ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خودروهای مرسدس بنز وجود دست‌انداز و سرعت‌گیر را به هم خبر می‌دهند

تکنولوژی ارتباط خودرو با زیرساخت‌های شهری و دیگر اشیا که از آن با نام Car-to-X یاد می‎‌شود، این روزها در کانون توجه قرار گرفته و شماری از خودروسازان مشغول تحقیق و توسعه در زمینه آن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

تکنولوژی ارتباط خودرو با زیرساخت‌های شهری و دیگر اشیا که از آن با نام Car-to-X یاد می‎‌شود، این روزها در کانون توجه قرار گرفته و شماری از خودروسازان مشغول تحقیق و توسعه در زمینه آن هستند. مرسدس بنز به عنوان یکی از این کمپانی‌ها، اخیرا کاربرد جدیدی را برای این تکنولوژی تعریف نموده و سیستمی را ابداع کرده که می‌تواند وجود دست‌انداز و ناهمواری در مسیر پیش رو را به سایر راننده‌ها اطلاع دهد.

مدل‌های جدیدی چون C کلاس، S کلاس و EQS از مرسدس بنز به قابلیت تشخیص دست‌انداز و سرعت‌گیر مجهز هستند. این مدل‌ها در صورت تشخیص هر گونه ناهمواری و چنانچه سرویس Car-to-X فعال باشد، اطلاعات مربوطه را همان لحظه و از طریق شبکه تلفن همراه خودرو به سرویس ابری مرسدس بنز ارسال می‌کنند.

حال اگر خودرویی در حوالی آن منطقه حضور داشته و به سرویس ابری مرسدس بنز متصل باشد، بلافاصله اطلاعات مربوط به ناهمواری‌ها و دست‌اندازها را دریافت می‌کند! در گام بعدی این اطلاعات از طریق آیکون‌های مخصوص روی نمایشگر سیستم اینفوتینمنت و داخل برنامه مسیریاب به راننده نمایش داده می‌‌شوند. در کنار نمایش آیکون، ده ثانیه قبل از رسیدن به ناهمواری‌ها اخطار صوتی نیز برای راننده پخش می‌شود تا وی حتما در جریان کیفیت بد مسیر مقابل قرار بگیرد.

مدل‌های تولیدی مرسدس بنز از سال 2016 به این طرف امکان دریافت اخطار دارند. البته این امر مستلزم ایجاد حساب Mercedes Me و فعال بودن ارتباطات Car-to-X است. در این خودروها وجود ترافیک در مسیر مقابل به رانندگان اطلاع داده می‌شود، اما همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نسل جدید C کلاس، S کلاس و EQS به قابلیت اخطار ناهمواری و سرعت‌گیر نیز مجهز هستند. آنطور که اعلام شده، این قابلیت در برخی از بازارهای معین و به 36 زبان مختلف در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

تشخیص ناهمواری یا سرعت‌گیر در مدل‌های فوق، بر عهده سیستم تعلیق و یک الگوریتم پیشرفته است. چنانچه میزان فشردگی یا بازی ناگهانی کمک‌فنرها در یک نقطه از حد معینی فراتر برود، این الگوریتم آنجا را به عنوان مسیر ناهموار شناسایی و ثبت می‌کند. برای سرعت‎گیر هم از مکانیسم مشابهی استفاده می‌شود، با این تفاوت که در آن فشردگی و آزاد شدن پشت سر هم کمک‌فنر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

گفتنی است مرسدس بنز یک قابلیت دیگر با نام Crosswind Assist دارد که بر مبنای تکنولوژی Car-to-X کار می‌کند. همانطور که قابل حدس است، این قابلیت هنگام وزش بادهای عرضی شدید فعال شده و با مداخله در سیستم ترمز و فرمان به کمک راننده می‌شتابد. هنگام وقوع چنین اتفاقی، وجود باد شدید از طریق سرویس ابری به سایر رانندگان حاضر در اطراف آن منطقه اطلاع داده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی