ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زونتس V249
اخبار خودرو

زونتس V249 وارد بازار ایران شد؛ روح هارلی در کالبدی چینی

همیشه وقتی صحبت از موتورسیکلت‌های کروزر به میان می‌آید، اولین تصویری که در ذهن علاقه‌مندان نقش می‌بندد محصولات شرکت هارلی دیویدسون و یا انواع مشابه تولیدات این کمپانی مشهور است که توسط سازندگان مختلف در ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

همیشه وقتی صحبت از موتورسیکلت‌های کروزر به میان می‌آید، اولین تصویری که در ذهن علاقه‌مندان نقش می‌بندد محصولات شرکت هارلی دیویدسون و یا انواع مشابه تولیدات این کمپانی مشهور است که توسط سازندگان مختلف در سراسر جهان به تولید می‌رسند و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

اما در سال ۲۰۲۰ شرکت زونتس از یک محصول جدید رونمایی کرد که طراحی ظاهری آن گرچه برخی از المان‌های ظاهری موتورسیکلت‌های کروزر را با خود به همراه دارد، اما اشکال هندسی و خطوط طراحی به کار گرفته شده در آن اصلا فرم کلاسیک و قدیمی ندارد و برعکس، بسیار مدرن و شکیل مهیج جلوه می‌کند.

استایل زونتس V249 (وی250) آن‌قدر مجذوب‌کننده است که می‌توان آن را نقطه قوت اصلی این موتورسیکلت در جمع رقبا تلقی کرد. شرکت کویر موتور چندی پیش این محصول را به لیست تولیدات خود اضافه کرده و فرایند فروش آن را کلید است. از این رو بهتر دیدیم تا نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های عملکردی این موتورسیکلت جذاب چینی بیندازیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری زونتس V249

همان‌طور که اشاره شد، برگ برنده اصلی زونتس V250 طراحی ظاهری بسیار شکیل و مدرن این موتورسیکلت است که سبب شده تا بتواند توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کند. با دقت در طراحی ظاهری محصول جدید زونتس می‌توان بیشتر پی به طرح دلربای اجزای مختلف این موتورسیکلت برد؛ به‌ویژه قوس جذاب روی باک موتور، جاپایی جمع شونده سرنشین، کاسه‌چراغ جلو با طرح اسپرت، شمایل متفاوت زین به‌علاوه تکیه‌گاه پشتی آن و سایر بخش‌های بدنه می‌تواند نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

همچنین نوع طراحی اگزوز و محل قرارگیری آن نیز بسیار خلاقانه و جذاب به نظر می‌رسد. در این بین شاید فرم مستطیلی و بسیار ساده صفحه آمپر دیجیتال این موتورسیکلت تناسب زیادی با سایر قسمت‌ها نداشته باشد و بهتر بود از یک نمونه دیجیتال - آنالوگ با طراحی زیباتر استفاده می‌شد.

درمجموع باید گفت که طراحان این موتورسیکلت کروزر با ترکیب ویژگی‌های بصری سنتی این کلاس از موتورسیکلت‌ها با انواع اسپرت و نیکد، توانسته‌اند محصولی چشم‌نواز، جوان‌پسند و مدرن خلق کنند. ناگفته نماند از لحاظ کیفیت متریال نیز به نظر می‌رسد که شرکت سازنده چندان قصد ارزان‌سازی یا صرفه‌جویی نداشته و سعی کرده تا از مواد نسبتا باکیفیت در ساخت قسمت‌های مختلف موتورسیکلت استفاده کند.

زونتس V249 زونتس V250

مشخصات فنی زونتس V249

گرچه در وب‌سایت رسمی کویر موتور حجم پیشرانه این موتورسیکلت برابر ۲۴۹ سی سی اعلام شده است، اما برخی وب‌سایت‌های خارجی حجم انجین زونتس را معادل ۳۱۲ سی سی بیان کرده‌اند که البته در آنجا این موتورسیکلت با نام V310 به فروش می‌رسد. حالا معلوم نیست که آیا حجم موتور محصول کویر موتور نیز در اصل ۳۱۲ سی‌سی است و صرفا به خاطر قوانین داخل کشور برابر با ۲۴۹ سی سی اعلام شده و یا واقعا این شرکت از پیشرانه کم‌حجم‌تر برای محصول خود استفاده کرده است.

انجین زونتس V249

به هر ترتیب، طبق اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی سازنده ایرانی، این محصول قوای محرکه خود را مدیون یک انجین تک سیلندر چهار زمانه ۴ سوپاپ DOHC به حجم ۲۴۹ سی سی است. این پیشرانه به فناوری روغن‌کاری کارتل خشک مجهز است که در آن دیگر نیاز نیست اجزا درون قطعات روغن غوطه‌ور باشند، بلکه روغن پس از استارت انجین وارد لوله‌های بدنه شده تا دمای آن حین کار خیلی بالا نرود و سپس به محل‌های موردنیاز ارسال می‌شود. بر این اساس پیشرانه عملکرد روان‌تری داشته و با مقاومت کمتری به انجام وظیفه خود می‌پردازد.

زونتس V249 زونتس V250

حداکثر توان این پیشرانه برابر با 21.6 اسب بخار اعلام شده و از انژکتورهای الکترونیک EFI در سیستم سوخت‌رسانی آن استفاده شده است. گیربکس به‌کاررفته در این موتورسیکلت از نوع شش سرعته بوده و نیروی موتور را از طریق کلاچ چندصفحه‌ای غوطه‌ور در روغن دریافت می‌کند. استارت الکتریکی، میانگین مصرف سوخت ۲.۳۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، استاندارد آلایندگی یورو ۴ ، ترمزهای دیسکی مجهز به سامانه ترمز ضد قفل در جلو و عقب، سیستم تعلیق جلو از نوع دوشاخه هیدرولیک تلسکوپی، تعلیق عقب دارای دو عدد کمک‌فنر هیدرولیک، باک سوخت ۱۵ لیتری و میانگین وزن ۱۶۷.۷ کیلوگرم، دیگر مشخصات فنی این موتورسیکلت زیبای چینی را به اطلاع شما می‌رسانند.

 زونتس V250 کویر موتور

ابعاد زونتس V249 هم تقریبا از آنچه در تصاویر به نظر می‌رسد، کوچک‌تر است و باید بگوییم که با یک موتورسیکلت تقریبا جمع‌وجور طرف خواهید بود. ابعاد این محصول کویر موتور به صورت ۲۱۳۲ میلی‌متر طول، ۱۲۱۰ میلی‌متر ارتفاع و ۷۴۷ میلی‌متر عرض است.

تجربه سواری با زونتس V250

از لحاظ کیفیت سواری نیز باید گفت که نشیمنگاه راننده از مواد نسبتا نرم ساخته شده تا در مسافرت‌های طولانی راحت‌تر باشد و ضربات کمتری به بدن راکب وارد کند. موقعیت قرارگیری راننده شاید کمی با موتورسیکلت‌های دیگر متفاوت به نظر برسد و عادت کردن به آن نیاز به زمان خواهد داشت. از طرف دیگر هنگام تابش شدید آفتاب، صفحه نمایشگر تمام دیجیتال وسط دسته فرمان تا حدی خوانایی خود را از دست می‌دهد.

زونتس V249 زونتس V250

مانور پذیری V250 مناسب است و هندلینگ مطلوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. از لحاظ شتاب و چالاکی نیز باید گفت که نباید خیلی توقع بالایی از این موتورسیکلت داشته باشید و به نظر می‌رسد با توجه به وزن نسبتا بالا و همچنین توان نه‌چندان زیاد پیشرانه، صرفا در حد رانندگی‌های معقول می‌توان از این موتورسیکلت کار کشید و نباید انتظار چابکی و شتاب بسیار بالا را از آن داشت. نکته دیگری که در این میان شاید موجب نارضایتی شما شود، صدای نه‌چندان مهیج اگزوز است که البته با توجه به وجود یک انجین تک سیلندر ۲۵۰ سی سی، نباید هم از صدای اگزوز توقع بیش از این داشت. دور زدن راحت و چسبندگی مناسب سر پیچ هم جزو ویژگی‌های رضایت‌بخش زونتس وی۲۴۹ است که باید به آن اشاره کنیم.

زونتس V249 زونتس V250

سخن آخر

اگر بخواهیم به نکات مثبت زونتس V249 اشاره کنیم باید از کیفیت ساخت بالا، طراحی ظاهری بسیار جذاب، امکانات مناسب نظیر پورت‌های شارژ,  usb نمایشگر دیجیتال با قابلیت اتصال تلفن همراه، فناوری ساخت بالای پیشرانه به‌ویژه سیستم کارتل خشک، سواری نسبتا نرم مانورپذیری مطلوب و هندلینگ مناسب آن اشاره کرد.

اما از نظر شتاب و چابکی نباید انتظار بالایی از این موتورسیکلت نسبتا گران‌قیمت داشت . بحث قیمت شد و لازم است اشاره کنیم که این موتورسیکلت زیبا بهای ریالی بسیار بالایی دارد و احتمالا کمتر کسی حاضر می‌شود مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان (هنگام نگارش این مطلب-مرداد1400) را بابت خرید یک موتورسیکلت ۲۵۰ سی سی و نه‌چندان پرشتاب اما زیبا هزینه کند.

زونتس V249 زونتس V250

اگر این موتورسیکلت با قیمتی نصف مبلغ فعلی وارد بازار می‌شد، آنگاه می‌توانست نظرات بسیاری را به سمت خود جلب کند اما در رنج ۲۰۰ میلیون تومان مشتریان می‌توانند سراغ محصولات ژاپنی همچون هوندا CBR 250 کارکرده نیوفیس بروند و یا با مبالغ بسیار کمتر، تولیدات نیکد نظیر بنلی tnt 249 s و ... را خریداری کنند. بنابراین بعید است زونتس v250 با این قیمت بتواند در بازار ایران به یک موتورسیکلت فراگیر و پرفروش تبدیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    الان این کجاش کروزه و روح هارلی در کجاش هست دقیقا؟ شاید فقط در کند بودنش!!

مطالب پیشنهادی