ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

و
علمی

محققان از اثربخشی ۹۴ درصدی واکسن کرونا سینوفارم در جلوگیری از مرگ ناشی از ابتلا خبر می‌دهند

نتیجه مطالعه انجام شده روی کادر بهداشت و درمان در پرو از اثربخشی نسبتا پایین ۵۰.۴ درصدی واکسن کرونا سینوفارم بعد از دریافت دوز دوم درابتلا به بیماری خبر می دهد. هرچند این واکسن می‌تواند ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۹

نتیجه مطالعه انجام شده روی کادر بهداشت و درمان در پرو از اثربخشی نسبتا پایین ۵۰.۴ درصدی واکسن کرونا سینوفارم بعد از دریافت دوز دوم درابتلا به بیماری خبر می دهد. هرچند این واکسن می‌تواند تا ۹۴ درصد از مرگ به دلیل کرونا جلوگیری کند. برخی کشورها به دنبال سفارش دوز سوم واکسن کرونا فایزر و آسترازنکا هستند تا مصونیت بیشتری را برای افرادی که دو دوز واکسن سینوفارم را دریافت کرده اند، فراهم کنند.

اما آیا تزریق دوز سوم ضروری است؟ افرادی که واکسن سینوفارم دریافت‌ کرده‌اند برای مصونیت بیشتر لازم است چه واکسنی را به عنوان دوز سوم دریافت کنند؟ دوز سوم چه زمانی باید به آنها تزریق شود؟ محققان به دنبال پاسخ این سوال هستند.

در بازه زمانی بین ماه‌های فوریه تا ژوئن کادر درمان پرو درگیر مبارزه با موج دوم کرونا بودند. محققان داده‌های جمع آوری شده از تزریق واکسن BBIBP-CorV  به حدود ۴۰۰ هزار نفر از کادر درمان را در این بازه زمانی مورد بررسی قرار دادند.

اکثر این افراد که در خط مقدم و در معرض ویروس قرار داشتند، دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند. نتایج مطالعه از اثربخشی ۵۰.۴ درصدی واکسن سینوفارم تزریق شده به این افراد خبر می‌دهد. چنین درصد اثربخشی برای کادر درمان که در معرض انواع مختلف ویروس قرار دارند درصد چشمگیری نیست و برخی منتقدان می‌گویند برای پرسنل بخش درمان و بهداشت باید از انواع دیگر واکسن کرونا و دوزهای تقویت شده با اثربخشی بالاتر استفاده شود.

با این وجود پس از دریافت دوز دوم، واکسن سینوفارم می‌تواند تا ۹۴ درصد از مرگ ناشی از ابتلا به عفونت نوع شدید جلوگیری می کند که می‌تواند امیدبخش باشد. برخی از کشورها از جمله کامبوج و امارات متحده به منظور افزایش اثربخشی واکسن سینوفارم و اطمینان بیشتر از تاثیر واکسن، دوز تقویت شده دیگری از واکسن آسترازنکا و فایزر را سفارش داده‌اند.

«لیلی سولاری» یکی از محققان این مطالعه در مصاحبه با رویترز می‌گوید:

«محتمل‌ترین وضعیتی که با آن روبرو هستیم این است که دریافت کنندگان واکسن سینوفارم، واقعا به دریافت دوز سوم نیاز دارند. اما سوال این است که بهترین زمان دریافت این دوز چه زمانی است و چه واکسنی باید به این افراد تزریق شود.»

البته سولاری تاکید می‌کند، اگرچه اثربخشی واکسن سینوفارم در برابر انواع عفونت‌ها به نسبت پایین است، اما براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) مورد تایید و قابل قبول است. البته داده‌های WHO نشان می‌دهد که این واکسن در آزمایش‌های بالینی فاز سوم اثربخشی ۷۸.۱ درصدی را از خود نشان می‌دهد. در بیانیه وزارت بهداشت پرو نیز به این موضوع اشاره شده است که ماه گذشته این واکسن اثربخشی  ۹۸ درصدی در برابر مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را به دنبال داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sina
    sina | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    سقوط اثرگذاری واکسن های کرونا از ۹۶ درصد به زیر ۴۰ درصد:

    گذشت زمان نشان داد که یافته های تحقیقاتی منتشر شده در مورد واکسن های فایزر، مدرنا، واکسن های روسی، آسترازنکا، واکسن های چینی، … نادرست بودند و اغراق آمیز:

    سوء استفاده از انعطاف پذیری های آماری، بهره جویی از تعاریف غیر علمی، بهره جویی از روش های تحلیلی توصیفی، رسانه ها، بهره برداری سیاسی، و‌ تعصب از سوی دانشگاهیان


    واکسیناسیون یکی از بزرگترین دستاوردهای علم است.

    حسام نوذری

  • sina
    sina | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    ویروس کرونا، شبه علم‌ و علم

    نخست وزیر اسرائیل: موارد جدّى کوید در ۲۰ روز آینده در اسرائیل چهار برابر می شود ‌‌و ما باید محدودیت های جدیدی را اعمال کنیم.

    مقامات ارشد وزارت بهداشت اسرائیل: اسرائیل در حال آماده شدن برای قرنطینه در ماه سپتامبر است. اسرائیل با ثبت ۳۸۱۸ مورد جدید کرونا، رکورد پنج ماهه را شکست.
    ٪۶۰ مردم‌ اسرائیل به طور کامل واکسن زده شده اند.


    تایوان در هفته ای که گذشت:
    میانگین مرگ ناشی از کرونا: صفر
    میانگین تعداد مبتلایان: ۱۷ نفر
    کمتر از ۲٪ مردم تایوان به طور کامل واکسن زده شده اند.

    حسام نوذری

  • MOhamaD
    MOhamaD | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    تیتر اولیه بهتر بود. موضوع اصلی این مقاله در مورد اثر بخشی پایین این واکسن در برابر ابتلا به ویروس کروناست نه در برابر مرگ.

مطالب پیشنهادی