ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ستاد مبارزه با قاچاق کالا: تبلت‌های لنوو از ۲ مرداد و سایر برندها از ۹ مرداد رجیستر می‌شوند

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که تبلت‌های برند لنوو از دوم مرداد و سایر برندها شامل سامسونگ، اپل، هواوی و سایر برندها از ۹ مرداد مشمول طرح رجیستری می‌شوند. او ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که تبلت‌های برند لنوو از دوم مرداد و سایر برندها شامل سامسونگ، اپل، هواوی و سایر برندها از ۹ مرداد مشمول طرح رجیستری می‌شوند. او دلیل این موضوع را بیشترین استفاده مردم از تبلت‌های لنوو معرفی کرد و تاکید کرد که بیش از ۵۰ درصد تبلت‌های سیم کارت خور روشن در بین شهروندان شامل این برند می‌شوند.

طرح رجیستری موبایل که طی دو سه سال گذشته اجرا شد در آغاز راه خود قدم به قدم پیش می‌رفت و برندهای گوناگون در دوره‌های مختلف شامل این طرح می‌شدند. به نظر می‌رسد در مساله طرح رجیستری تبلت‌ها که با چند سال وقفه بالاخره به مرحله اجرایی رسیده است نیز قرار است این گام به گام پیش رفتن تکرار شود اما این امر تنها در دو مرحله اجرایی می‌شود. «حمیدرضا دهقانی نیا» سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید ۵۰ درصد تبلت‌های سیم کارت خور در بازار و در دست مردم از برند لنوو بوده و از همین رو قرار است مدل‌های مختلف این برند از دوم مرداد ماه مشمول طرح رجیستری شوند؛ یعنی یک هفته زودتر از آغاز طرح رجیستری سایر برندهای تبلت‌.

رجیستری و سامسونگ

دهقانی نیا تاکید دارد که از نهم مرداد ماه تمامی برندهای دیگر تبلت شامل طرح رجیستری خواهند شد و در پاسخ به این پرسش که آیا برندهای ناشناخته هم شامل این موضوع خواهند شد یا خیر تصریح می‌کند که هر تبلت سیم کارت خوری با هر برندی مشمول این طرح خواهد شد. او به کاربران توصیه می‌کند که تبلت‌های خود را تا پیش از شروع طرح روشن کنند و با آن هم یک تماس چند ثانیه‌ای برقرار کرده و همچنین از طریق دیتای موبایل چند دقیقه‌ای با اینترنت سر و کار داشته باشند تا پس از تاریخ اجرای طرح رجیستری به مشکل نخورند:

«بسیاری از دانش آموزان از تبلت‌های سیم کارت خور در محیط خانه و از طریق اینترنت وای‌فای تعبیه شده در منزل استفاده می‌کنند. این دسته از کاربران نیز باید حواسشان باشد که حتما یک سیم کارت به نام خود یا والدین‌شان درون تبلت خود بگذارند و با آن تماس چند ثانیه‌ای برقرار کنند و Mobile Data را نیز روشن کرده و از آن نیز اندکی استفاده کنند. مواردی نظیر تنها روشن کردن تبلت برای چند دقیقه و یا خرید شارژ و بسته اینترنتی کفایت نمی‌کند و اگر می‌خواهند مشمول طرح رجیستری شوند و تبلت‌شان در شبکه ثبت شود باید این اقدامات را انجام دهند.»

آنطور که سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید، استعلام اصالت و رجیستری ساعت‌ها و تبلت‌ها فعلا از طریق کد  دستوری از پیش اعلام شده یعنی «*۷۷۷۷#» امکان‌پذیر است: «البته به زودی امکان استعلام از سامانه همتا و به صورت پیامکی نیز میسر خواهد شد.» او با اشاره به این که امکان پیاده‌سازی این کار روی سایت سامانه همتا هم وجود دارد می‌گوید: «تقریبا همه مردم از تلفن همراه استفاده می‌کنند اما لزوما همه تبلت یا ساعت هوشمند ندارند. به دلیل همین کمتر بودن تعداد کاربران، استعلام ساعت‌های هوشمند و تبلت‌ها فقط از طریق کد USSD امکان‌پذیر است.»

دهقانی نیا تاکید می‌کند دستگاه‌هایی که تا بعد از شروع رجیستری سیم‌کارت فعال نداشته باشند، نمی‌توانند از رویه مسافری و به وسیله پاسپورت مسافر اقدام به فعال‌سازی دستگاه خود کنند: «رویه مسافری برای کسانی است که دستگاه را از خارج کشور به داخل آورده باشند نه برای ثبت شدن یک دستگاه داخلی. این کار غیر قانونی است.»

پیش از این هم طرح رجیستری برای ساعت‌های هوشمند از ۱۲ تیرماه و تجهیزاتی مانند بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA از ۱۹ تیرماه آغاز شده بود. دهقانی نیا تاکید دارد که در این دستگاه‌ها رجیستری به طور یکجا آغاز شده و این طرح برند به برند پیش نرفته است چرا که به گفته او در بازار ساعت‌های هوشمند، عمده سهم بازار متعلق به برند خاصی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی