ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عوارض شهرداری
تکنولوژی

دیوان عدالت اداری: تاکسی‌های اینترنتی نباید عوارض شهرداری از مسافرانشان بگیرند

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال مصوبه دریافت عوارض از تاکسی‌های اینترنتی، اعلام کرد که طبق این رأی دیگر شهرداری مجاز به دریافت عوارض از این تاکسی‌ها نخواهد بود. در رأی صادر شده از ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال مصوبه دریافت عوارض از تاکسی‌های اینترنتی، اعلام کرد که طبق این رأی دیگر شهرداری مجاز به دریافت عوارض از این تاکسی‌ها نخواهد بود.

در رأی صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری آمده که الزام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر به پرداخت ۲ درصد کرایه دریافتی از هر سفر به شهرداری، فاقد مبنای قانونی است. از سوی دیگر شهرداری نیز در ازای دریافت این مبلغ خدمتی به شرکت‌ها ارائه نمی‌کند. از این رو این بند قانون باطل می‌گردد.

رأی دیوان عدالت اداری

«محمدرضا علی‌پور» بنیان‌گذار پلتفرم مردم‌نما که به عنوان اولین پلتفرم مطالبه‌گری حقوقی ایران این مسئله را پیگیری کرده، با ارسال توییتی در حساب شخصی خود از به تحقق پیوستن این مطالبه عمومی خبر داد و گفت:

علی‌پور در گفتگو با دیجیاتو از علت ورود مردم نما به این ماجرا گفت و اعلام کرد که این پلتفرم برای رسیدگی به مطالبات عمومی مردم از راهکارهای قانونی و با کمترین هزینه راه‌اندازی شده است:

«ما با مردم‌نما به دنبال پلتفرمی هستیم که بتواند مطالبات عمومی و شکایات دسته‌جمعی مردم را در مسیرهای قانونی پیگیری کند و به این هم معتقدیم که بخش عمده‌ای از مطالبات مردم و مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند راهکار قانونی دارند. گاهی اوقات مردم می‌دانند که برای هر مشکلی، راهکار قانونی هست اما پیگیری کردن آن‌ها برایشان صرفه ندارد. گاهی اوقات هم وقتی طرف مقابل دولت است، کسی حاضر نمی‌شود که مطالباتش را پیگیری کند.

مثلا در همین بحث دریافت عوارض شهرداری، تاکسی‌های اینترنتی حاضر نمی‌شدند ریسک مواجهه با شهرداری را بپذیرند چرا که از نظرشان ممکن بود این موضوع برایشان تبعاتی مثل اعمال محدودیت و مشکلات این چنینی داشته باشد. برای همین مردم نما به این موضوع ورود کرد تا بحث ابطال دریافت عوارض از تاکسی‌های اینترنتی را با کمترین هزینه پیگیری کند.»

عوارض شهرداری

به گفته علی‌پور، مردم نما از سال گذشته تا امسال در زمینه پیگیری مطالبات مردمی فعالیت آزمایشی داشته، اما به خاطر درخواست‌های متعددی که از آنان شده، با مشورت و همکاری چندین کارشناس حقوقی به طور جدی به این موضوع ورود کرده تا از مجراهای قانونی بتواند بحث دریافت عوارض شهرداری را ابطال کند.

در نتیجه این کار دادخواستی از سوی تیم حقوقی مردم نما تنظیم و به دیوان عدالت اداری ارائه شده که نتیجتا دیوان، رأی به ابطال دریافت عوارض از تاکسی‌های اینترنتی داده است.

«بر اساس رأی دیوان عدالت، شهرداری تا الان بر خلاف قانون از تاکسی‌های اینترنتی عوارض دریافت می‌کرده و وزارت کشور نمی‌توانسته تاکسی‌های اینترنتی را به پرداخت این عوارض ملزم کند. حالا و بر اساس این رأی، تاکسی‌های اینترنتی دیگر نباید عوارض شهرداری را از مسافران دریافت و به این نهاد پرداخت کنند. ضمنا اگر تاکسی‌های اینترنتی با ما همکاری کنند، ما می‌توانیم پول‌هایی که طی این‌ سال‌ها به خاطر عوارض از مردم گرفته شده را برگردانیم و به حساب کیف پولشان در تاکسی‌های اینترنتی واریز کنیم»

علی‌پور می‌گوید با توجه به رأی دیوان عدالت اداری، تاکسی‌های اینترنتی دیگر الزامی به دریافت عوارض شهرداری از مردم ندارند. همچنین به گفته او مردم نما برای بازگرداندن پول مردم، با تاکسی‌های اینترنتی مکاتباتی را انجام داده و در حال حاضر منتظر اعلام همکاری آن‌ها برای به تحقق پیوستن این موضوع است.

رقم عوارض شهرداری با یک حساب سرانگشتی و با در نظر گرفتن بیش از یک میلیون سفر با ناوگان تاکسی‌های اینترنتی در کشور و میانگین ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان عوارض، روزانه به صدها میلیون تومان می‌رسد که باید دید در نهایت این رقم از سفرها حذف خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی