ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

کانسپت آئودی Skysphere با طراحی خیره‌کننده و بدنه طول متغیر رونمایی شد

شرکت آئودی خود را برای آینده‌ای تمام الکتریکی آماده می‌کند و قصد دارد از سال 2030 به یک برند کاملا برقی تبدیل شود. برای استقبال از این تحول اساسی، این کمپانی آلمانی تصمیم گرفته سری ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

شرکت آئودی خود را برای آینده‌ای تمام الکتریکی آماده می‌کند و قصد دارد از سال 2030 به یک برند کاملا برقی تبدیل شود. برای استقبال از این تحول اساسی، این کمپانی آلمانی تصمیم گرفته سری کانسپت‌های Sphere را به تدریج در سال‌های پیش رو معرفی کند. اولین عضو این سری Skysphere نام دارد و قرار است در روز‌های آتی در همایش خودرویی پبل پیچ در معرض عموم قرار بگیرد.

مثل دیگر مفهومی‌های اخیر آئودی، کانسپت Skysphere هم طراحی بسیار هیجان‌انگیز و دلربایی دارد. ارباب حلقه‌ها می‌گوید در خلق این کانسپت زیبا مهندسان کمپانی از رودستر هورچ مدل 1937 الگوبرداری کرده‌اند. این رودستر کلاسیک موفق به کسب عنوان بهترین خودروی پبل پیچ در سال 2009 شده است.

سری Sphere شامل سه خودروی کانسپت خواهد بود

در نمای روبرو جلوپنجره حجیم همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است. روی این المان لوگوی معروف آئودی به شکل نورانی نصب شده، چراغ‌های LED اصلی هم طبق انتظار گرافیک تحسین‌برانگیزی دارند. در این نما چراغ‌های LED کوچیکی نیز در اطراف جلوپنجره پخش شده و هنگام راهنما زدن همگی آنها با هم روشن می‌شوند.

گلگیرهای بسیار متورم کانسپت آئودی Skysphere از مدل کواترو در دهه 80 میلادی اقتباس شده‌اند. طراحی خاص قسمت انتهایی هم ریشه در مدل‌های مسابقه‌ای قدیمی دارد. بهره‌گیری از LED های قرمز رنگ متعدد در این بخش، باعث پیوند گذشته و آینده شده است.

اما جالب‌ترین ویژگی کانسپت آئودی Skysphere را باید در زیر پوسته آن جستجو کرد، جایی که به لطف مکانیسم پیشرفته و با فشردن تنها یک دکمه طول این مفهومی آلمانی همانند کانسپت رنو مورفوز تغییر پیدا می‌کند. به عبارت بهتر، آئودی برای رانندگی با تازه‌ترین کانسپت خود دو حالت GT و Sport را تعریف کرده است.

در حالت GT طول خودرو به اندازه تقریبا 10 اینچ افزایش یافته و Skysphere به یک اتومبیل گرن توریسموی جذاب تبدیل می‌شود. مشخصه فعال بودن این حالت، پنل بومرنگی شکلی است که به واسطه افزایش طول بدنه در جلوی کابین و در امتداد ستون A آشکار می‌گردد؛ همچنین در داخل کابین نیز فرمان و پدال‌ها جمع شده و تغییراتی در داشبورد رخ می‌دهد. شایان ذکر است این مفهومی از فناوری خودران سطح 4 پشتیبانی می‌کند.

با انتخاب حالت GT ارتفاع خودرو از طریق کمک‌فنرهای بادی بیشتر شده و سیستم‌های پیشرفته کامپیوتری به وسیله GPS و دوربین‌های پیشرفته مسیر مقابل را اسکن می‌کنند. ماحصل این اتفاقات یک سواری بسیار نرم و پر از آرامش در هر نوع مسیر آسفالته و غیرآسفالته است.

در حالت اسپرت خودرو جمع شده و ضمن کاهش ارتفاع پنل مذکور مخفی می‌شود. فرمان و داشبورد هم به روال عادی برمی‌گردند. بد نیست بدانید آئودی این خودروی تبدیل‌پذیر را به محور عقب فرمان‌پذیر تجهیز کرده تا دور زدن با آن در محیط‌های تنگ و باریک تسهیل شود.

نیروبخش کانسپت آئودی Skysphere یک موتور برقی است که روی محور عقب نصب شده؛ این موتور توانایی تولید 624 اسب بخار قدرت را دارد و می‌تواند در زمانی زیر 4 ثانیه سرعت خودرو را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت برساند. پک باتری نصب شده در زیر کنسول میانی و پشت صندلی‌های سرنشینان ظرفیتی برابر با 80 کیلووات ساعت دارد. این پک مطابق با استاندارد WLTP برای پیمایش مسافت 310 مایلی (معادل 500 کیلومتر) کفایت می‌کند.

آئودی Skysphere دارای دو صندوق است. در صندوق جلو لوازم مخصوص بازی گلف قرار داده شده، صندوق عقب هم میزبان دو چمدان با کیفیت برای حمل البسه و دیگر موارد مورد نیاز در سفر است.

در داخل کابین آئودی بطور کامل از مواد دوستدار محیط زیست استفاده کرده و اکثر قسمت‌ها پوششی از میکروفایبر و چرم گیاهی دارند. در این بخش آئودی طرح کلی را از مرکز طراحی خود در مالیبوی کالیفرنیا الگوبرداری کرده، جایی که در واقع کانسپت Skysphere آنجا ساخته و پرداخته شده است.

کانسپت آئودی Skysphere بجای داشبورد رایج، یک پنل نمایشگر عریض و سرتاسری دارد. تقریبا دو سوم این نمایشگر به سیستم اینفوتینمنت و صفحه اختصاصی ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده اختصاص پیدا کرده است. نکته جالب آنکه آئودی کنترل‌کننده‌های سیستم صوتی و سیستم تهویه را به روی پنل درها برده است.

قطعات تزئینی عموما جنسی اوکالیپتوس و فلزات با کیفیت دارند

گفتنی است آئودی به غیر از Skysphere دو کانسپت دیگر با نام‌های Grandsphere و Urbansphere را توسعه خواهد داد. تمامی این کانسپت‌ها در حقیقت پیش‌نمایشی از سبک طراحی و تکنولوژی‌های به کار رفته در محصولات آتی ارباب حلقه‌ها را ارائه می‌کنند.

آئودی تاکید کرده نسخه تولیدی Skysphere اواسط دهه کنونی عرضه خواهد شد، البته بعید است آن نسخه از لحاظ طراحی و ویژگی‌ها کاملا مشابه مدل مفهومی باشد. در هر حال چنانچه مدل نهایی 50 درصد از جذابیت‌های این کانسپت را داشته باشد، شاهد یکی از هیجان‌انگیزترین خودروهای تاریخ آلمان خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی