ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نصر تهران از تیم‌ها برای شرکت در پویش «خود اظهاری مبالغ دریافتی از صندوق نوآوری» دعوت کرد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در واکنش به عدم انتشار شفاف نام شرکت‌های دریافت‌کننده‌ی وام 50 میلیارد تومانی از صندوق نوآوری و شکوفایی پویش «خود اظهاری مبالغ دریافتی از صندوق نوآوری و شکوفایی» را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۹

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در واکنش به عدم انتشار شفاف نام شرکت‌های دریافت‌کننده‌ی وام 50 میلیارد تومانی از صندوق نوآوری و شکوفایی پویش «خود اظهاری مبالغ دریافتی از صندوق نوآوری و شکوفایی» را راه‎‌اندازی کرد. این سازمان در این پویش از خود تیم‌ها خواسته که اسم شرکت، مبلغ دریافتی و تاریخ دریافت وام خود را طی نامه‌ای به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ارسال کرده و یا به انتشار این موارد در شبکه‌های اجتماعی اقدام کنند.

چندی پیش ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد که مبالغ هنگفتی (نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان) توسط این سازمان به شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت وام اعطا شده و زمانی که فعالین اکوسیستم فناورانه کشور خواستار انتشار شفاف دریافت کنندگان این وام‌ها شدند، خبری از این موضوع نشد. کمی بعدتر صندوق نوآوری اعلام کرد که خود شرکت‌ها تمایلی به انتشار اسامی‌شان به خاطر بازار رقابت در کشور و دیگر موارد ندارند؛ موضوعی که از نظر بسیاری از کارشناسان توجیه منطقی برای عدم انتشار لیست نبود.

«حسین اسلامی»، رئیس هیأت مدیره‌ی نصر تهران، طی نامه‌ای  در تاریخ 8 اردیبهشت 1400 و به شماره‎‌ی 271/ص ت صراحتا از «علی وحدت»، ریاست صندوق نوآوری درخواست کرد جهت تنویر افکار عمومی، نام شرکت‌های دریافت‌کننده‌ وام و مبالغ دریافت شده از سوی آنها را به صورت شفاف اعلام کند. در تاریخ 12 خرداد 1400، نصر تهران، دوباره در نامه‌ دیگری به شماره‌ی 711/ص ت 1400 خطاب به علی وحدت عنوان کرد که تمایل نداشتنِ شرکت‌های دریافت کننده وام به انتشار نامشان، توجیه قابل قبولی برای منتشر نکردن فهرست یاد شده نیست.

آنطور که نصر تهران گزارش داده، پس از تاریخ 20 خرداد، پیگیری‌های دبیرخانه‌ی نصر تهران در این رابطه ادامه داشت، اما علیرغم تماس‌های مکرر با سیاوش ملکی‌‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، پاسخ روشنی دریافت نشد. طی آخرین تماس دبیرخانه‌ی نصر تهران با «سیاوش ملکی‌فر» در تاریخ 13 تیر 1400 در خصوص پیگیری پاسخ به نامه‌ی 20 خرداد، بازهم نتیجه‌گیری حاصل نشده است.

گفتنیست ملکی فر طی یک مصاحبه تفصیلی با دیجیاتو دلایل تاخیر در انتشار اسامی شرکت‌ها را شرح داد.او در این مصاحبه اعلام کرد بسیاری از وام‌های اعطا شده از طریق سیستم بانکی بوده و محدودیت‌های قوانین بانکی اجازه انتشار این اسامی را به صورت عمومی نمی‌دهد. ملکی فر تاکید کرد که ریز اسامی دریافت کنندگان وام در دست هیات امنای این سازمان نظیر وزیر ارتباطات و رییس سابق بانک مرکزی و ریاست جمهوری و معاونت علمی ریاست جمهوری و... قرار دارد اما انتشار عمومی آنها چالش‌هایی به همراه دارد. ملکی فر در این مصاحبه وعده داد که آنها سعی دارند تا این چالش را با بانک‌ها حل کنند و تا قبل از پایان دولت اسامی را منتشر کنند.

امروز کمتر از یک ماه به پایان عمر دولت فعلی باقی مانده و هنوز خبری از انتشار اسامی نشده است. پیش از فراخوانی که نصر تهران اخیار منتشر ساخته است، برخی از تیم‌های دانش بنیان در شبکه اجتماعی توییتر شروع به انتشار مبلغ دریافتی از صندوق نوآوری و دیگر جزییات آن کرده بودند اما در حال حاضر نصر تهران فراخوان خود را به صورت رسمی منتشر ساخته و انتظار می‌رود که به تعداد تیم‌هایی که در این باره خوداظهاری کردند، افزوده شود.

نصر تهران از کلیه شرکت‌های استارت‌آپی که از صندوق نوآوری و شکوفایی وام دریافت کرده‌اند تقاضا کرده اسم شرکت، مبلغ دریافتی و تاریخ دریافت وام خود را طی نامه‌ای به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران ارسال کرده و یا به انتشار این موارد در شبکه‌های اجتماعی اقدام کنند. در متن این دعوتنامه تاکید شده که «در صورت تمایل به شرکت در این پویش، از هشتگ «شفافیت» استفاده کرده و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را نیز تگ کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی