ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کرونا دلتا پلاس چیست و آیا باید منتظر وضعیت بدتری در جهان باشیم؟

گونه دلتا کرونا به سرعت در جهان گسترش پیدا می‌کند، سویه‌ای که برای اولین در هند شناسایی شد و بسیاری از افراد را به کام مرگ کشانده. در حالی که کشورها برای مقابله با گونه ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

گونه دلتا کرونا به سرعت در جهان گسترش پیدا می‌کند، سویه‌ای که برای اولین در هند شناسایی شد و بسیاری از افراد را به کام مرگ کشانده. در حالی که کشورها برای مقابله با گونه دلتا تلاش می‌کنند، کرونا دلتا پلاس از راه رسیده و نگرانی‌هایی را ایجاد کردi. اما گونه دلتا پلاس کووید-۱۹ چیست و آیا خطرناک‌تر از سویه دلتا به حساب می‌آید؟

گونه دلتا در مقایسه با سویه غالب قبلی یعنی آلفا سرعت انتقال بالاتری دارد و بسیاری از محققان و سیاستمداران نگران این موضوع هستند که سویه جدیدش، سریع‌تر میان جوامع شیوع پیدا کند. تحقیقات درباره این گونه در جریان است، اما آنطور که پژوهشگران طبق شواهد کنونی می‌گویند، دلتا پلاس سرعت سرایت بالاتری نسبت به دلتا ندارد، البته هنوز در این زمینه مطمئن نیستیم.

کرونا دلتا پلاس چیست؟

گونه دلتا یا بطور دقیق B.1.617.2 مسئول موج جدید کرونا در جهان از جمله کشورمان است. این گونه برای اولین بار در هند شناسایی شد که مشکلات بی‌شماری را برای این کشور به همراه داشت. حالا دلتا پلاس یکی از گونه‌های دلتا است که جهش اضافه‌ای دارد و می‌تواند مهم باشد. به گفته مقامات در هند، باید درباره تکامل شاخه‌های آینده B.1.617.2 که AY.1 و AY.2 نام دارند، اطلاعات کسب کرد.

دلتا پلاس نتیجه جهشی به نام K417N در شاخک پروتئینی است. این جهش که در هردو گونه AY.1 و AY.2 وجود دارد، جدید نیست و در گذشته آن را در گونه بتا یا B.1.351 که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دیده‌ایم. البته این گونه پیش از دلتا موجب نگرانی‌های زیادی در جوامع علمی شده بود.

دانشمندان در ابتدا گفته بودند که شمار کمی از توالی دلتا با K417N در «ابتکار جهانی درباره اشتراک‌گذاری تمام داده‌های آنفلوانزا» (GISAID) شناسایی شده. اولین توالی‌ها از طریق اسکن معمول گونه دلتا به اروپا نسبت داده شد.

پس از مدتی، گزارشی از بهداشت عمومی بریتانیا در هفته اول ژوئن منتشر شد که از شناسایی ۶۳ ژنوم دلتا با K417N در GISAID خبر می‌داد. این ۶۳ ژنوم شامل یکی در کانادا، آلمان و روسیه، ۶ مورد در هند، ۹ مورد در لهستان، ۲ مورد در نپال، ۴ مورد در سوئیس، ۱۲ مورد در پرتغال، ۱۳ مورد ژاپن و ۱۴ مورد در ایالات متحده بودند.

گونه دلتا پلاس کووید-۱۹ خطرناک است؟

در حالی که سازمان بهداشت جهانی گونه دلتا را در دسته خطرناک قرار داده، دولت هند درباره سویه دلتا پلاس چنین نظری دارد. بنابراین باید تحقیقات بیشتری درباره آن صورت بگیرد.

در حال حاضر این گونه در هند شیوع کمی دارد، اما از آنجایی که جهش‌ها در گذشته توانسته‌اند قدرت سرایت این ویروس مرگبار را افزایش دهند، نگرانی‎‌هایی میان جوامع علمی شکل گرفته‌اند. البته در حالت کلی AY.1 و AY.2 به علت ویژگی‌های مشابه با دلتا، به خودی خود سرعت شیوع بالایی دارند. علاوه بر این، جهش K417N که در گونه بتا وجود دارد، طبق برخی پژوهش‌ها می‌تواند از دست سیستم ایمنی و آنتی‌بادی فرار کند.

کرونا دلتا پلاس

تفاوت سرعت شیوع دلتا پلاس با دلتا

هنوز در این زمینه اطلاعات کاملی نداریم و پژوهش‌ها در این زمینه در جریان هستند، اما طبق شواهد اولیه تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. با وجود این موضوع، پژوهشگران از نزدیک این گونه را مورد بررسی قرار می‌دهند چرا که با وجود اینکه با سرعت شیوع بالاتری روبه‌رو نیستیم، شماری از افراد در جهان به آن مبتلا شده‌اند.

هند اواخر ماه گذشته میلادی گزارش کرد که از ۴۵ هزار نمونه مبتلا به کرونا در ۱۲ بخش این کشور، تنها ۴۸ نفر مبتلا به این گونه شناسایی شده‌اند. با این وجود، همچنان دانشمندان باید روی این گونه جدید تحقیق کنند تا از نحوه برخورد گیرنده‌های ACE-2 با آن مطلع شوند.

با وجود اینکه کرونا دلتا پلاس در ایالت «مهاراشترا» هند کشته هم برجای گذاشته، مقامات این کشور گونه جدید را خطرناک‌تر نمی‌دانند و هنوز اعتقادی به سرعت انتقال بالاتر یا کشنده‌تر بودن آن ندارند. با این حال برای نتیجه‌گیری در این زمینه زود است و به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آیا باید در برابر گونه جدید محتاط‌تر بود؟

فرقی نمی‌کند با کدام گونه کرونا روبه‌رو باشیم چرا که باید درباره همه آن‌ها رفتار محتاطانه‌ای داشته باشیم. استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و عدم حضور در محیط‌های سربسته شلوغ هنوز هم بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شوند، مخصوصا در جوامعی که واکسیناسیون با سرعت پایینی در جریان است. علاوه بر این، باید شستشوی مداوم دستان هم مورد توجه قرار بگیرد.

در حالت کلی هنوز برای نتیجه‌گیری درباره این گونه جدید زود است، اما آنطور که شواهد اولیه می‌گویند نگرانی زیادی درباره آن نسبت به دلتا نباید داشته باشیم. هرچند شاید در روزهای آینده با شیوع گسترده‌تر این سویه روبه‌رو شویم و روزی تبدیل به گونه غالب در بسیاری از کشورها شود.

کشورهای مختلف برای پایان دادن به کابوس کرونا باید واکسیناسیون را با سرعت بالایی انجام دهند. تا زمانی که کووید-۱۹ میزبان جدیدی داشته باشد، احتمالا با گونه‌های جدیدش هم روبه‌رو می‌شویم و جهان دچار دردسر جدیدی خواهد شد.

در حال حاضر تمرکز کشورها روی مقابله با گونه دلتا قرار دارد. می‌توانید برای آشنایی با این سویه، مقالات زیر را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Masih4
    Masih4 | ۲۹ تیر ۱۴۰۰

    پیشبینی میکنم کرونا دلتا پرو و بعدش کرونا دلتا پرو مکس به ترتیب خطرناکتر خواهد بود ، البته قرار بود باهم بیان ولی ظاهرا مشکلی تو برنامه پیش اومده .

    • itookan
      itookan | ۲۹ تیر ۱۴۰۰

      اتفاقا تاریخ انتشار دلتا پرو مکس فاش شده. یه سری رندر هم ازش به بیرون درز کرده 😂

  • zahra
    zahra | ۲۸ تیر ۱۴۰۰

    ممنون که مقاله رو ترجمه کردید و ما رو آپدیت نگه داشتین:)

مطالب پیشنهادی