ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایمنی تارا
اخبار خودرو

مقایسه تست تصادف ایران خودرو تارا و پژو 301؛ نبرد برای کسب 3 ستاره ایمنی

ایران خودرو در حالی آماده تولید و عرضه تارا جدیدترین محصول خود می‌شود که کمپین تبلیغاتی آن در حال مانور دادن بر روی مسائلی از جمله تست تصادف و ایمنی بالای این محصول است. گرچه ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

ایران خودرو در حالی آماده تولید و عرضه تارا جدیدترین محصول خود می‌شود که کمپین تبلیغاتی آن در حال مانور دادن بر روی مسائلی از جمله تست تصادف و ایمنی بالای این محصول است. گرچه شرکت های خودروسازی برای نشان دادن دست آوردهای خود کمپ های تبلیغاتی راه می‌اندازند اما ویدیوی منتشر شده ایران خودرو در زمینه ایمنی تارا تا حدی جای کنکاش دارد چرا که آنطور که از شواهد فنی پیداست پلتفرم تارا اساسا بهبود خاصی را نسبت به خودرو مادر (پژو 301)‌ تجربه نکرده‌است.

همانطور که می‌دانید با بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی، شرکت پژو پلت فرم محصولاتی که قرار بود در ایران تولید شود را در اختیار طرف ایرانی قرار داد. یکی از این محصولات پژو 301 بود که بر پایه پلت فرم FP1 شرکت پژو و سیتروئن قرار دارد و در واقع تارا نسخه ایرانی شده پژو 301 است.

تارا تقریبا با همان مشخصات و تجهیزات پژو 301 با داخلی سازی بالا قرار است به دست مصرف کننده برسد.

جدای از بحث کمی و کیفی و حتی نحوه قیمت گذاری تارا، ایران خودرو در حالی تست های تصادف از جهت های مختلف تارا را منتشر می‌کند که پژو 301 در سال 2014 میلادی توانسته بود تست تصادف یورو انکپ را با 3 ستاره ایمنی از 5 ستاره پشت سر بگذارد و تمامی تصاویر آن موجود و منتشر شده است.

مدل فیس لیفت شده این محصول نیز در تست لاتین انکپ مجددا با دریافت 3 ستاره ایمنی تست را پشت سر گذاشته است.

اما نکته مهم دیگر پایان اعتبار تست تصادف یورو انکپ پژو 301 است.

یورو انکپ به طور مداوم در حال ارتقای شاخص های ایمنی خود است و از آنجا که پژو 301 در سال 2014 میلادی تست تصادف را پشت سر گذاشته است و اعتبار آن در ماه ژانویه 2021 میلادی پایان یافته است.

نکته مهم و اساسی این تست تصادف تجهیز پژو 301 به 4 عدد ایربگ است که ایران خودرو با حذف 2 ایربگ در مدل دنده دستی به عرضه این محصول با 2 ایربگ سرنشین جلو و راننده بسنده کرده است. بنابراین می توان حدس زد که در صورت تکرار تست تصادف با استانداردهای سال ۲۰۱۴ نیز٬‌ به دلیل کاهش تعداد ایربگ ها و حذف ایربگ های جانبی دست یابی به 3 ستاره ایمنی برای تارا کمی بعید به نظر می رسد.

جالب‌تر آنکه در تست لاتین انکپ به وضوح از کلمه «بی ثبات» برای بدنه خودرو استفاده شده است. در این تست تصادف، پژو 301 از برخورد جلو از 16 امتیاز ممکن تنها 9.5 امتیاز دریافت کرده است اما در برخورد از کنار وضعیت بهتری دارد و امتیاز 13.25 را از 16 امتیاز ممکن را دریافت کرده است که البته در صورت حذف ایربگ‌های جانبی (مشابه تارا)‌ قطعا چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

گفتنی است که مدل مورد بررسی قرار گرفته از پژو ۳۰۱ مجهز به isofix، SBR، ABS و ESC بوده است که از این حیث با امکانات تارای ایران‌خودرو یکسان به نظر می‌رسد.

با این حساب می توان اینطور جمع بندی کرد که بدون وجود 4 کیسه هوا و با توجه به قوانین تست تصادف در سال 2021، کسب 3 ستاره ایمنی برای ایران خودرو تارا در نسخه دنده دستی با دو کیسه هوا کاملا دور از دسترس به نظر می رسد که البته ایران خودرو نیز تاکنون ادعایی در خصوص میزان ایمنی این محصول تازه (براساس تعداد ستاره) نداشته است.

نکته دیگر آنکه در مقایسه با سایر خودروهای تولید داخل (نظیر خانواده دنا و پژو 405 و سمند و پژو 206 و ...) می توان ایمنی پلت فرم مورد استفاده در تارا را بالاتر ارزیابی کرد چرا که این پلت فرم اساسا مدرن تر از سایرین است و در صورت حفظ کیفیت و نکات فنی در زمان تولید می تواند ایمنی بالاتری را در تصادفات رانندگی به سرنشینان هدیه دهد.

اطلاعات فنی و آشنایی کامل با آپشن ها و مشخصات ایران خودرو تارا

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    خجالت نمی‌کشن ؟ آخه این هم دیگه تبلیغ کردن داره ؟

مطالب پیشنهادی