ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ‌نورد پشتکار
علمی

مریخ‌نورد پشتکار ناسا برای ارسال اولین نمونه سنگ به زمین آماده می‌شود

مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) ناسا ظاهرا در یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خود قرار گرفته و قرار است اولین نمونه سنگ را جمع‌آوری کرده و آن را برای اولین بار به زمین ارسال کند. مریخ‌نورد پشتکار اوایل ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance) ناسا ظاهرا در یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خود قرار گرفته و قرار است اولین نمونه سنگ را جمع‌آوری کرده و آن را برای اولین بار به زمین ارسال کند.

مریخ‌نورد پشتکار اوایل اسفند ماه سال گذشته به طور چشمگیری روی سیاره سرخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون بیشتر وقت خود را صرف آزمایش‌های سیستمی خود کرده و کمک به هلیکوپتری به نام نبوغ (Ingenuity) کرده است. اما پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد ناسا، اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های خود باید نمونه سنگی را از مریخ استخراج کند و آن را به زمین ارسال کند. دانشمندان سعی دارند با استفاده از این نمونه به یکی از مهم‌ترین سوال‌های جهان پاسخ دهند: «آیا زمانی در این سیاره حیات وجود داشته است؟»

مریخ‌نورد پشتکار
پشتکار محل مشخص شده را بررسی خواهد کرد

در روزهای آینده، مریخ‌نورد شش چرخ ناسا به سمت مکانی در داخل «دهانه جیزرو مریخ» به نام «Cratered Floor Fractured Rough» حرکت خواهد کرد. به عقیده ناسا این منطقه با مساحتی حدود ۴ کیلومتر مربع می‌تواند عمیق‌ترین و باستانی‌ترین لایه‌های سنگ بستر جیزرو را در بر داشته باشد.

در این محل مریخ‌نورد پشتکار کار خود را با تجزیه و تحلیل یک تکه کوچک از سنگ فرش مورد نظر آغاز می‌کند و یک نمونه کوچک از سنگ (به اندازه یک تکه گچ) را استخراج خواهد کرد. پس از ذخیره شدن نمونه سنگ، سایر ابزارها قادر به تجزیه و تحلیل بیشتر آن خواهند بود.

سپس پشتکار نمونه را در یک ظرف مخصوص ذخیره کرده و طی ماموریت آینده خود به زمین خواهد آورد. پس از آن انتظار می‌رود دانشمندان برای مشخص شدن وضعیت این تحقیق از ابزارهای تحلیلی پیشرفته‌تری نیز استفاده می‌کنند.

در حالی که بسیاری از ناظران این ماموریت امیدوار هستند که این نمونه شواهدی از زندگی و حیات در این سیاره دوردست را فراهم کند، «کن فارلی» دانشمند «پروژه پشتکار» در برابر چنین انتظاراتی هشدار می‌دهد.

تمام نمونه‌هایی که پشتکار جمع‌آوری می‌کند قرار نیست در تلاش برای کشف زندگی باستان کمک کند و ما حتی انتظار نداریم که این نمونه اولیه اثبات قطعی ارائه کند. ما معتقد هستیم که سنگ‌های واقع شده در این منطقه حاوی مواد آلی نیستند بلکه آن‌ها از زمان تشکیل دهانه جیزرو وجود داشته‌اند و این نمونه درک زمین‌شناسی بسیار ارزشمندی به ما ارائه خواهد کرد.

علاوه بر جستجو برای یافتن نشانه‌های از زندگی باستان و ارسال اولین نمونه سنگ مریخ به زمین، اهداف ماموریت‌های پشتکار شامل توصیف «زمین‌شناسی سیاره سرخ» و «آب و هوای گذشته آن» برای کمک به اولین سفرهای انسانی به مریخ می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی