ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش رگولاتوری: رشد سهم بازار ایرانسل و رایتل، همراه اول پیشرو در ارتباطات سیار

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که آمار و ارقام سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را به نمایش گذاشته، از رشد سهم بازار ایرانسل و رایتل خبر می‌دهد. فصلنامه آماری جدید رگولاتوری اطلاعات ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۵

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که آمار و ارقام سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را به نمایش گذاشته، از رشد سهم بازار ایرانسل و رایتل خبر می‌دهد.

فصلنامه آماری جدید رگولاتوری اطلاعات و اعداد و ارقام مربوط به اپراتورهای همراه و اطلاعات قابل توجهی مانند تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده و خطوط فعال هر اپراتور و همینطور ضریب نفوذ و سهم بازار هر کدام از اپراتورها را به عموم شهروندان گزارش می‌کند.

وضعیت تلفن‌های همراه در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰

بر این اساس در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰، مشترکان فعال ایرانسل ۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ مشترک، مشترکان فعال همراه اول ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۶۵ مشترک و مشترکان فعال رایتل ۴ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۵۳ مشترک بوده است. جمع کل خطوط فعال اپراتورها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز ۱۳۱ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۴۶ بوده است.

در مقایسه سه ماه نخست سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب سهم بازار ایرانسل از ۴۲.۷۱۷ در سه ماه نخست سال ۹۹، به ۴۳.۰۱۸ در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده و ۰.۳۰۱ درصد افزایش پیدا کرده است. سهم بازار رایتل از ۳.۵۶۵ به ۳.۷۱۹ رسیده و ۰.۱۵۴ درصد افزایش پیدا کرده است. اما سهم بازار همراه اول از ۵۳.۷۱۷ به ۵۳.۲۶۲ رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار و ارقام، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به میزان ۱۵۵.۱۴ درصد رسیده. در ادامه گزارش، آمار تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن همراه کشور به تفکیک اپراتور تا پایان سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ ذکر شده که بر این اساس بیشترین سایت‌های 4G کشور مربوط به همراه اول با ۱۶۵۰۷ سایت بوده است. ایرانسل و رایتل نیز با ۱۴۴۰۷ و ۱۵۵۶ سایت فور جی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در ادامه گزارش به وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده‌ها به تفکیک اپراتور اشاره شده که بر این اساس بالاترین آمار مربوط به همراه اول با پوشش ۹۶.۹ درصدی جمعیت بوده است. ایرانسل با ۸۷.۲۱ و رایتل با پوشش ۶۰.۵ درصدی نیز در رتبه‌های بعدی جا خوش کرده‌اند. شایان ذکر است که اپراتور همراه اول در حال حاضر با تحت پوشش قرار دادن ۴۴,۹۱۸ روستا در رتبه نخست جدول قرار گرفته است.

وضعیت تلفن‌ ثابت در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰

بر اساس این گزارش تعداد خطوط دایری واگذار شده تلفن ثابت در شهرهای و روستاهای کشور به رقم ۲۸,۸۷۲,۴۱۲ خط رسیده است. همراه کردن این آمار با مجموع FCP ها و شرکت‌های Servco. نیز عدد ۲۹,۲۴۵,۷۶۳ خط را به دست می‌دهد.

همچنین با این آمار و ارقام، ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور به عدد ۳۴,۴۲ درصد در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وضعیت توسعه ارتباطات پهن باند ثابت و سیار در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰

بر اساس گزارش منتشر شده در رگولاتوری، توسعه ارتباطات پهن باند ثابت در سال ۱۴۰۰ با رشد مواجه بوده به طوری که فقط در فناوری xDSL رقم ۸,۳۲۵,۸۴۲ مشترک بدست آمده است. همچنین برای فناوری FTTX تعداد مشترکین ۱۷۰,۴۸۴ مورد بوده و برای وای فای و TD-LTE این مقادیر به ترتیب به ۳۱۰,۹۱۳ و ۱,۵۳۳,۵۰۸ مشترک می‌رسد.

این آمار و ارقام از استقبال کاربران از اینترنت TD-LTE حکایت می‌کنند. همچنین ضریب نفوذ ارتباطات پهن‌باند ثابت در کشور تا سه ماهه نخست امسال عدد ۱۲.۲۴ درصد است.

اما در بخش ارتباطات سیار (شامل 3G و 4G) همچنان اپراتور همراه اول رکورددار است. بر اساس این گزارش تعداد مشترکین شبکه 3G و 4G همراه اول در مجموع به ۴۱,۳۴۳,۵۹۱ مشترک می‌رسد. این آمار برای ایرانسل و رایتل به ترتیب ۳۶,۹۸۱,۸۰۰ و ۴,۰۱۴,۲۴۴ مشترک هستند تا همه در کنار هم تعداد کل مشترکین ارتباطات سیار در کشور را به رقم ۸۲,۳۳۹,۶۳۵ برسانند.

همچنین ضریب نفوذ ارتباطات سیار در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ عدد قابل توجه ۹۶,۹۰ درصد بوده است. برای مطالعه گزارش کامل رگولاتوری که شامل آمار و ارقام خدمات پستی و رادیویی نیز می‌شود به این لینک مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hawmid
    hawmid | ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

    رایتل من دارم راضیم ازش

مطالب پیشنهادی