان کتاب خریداری کرده است.

بزرگترین کتابخانه کاربران فیدیبو: بزرگترین کتابخانه کاربری در سال 99 مربوط به کاربری است که 3416 کتاب را خریداری کرده است.

رکورد بیشترین زمان شنیدن کتاب: در 31 فروردین ماه امسال، کاربران فقط در این روز در مجموع 27 هزار ساعت به کتاب‌های صوتی گوش فرا داده‌اند.

گزارش سال ۹۹ فیدیبو

رکورد بیشترین میزان مطالعه در یک روز: بیشترین میزان مطالعه در یک روز در 14 فروردین 99 به ثبت رسیده که کاربران فیدیبو در این روز روی هم رفته 58 هزار ساعت مطالعه داشته‌اند.

میانگین مطالعه: میانگین مطالعه کاربران فیدیبو در سالی که گذشت 8 ساعت در سال و برای شنیدن کتاب‌های صوتی نیز 5 ساعت به ثبت رسیده‌ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی