ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شیائومی چگونه برترین برند موبایل جهان شد و آیا می‌تواند جایگاهش را حفظ کند؟

شیائومی حالا جایگاه نخست بازار جهانی موبایل را تصاحب کرده، اما آیا می‌تواند در رقابت با سامسونگ و اپل در بلندمدت هم پیروز این میدان باقی بماند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم ...

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

شیائومی حالا جایگاه نخست بازار جهانی موبایل را تصاحب کرده، اما آیا می‌تواند در رقابت با سامسونگ و اپل در بلندمدت هم پیروز این میدان باقی بماند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم و وضعیت شیائومی، سامسونگ و اپل به‌عنوان برترین برندهای بازار را نیز بررسی می‌کنیم تا ببینیم کدام یک از آن‌ها آینده بهتری خواهند داشت.

شیائومی در مدت کوتاهی توانست توجه تعداد کثیری از کاربران را به خود جلب کند و به برند محبوبی تبدیل شود. این برند موفق شد سال گذشته میلادی هواوی را پشت سر بگذارد و از نظر میزان عرضه جهانی به سومین برند تبدیل شود، اما موفقیت شیائومی به همین جا ختم نشد.

طبق گزارش کانالیس برای فصل دوم ۲۰۲۱، شیائومی با تصاحب 17 درصد سهم بازار جهانی موبایل توانسته اپل را که ۱۴ درصد سهم دارد، پشت سر بگذارد و به دومین برند گوشی جهان تبدیل شود که موفقیت بزرگی برای این برند است.

شیائومی توانسته به موفقیت باورنکردنی دیگری نیز دست یابد. طبق گزارش منتشر شده از سوی شرکت پژوهشی کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research)، شیائومی موفق شده در ماه ژوئن سامسونگ را نیز پشت سر بگذارند و عنوان پرفروش‌ترین برند گوشی جهان را از آن خود کند. طبق اطلاعات منتشر شده در این گزارش، شیائومی توانسته با تصاحب 17.1 از سهم فروش جهانی، سامسونگ با سهم 15.7 درصدی را پشت سر بگذارد.

چنین موفقیتی دستاورد بزرگی برای شیائومی محسوب می‌شود، اما آیا شیائومی می‌تواند چنین جایگاه ارزشمندی را برای بیش از یک ماه حفظ کند و اجازه بازپس‌گیری این جایگاه را به سامسونگ ندهد؟

شیائومی چطور جایگاه نخست جهانی را تصاحب کرد؟

شاید شیائومی موفقیت کنونی خود را مدیون تحریم هواوی توسط ایالات‌متحده آمریکا باشد. تحریم‌های گسترده آمریکا باعث شده جایگاه جهانی هواوی به میزان بسیار زیادی نزول پیدا کند و در سال ۲۰۲۱ در جایگاه پایینی قرار بگیرد.

 اما همین تحریم‌ها درهای موفقیت را به روی شیائومی باز کرد و باعث شد این برند در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ گوی سبقت را از هواوی برباید. شیائومی از این فرصت طلایی برای گسترش حضور خود در بیش از ۱۰۰ بازار خارجی (یا رشد در این بازارها) استفاده کرد و جایگاه هواوی در بازارهای اروپا، جنوب شرق آسیا و سایر بازارها را هدف قرار داد. کانالیس در گزارش خود اذعان کرد که شیائومی در مسیرش برای تصاحب جایگاه دوم جهانی به رشد ۵۰ درصدی در بازار اروپا دست یافته. در ضمن این برند موفق شده در ماه‌های اخیر به رشد سالانه ۱۵۰ درصدی در بازارهای آفریقا و رشد ۳۰۰ درصدی در بازارهای آمریکای جنوبی نیز دست یابد.

خارج شدن هواوی از میدان سخت رقابت، فرصت مشارکت شیائومی با اپراتورهای تلفن همراه را نیز فراهم کرد؛ مخصوصاً در حوزه استفاده از اینترنت 5G، البته این برند چینی قبل از تحریم شدن هواوی به دلیل داشتن روابط پایدار با اپراتورهای تلفن همراه اروپایی برای عرضه گوشی می میکس 3 5G در اوایل سال ۲۰۱۹، در این مسیر به پیشرفت‌های خوبی دست یافته بود و توانسته بود مشارکت‌های این‌چنینی را تحکیم کند.

مسئولان شیائومی به‌تازگی اذعان کرده‌اند که این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۹ تیمی برای توسعه روابط تجاری با اپراتورهای سراسر جهان تشکیل داده است. شیائومی به لطف ایجاد و تلاش اعضای این تیم، در حال حاضر با ۱۵۰ اپراتور در سراسر جهان رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین وضعیت کنونی شیائومی در زمینه برقراری روابط گسترده با اپراتورهای جهان نسبت به وضعیت این شرکت در این حوزه در سپتامبر ۲۰۲۰ قابل‌توجهی داشته. در آن زمان شیائومی تنها با ۵۰ اپراتور مخابراتی از طریق 100 شبکه زیرمجموعه‌ای رابطه داشت.

تحریم‌های گسترده آمریکا علیه هواوی، علاوه بر شیائومی برای سایر برندهای نوپای چینی مانند اوپو، ریلمی ویوو نیز منفعت بخش بوده و این شرکت‌ها به دنبال حضور در بازارهای جدید و تصاحب جایگاه از دست‌ رفته هواوی هستند؛ اما طبق اطلاعات منتشر شده در گزارش‌های مربوط به سهم بازار، شیائومی در این زمینه پیشتاز است. در حال حاضر شیائومی به‌قدری محبوب شده که چند گوشی ردمی، یکی از برندهای زیرمجموعه‌اش، در فهرست 10 گوشی محبوب جهان قرار دارند.

آیا شیائومی می‌تواند همچنان در صدر باقی بماند؟

شیائومی می ۱۱

رقابت با سامسونگ و مقابله با این برند برای مدت طولانی جهت حفظ رتبه برتر، برای هر برندی کار دشواری است و نباید این موضوع را فراموش کنیم که این برند کره‌ای بیش از یک دهه است که در صدر برترین برندهای گوشی قرار دارد. هواوی هم توانست به مدت سه ماه عنوان برترین برند گوشی را از آن خود کند، اما مصادف شدن پاندمی کرونا در سراسر جهان و وضع تحریم‌های تجاری آمریکا، باعث متزلزل شدن جایگاه این برند شد و چنین اتفاقی نشان داد که کسب چنین جایگاهی توسط هواوی تنها موفقیتی زودگذر بوده است.

گزارش منتشرشده در ماه ژوئن ۲۰۲۱ که در مورد آن صحبت کردیم، به‌وضوح نشان می‌دهد که شیائومی قدرت شکست سامسونگ را دارد؛ حتی اگر تنها برای یک ماه باشد. علاوه بر این، گزارش منتشرشده از سوی کانالیس برای فصل دوم ۲۰۲۱، سهم این برندها از بازار تنها یک درصد با هم اختلاف دارد. البته شیائومی موفق به ثبت رشد ۸۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است؛ اما سامسونگ تنها توانسته به رشد ۸ درصدی دست یابد. این موضوع وهمچنین شیوع کووید-۱۹ در ویتنام دو عامل بازدارنده برای رسیدن سامسونگ به جایگاه قبلی‌اش شده‌اند.

کانالیس در گزارش خود اذعان کرده که موج جدیدی از شیوع کرونا در ویتنام، میزان تولید گوشی‌های سامسونگ را تحت تأثیر قرار داده که منجر به کاهش تعداد گوشی‌های این برند در فروشگاه‌ها شده است. شیائومی در آن زمان توانست است از کمبود گوش‌های سامسونگ مخصوصا گوشی‌های سری گلکسی A آن به نفع خود استفاده کند.

احتمالا سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2021 کمبود گوشی‌های خود را جبران خواهد کرد. «ماریس کلاین» (Maurice Klaehne)، پژوهشگر تحلیلی ارشد کانالیس به این موضوع اشاره کرده که سامسونگ می‌تواند با تکیه بر سهم قابل‌توجه خود از بازار موبایل برای تأمین قطعات و جبران کمبودهای گوشی خود استفاده کند.

همچنین انتظار می‌رود این برند کره‌ای تا اواخر سال میلادی جاری چند گوشی تاشو به بازار عرضه کند. کلاین معتقد است رشد سامسونگ در سال ۲۰۲۱ سه برابر سال ۲۰۲۰ خواهد شد؛ اما این اتفاق چگونه می‌تواند میزان سهم کلی این برند از بازار موبایل را تغییر دهد؟

نظر کانالیس در رابطه با این موضوع این‌چنین است: «اگرچه ممکن است سامسونگ به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کند؛ اما اگر بخواهیم با دید کلی به این قضیه نگاه کنیم؛ میزان این رشد در سال ۲۰۲۱ بسیار ناچیز خواهد بود و رشد آن به حدود ۹ میلیون دستگاه خواهد رسید.»

به‌هرحال شیائومی باید برای دستیابی به برتری بلندمدت، پایه و اساس فعالیت خود را پیشی گرفتن از سامسونگ و دیگر برندهای شاخص منطقه‌ای قرار دهد.

 این برند باید علاوه بر تمرکز برای رقابت با سامسونگ، فاصله خود با اپل را نیز حفظ کند. ظاهرا اپل در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۰ توانسته پس از چهار سال به دلیل فروش قابل‌توجه گوشی جدید آیفون و کاهش میزان فروش سامسونگ، نخستین برند موبایل جهان شود. هر سال دوره سه‌ماهه پس از معرفی گوشی آیفون جدید برای کوپرتینونشین‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

شیائومی همچنان باید برای دفاع در مقابل اپل تلاش کند. تردیدی نیست که این برند باید در رقابت با سامسونگ نیز تلاش کند؛ اما برتری بلندمدت بر سامسونگ، برتری بر سایر برندهای مطرح منطقه را نیز می‌طلبد. به‌عنوان‌مثال شیائومی در حال حاضر در منطقه آمریکای لاتین جایگاه سوم را دارد و برای کسب جایگاه دوم باید برند موتورولا با سهم 21 درصد را شکست دهد.

شیائومی باید برای پیشی گرفتن از این برند و دستیابی به برتری، رویکردی اساسی اتخاذ کند تا سهم بازار موتورولا را از آن خود کند. طبق گزارش شرکت کانترپوینت ریسرچ، موفقیت و برتری اخیر شیائومی در بازارهای مکزیک و کلمبیا نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر درستی قرار گرفته و این شرکت پس از حضور گسترده بدون برنامه در بازار برزیل در سال ۲۰۱۵ و تجربه شکست بسیار بد در این بازار، در خط‌مشی و رویکرد خود تغییری اساسی ایجاد کرده است.

بازار آمریکای لاتین تنها بازاری نیست که شیائومی در آن باید به غیر از سامسونگ از رقبای دیگر پیشی بگیرد و این برند باید در بازارهای آفریقا نیز چنین مسیری را طی کند. شیائومی در این بازار موفقیت‌های خوبی را کسب کرده و توانسته در این بازار هم رشد بالایی داشته باشد؛ البته موتورولا در بازار آفریقا هم یکی از برندهای بسیار مطرح محسوب می‌شود و برندهای متعلق به مخابراتی ترنشن (Transsion) یعنی برندهای اینفینیکس (Infinix)، آیتل (Itel) و تکنو (Tecno)  نیز در این بازار حضور دارند.

طبق گزارش کانترپوینت ریسرچ، برند تکنو در سال ۲۰۲۰ با در اختیار داشتن ۱۸ درصد از سهم بازار آفریقا برترین برند در این بازار بوده است؛ البته در مقابل سهم شیائومی هم در این بازار دو برابر شده و از ۲ درصد به ۴ درصد افزایش یافته، البته واضح است که شیائومی در این بازار نمی‌تواند جایگاه خوبی به دست آورد. در ضمن تکنو به‌تازگی نخستین دفتر خود را نیز در قاره آفریقا افتتاح کرده و به نظر می‌رسد این برند نیز مانند شیائومی فرصت‌های مفید برای دستیابی به برتری بلندمدت را شناخته است.

آیا شیائومی برای حفظ جایگاه نخست به بازار آمریکا نیاز دارد؟

بررسی شیائومی می ۱۱

جایگاه سامسونگ در بازار آمریکای شمالی برای سال‌های متمادی حفظ شده و هواوی بدون کمک این بازار جایگاه مناسبی داشت؛ اما بدون تردید موفقیت در این بازار، حفظ جایگاه نخست در بلندمدت را برای شیائومی به میزان بسیار زیادی آسان‌تر می‌کند.

معمولا برندهای چینی در بازارهای آمریکا وضعیت خوبی نداشته‌اند؛ به‌عنوان‌مثال تلاش هواوی برای ورود به بازار آمریکا با کمک اپراتور AT&T به دلیل فشارهای آمریکا روی این اپراتور به جایی نرسید. شیائومی هم در سال ۲۰۱۸ اقدامات خود را برای ورود به بازار آمریکا آغاز کرد و قصد داشت در اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹ وارد این بازار شود؛ حتی مسئولان این شرکت در سال میلادی گذشته اعلام کردند که شیائومی در مرحله آماده‌سازی برای ورود به بازار آمریکا قرار دارد؛ بنابراین واضح است که این برند چینی برای ورود موفق به بازار آمریکا هنوز هم امید دارد؛ البته طبق گفته مسئولان شرکت هنوز هیچ برنامه زمانی خاصی برای گوشی‌های شیائومی در بازار آمریکا تهیه و تدوین شده است.

اما وقتی صحبت از این موضوع به میان می‌آید، این سؤال مطرح می‌شود که آیا تحریم‌های آسیب‌زننده آمریکا شیائومی را هم مانند هواوی با مشکلات جدی مواجه می‌کند؟ پاسخ دادن به این سؤال اهمیت زیادی دارد؛ اما باید در نظر داشته باشیم که شیائومی در مقابله نزاع برانگیز با آمریکا در رابطه با متهم شدن این شرکت به روابط نزدیک با نظامیان چین، توانست دولت آمریکا را شکست دهد؛ البته آمریکا پس از این نزاع حقوقی رابطه خود با شیائومی را قطع نکرد و پس از اینکه هشدارها و دستورات لازم را برای شیائومی صادر کرد و علیه این شرکت شکایت کرد، تصمیم گرفت محدودیت‌ها و تحریم‌های وضع‌ شده را بردارد که به معنی پیروزی بزرگ و پذیرفته‌شده شیائومی بود.

رشد برند چینی وان پلاس در بازار آمریکا هم مشوق خوبی محسوب می‌شود. وان پلاس با مشارکت با اپراتور T-Mobile از سال ۲۰۱۸ در بازار آمریکا حضور دارد. در ضمن مشارکت‌های مؤثر این برند با اپراتوزهای اسپرینت و ورایزن نیز باعث استقبال از حضور آن در بازار آمریکا شد. وان پلاس برندی بود که تقریباً از صفر شروع کرد و در سال گذشته تنها یک پرتفوی بودجه معرفی کرد که در آن آمار مربوط به رشد بالقوه شرکت وضعیت خوبی نداشت و اعداد و ارقام ذکرشده در آن منفی بودند؛ اما وان پلاس  نه‌تنها در سال ۲۰۲۰ در بازار آمریکا رشد کرد، بلکه طبق گزارش‌های منتشر شده در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بیشترین رشد را در میان برندهای حاضر در این بازار داشت.

ورود گوشی‌های پریمیوم شیائومی

شاید شما هم تردید داشته باشید که آیا شیائومی در سال گذشته توانسته به‌خوبی جایگزین هواوی شود یا خیر؟ برای پاسخ به سؤال ابتدا باید خاطرنشان کنیم که شیائومی به‌تازگی گوشی‌های رده‌بالای بسیار خوبی را به بازار عرضه کرده و با قدرت تمام برای خوش‌درخشیدن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ نیز تلاش می‌کند. این شرکت با عرضه گوشی می ۱۱ اولترا نشان داد که می‌تواند محصولات قدرتمند و منحصر به‌فردی تولید کند.

می 11 اولترا گوشی نخستین پرچمدار شیائومی با مقاومت بالا در برابر آب محسوب می‌شود و با برخورداری از تمام ویژگی‌های لازم برای یک گوشی رده‌بالا برای رقابت با گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و اپل طراحی شده است. از ویژگی‌های شاخص این گوشی می‌توان به برخورداری از نمایشگر 120 هرتزی با رزولوشن +QHD، دوربین باکیفیت، برخورداری از نمایشگر دوم در پشت گوشی، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع سیمی و بی‌سیم اشاره کرد. این گوشی ارزش نیست و ۱۲۰۰ یورو قیمت دارد، با این حال یک پرچمدار شایسته به حساب می‌آید.

ممکن است در آینده گوشی‌های رده‌بالای شیائومی استراتژی اصلی و برگ برنده این شرکت برای دستیابی به رشد پایدار در بلندمدت باشند. اگرچه این گوشی‌ها در تعداد انبوه عرضه نمی‌شوند؛ اما تولید و عرضه چنین محصولاتی این امکان را برای شیائومی فراهم می‌کنند که گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت خود را که منبع اصلی درآمد این شرکت هستند، با قیمت مقرون‌به‌صرفه عرضه کند.

حاشیه سود افزایش‌ی افته برای این برند امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین فعالیت‌های مرتبط با افزایش فروش را فراهم می‌کند (به‌عنوان‌مثال ارزش افزوده بیشتر و مشوق بیشتر برای فروشنده‌ها). منظور از حاشیه سود، نسبت سود به فروش است.

بررسی شیائومی می ۱۱

در ضمن افزایش حاشیه سود می‌تواند برای افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه تبلیغات نیز به شیائومی کمک کند که همیشه یکی از نقاط ضعف اصلی این شرکت بوده است. سامسونگ در این زمینه بسیار خوب عمل می‌کند به‌طوری که بودجه عظیم اختصاص‌یافته برای بازاریابی این شرکت، رقبای سابق آن یعنی ال‌جی و اچ‌تی‌سی را برای همیشه از میدان رقابت به در کرد.

شاید بتوان گفت سرمایه‌گذاری گسترده سامسونگ در زمینه تبلیغات و بازاریابی همیشه یکی از چند عامل اصلی قرارگیری این شرکت در جایگاه نخست بازار موبایل بوده است؛ حتی در مواردی که گوشی‌های سامسونگ نسبت به گوشی‌های مشابه رقبای دیگر این برند لزوما برتر نبوده‌اند.

حال این سوال مطرح می‌شود که رویکرد اصلی شیائومی برای دستیابی به حاشیه سود ۵ درصدی چیست؟ مسئولان این کمپانی در پاسخ به این سؤال اذعان کرده‌اند این شرکت همیشه تلاش می‌کند با فروش تمام سخت‌افزارهای تولیدی شیائومی به حاشیه سود کلی مورد انتظار ۵ درصدی دست پیدا کند.

 به‌عبارت‌دیگر این پاسخ شیائومی به این معناست که این برند با فروش برخی سخت‌افزارها (به‌عنوان‌مثال گوشی‌های پرچمدار این برند) می‌تواند به حاشیه سود بیش از ۵ درصد نیز دست پیدا کند. از سوی دیگر با فروش برخی سخت افزارهای دیگر، میزان حاشیه سود عایدی برای این شرکت کمتر از ۵ درصد است؛ اما میانگین حاشیه سود این شرکت از فروش تمام محصولات همان ۵ درصد است.

اتفاقات مورد انتظار در سال ۲۰۲۲

مطمئنا گوشی‌های می و ردمی در سال میلادی جاری در بازارها جایگاه خوبی دارند به همین دلیل تردید کمی برای حفظ جایگاه بالا در سال ۲۰۲۲ وجود دارد. با توجه به افزایش مستمر سهم شیائومی در بازارهای اروپا، آمریکای لاتین، جنوب شرقی آسیا و آفریقا، به نظر می‌رسد شیائومی همچنان جایگاه خوب خود را حفظ خواهد کرد و همچنان در بلندمدت سامسونگ را به چالش خواهد کشید.

باید به این موضوع توجه کنیم که سامسونگ فارغ از تلاش‌ها و اقدامات موفقش برای بازپس‌گیری جایگاه نخست در بازار موبایل، باید برای دستیابی به چنین وضعیتی موانع واقعی و بالقوه زیادی را از سر راه خود بردارد. از سوی دیگر احتمال پیشی گرفتن اپل از شیائومی برای تصاحب مجدد جایگاه دوم بازار موبایل نیز وجود دارد.

در ضمن همان‌طور که گفتیم، اپل در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۰ موفق شد از سامسونگ سبقت بگیرد و رتبه نخست این برند را از آن خود کند و شاید اتفاق بار دیگر تکرار شود؛ البته این اتفاق نمی‌تواند به شایعات حاکی از عرضه دو گوشی با قیمت کمتر نسبت به گوشی‌های آیفون توسط اپل در سال میلادی آینده دامن بزند.

مقابله با هواوی هم می‌تواند یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی سامسونگ باشد؛ زیرا ممکن است سال میلادی آینده آمریکا تحریم‌های تجاری خود علیه این شرکت را تا حدودی کاهش دهد. اگرچه ممکن است حتی در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، هواوی سریعا نتواند به رتبه سوم یا حتی چهارم بازار موبایل دست پیدا کند؛ اما می‌تواند دوباره سهم قابل‌توجهی از بازار را به دست آورد؛ البته با توجه به اینکه احتمالا دولت بایدن تحریم‌های خود را علیه این شرکت بیشتر خواهد کرد، چنین سناریویی در آینده دور از انتظار به نظر می‌رسد.

درنهایت سامسونگ برای تصاحب بازار چین نیز مسیر دشواری در پیش رو دارد؛ زیرا چین بازار اصلی گوشی‌های شیائومی است و شیائومی در این بازار پس از برندهای ویوو و اوپو رتبه سوم را دارد. در ضمن این برند در میان برندهای مطرح در بازار منطقه، موفق شده رکورد رشد بسیار خوبی را ثبت کند، اما هنوز برای تصاحب جایگاه نخست به چالش کشیده نشده است.

به‌هرحال شیائومی برای رسیدن به چنین جایگاهی باید مسیر دشوار و طولانی را باید طی کند و پنج  برند مطرح در بازار چین یعنی برندهای متعلق به شرکت الکترونیکی چینی بی بی الکترونیکس را که شامل اوپو، ویوو، وان پلاس و ریلمی می‌شود را پشت سر گذارد.

به نظر شما شیائومی می‌تواند جایگاهش به عنوان برند برتر بازار موبایل در جهان را حفظ کند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران رد میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • pars
    pars | ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

    سامسونگ ظهور و نزول اریکسون و سونی و نوکیا و الجی و موتورلا و اچ پی و بلک بری و هواوی و غیره رو دیده ، شیائومی هم روش...
    ولی به شخصه خوبه که رقیب قدر داشته باشه و به نفع مصرف کننده ست و در کمترین حالت باعث تعادل قیمت موبایل ها میشه مخصوصا شیائومی که از نظر قیمت بی رقیبه

    • noisymind
      noisymind | ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

      اشتباه میکنی. سامسونگ موقعی که نوکیا و اریکسون و موتورولا و ... در اونج بودن اصلا عددی نبود! با نزول اونها و تلاش خودش رو کشید بالا ولی دلیلی نداره که برندهای دیگه نتونن شکستش بدن. اتفاقا همین کار رو الان شیامی داره مثل اون زمان سامسونگ که مثلا با نوکیا در رقابت بود داره انجام میده

  • soroush shamsi
    soroush shamsi | ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

    به 2 دلیل
    1-تحریم نشده مانند ZTEوHUAWEI
    2-مقرون ب صرفه ترین برند تجاری جهان
    مشخصا تمام برندهای چینی اگ تحریم نشن بهترین جایگاه جهان و در اختیار دارن ا،گ هواوی تحریم نمیشد الان این آگهی هواوی بوده نه شیائومی

  • دانیال
    دانیال | ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

    شیائومی از همه بهتره

مطالب پیشنهادی