ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

«سماوا» به «ایران نوآفرین» متصل شد؛ امکان استفاده رایگان از خدمات شاهکار برای نوآفرینی‌ها

خدمت جدید سامانه ایران نوآفرین سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) به سامانه ایران نوآفرین متصل شد. اردیبهشت ماه سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) با هدف توسعه دولت الکترونیک و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵

خدمت جدید سامانه ایران نوآفرین سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) به سامانه ایران نوآفرین متصل شد. اردیبهشت ماه سامانه احراز هویت معتبر در فضای مجازی (سماوا) با هدف توسعه دولت الکترونیک و خدمت بهتر و سریع‌تر به شهروندان و جلوگیری از نشت اطلاعات دستگاه‌های دولتی راه‌اندازی شده بود که به دلیل پاره‌از ای مشکلات اخیرا به خدمات سامانه ایران نوآفرین اضافه شده است. سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده کسب و کارهای نوپا می توانند از طریق سامانه ایران نوآفرین از بسته رایگان خدمت سماوا شامل ده هزار تراکنش رایگان احراز هویت شاهکار استفاده نمایند.

سامانه‌ سماوا به عنوان پنجره‌ی واحد مابین تامین‌کنندگان مختلف شناسه‌ی معتبر عمل می‌کند و در حال حاضر این سامانه با اتصال به گذرگاه عمومی خدمات دولت و اتصال به سامانه شاهکار مقدمات تضمین هویت اشخاص حقیقی در سطح اطمینان پایه را فراهم کرده است.

در این سطح کد ملی فرد با شماره موبایل وی صحت‌سنجی شده و در صورت تطبیق، یک توکن از سوی سامانه مبنی بر معتبر بودن اطلاعات وی برای نهاد متکی صادر می‌شود. در نتیجه نهادهای متکی می‌توانند از صحت و تطابق اطلاعات هویتی کاربرانشان، به نحوی که این اطلاعات در سمت آن‌ها ذخیره نشود، اطمینان حاصل نمایند و به ارائه سرویس بپردازند.

گفته شده تاکنون 55 کسب‌وکار بخش غیردولتی و یا سامانه‌ دولتی در حال سرویس‌گیری از این سامانه هستند و تا امروز بالغ بر 5.5 میلیون نفر توسط این سامانه احراز هویت شده‌اند. کسب و کارهای نوپا می توانند از طریق سامانه ایران نوآفرین از بسته رایگان خدمت سماوا شامل ده هزار تراکنش رایگان احراز هویت شاهکار استفاده نمایند. در حال حاضر برای حدود 60 کسب و کار نوآفرین حساب کاربری ایجاد شده و سرویس آنها پس از ارائه موارد فنی توسط کاربر فعال شده و قابل بهره برداری است. کاربران برای بهره مندی از این خدمت می توانند به سامانه ایران نوآفرین به آدرس www.irannoafarin.ir مراجعه نمایند.

آنطور که سازمان فناوری اطلاعات گفته سامانه‌ی سماوا به عنوان پنجره‌ی واحد مابین تامین‌کنندگان مختلف شناسه‌ی معتبر عمل می‌کند و در صورتی همکاری دستگاه‌های متولی تامین شناسه‌ معتبر امکان پیاده‌سازی و تکمیل این سامانه وجود خواهد داشت و با توجه به وجود همه‌ی شناسه‌های معتبر امکان ارایه‌ سرویس‌هالی ترکیبی نیز وجود خواهد داشت.

معماری سامانه سماوا به گونه‌ای است که امکان اتصال سایر تامین‌کنندگان شناسه و تامین کنندگان صفت به آن میسر باشد. برای مثال این امکان وجود دارد که صحت اطلاعات خودرو، حساب‌ بانکی، اطلاعات بیمه و تطبیق آن با اشخاص (حقیقی و حقوقی) با اتصال سامانه‌های مرتبط در آینده مورد صحت سنجی قرار گیرد. در واقع تامین مقیاس مورد نیاز برای انواع کاربردها با قابلیت گسترش در کاربرد های آتی (بند ۱-۲ مصوبه نظام هویت معتبر) در این سامانه مورد توجه بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی