ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه تا به امروز درباره آیفون تاشو اپل می‌دانیم

اپل معمولا دیرتر از سایر شرکت‌ها به سراغ فناوری‌های نوین می‌رود و چنین موضوعی درباره گوشی‌های تاشو هم صادق است. در حالی که سامسونگ همین چند روز پیش نسل سوم گوشی تاشو خود را معرفی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

اپل معمولا دیرتر از سایر شرکت‌ها به سراغ فناوری‌های نوین می‌رود و چنین موضوعی درباره گوشی‌های تاشو هم صادق است. در حالی که سامسونگ همین چند روز پیش نسل سوم گوشی تاشو خود را معرفی کرد، هنوز کوپرتینویی‌ها محصول مشابهی را معرفی نکرده‌اند. اما تا به امروز گزارش‌های زیادی درباره آیفون تاشو منتشر شده که نگاهی به آن‌ها داریم.

سامسونگ با معرفی گلکسی زد فولد ۳ و زد فلیپ ۳ در بازاری حکمرانی می‌کند که رقیب اصلی‌اش یعنی اپل در آن حضور ندارد و هنوز طرفداران این برند طعم یک آیفون تاشو را نچشیده‌اند و نمی‌دانند iOS روی نمایشگر انعطاف‌پذیر چه عملکردی از خودش نشان می‌دهد. اگرچه کوپرتینویی‌ها در این چند سال ساکت بوده‌اند، اما این موضوع به معنای عدم برنامه‌ریزی برای ورود به این بازار در آینده نخواهد بود.

اواخر ۲۰۱۷ بود که گزارش‌های اولیه درباره آیفون تاشو به اینترنت راه پیدا کردند و اولین اطلاعات از معرفی چنین محصولی در سال ۲۰۲۰ خبر می‌دادند. اما نه تنها در ۲۰۲۰، بلکه امسال یعنی ۲۰۲۱ هم نمی‌توانیم با آیفون مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر اپل ملاقات کنیم و باید همچنان منتظر بمانیم. اما آیفون تاشو اپل چه زمانی از راه می‌رسد و چه مشخصاتی خواهد داشت؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی به گزارش‌ها و شایعات پیرامون این گوشی متفاوت داشته باشیم.

تاریخ معرفی آیفون تاشو

تقریبا بدون هیچ شکی می‌دانیم اپل روی چنین محصولی کار می‌کند و چند سالی می‌شود که اطلاعات مربوط به پتنت‌هایش به اینترنت راه پیدا می‌کنند، اما سوال اینجاست که کوپرتینویی‌ها چه زمانی می‌خواهند چنین محصولی را معرفی و روانه بازار کنند.

گزارش‌های اولیه از سال ۲۰۲۰ و بعد ۲۰۲۱ به عنوان تاریخ رونمایی از این محصول یاد می‌کردند، اما تحلیلگر مطرح محصولات اپل یعنی «مینگ-چی کو» سال ۲۰۲۳ را یک تاریخ واقع‌بینانه می‌داند. به گفته این منبع، اپل باید در این زمان به دنبال رفع مشکلات این دستگاه باشد و به فناوری‌هایی دست یابد که امکان تولید انبوه آن را فراهم می‌کنند.

آیفون تاشو اپل

خبرنگار بلومبرگ، «مارک گرومن» هم نظر مشابه با کو دارد و در گزارش‌هایش گفته کوپرتینویی‌ها تا ۲ یا ۳ سال آینده آیفون تاشو را روانه بازار نمی‌کنند. بنابراین حداقل باید دو سال دیگر صبر کنیم و در این زمان سامسونگ و شاید حتی شیائومی، در این بازار حکمرانی خواهند کرد.

طراحی آیفون تاشو

ظاهرا اپل روی نمونه‌های اولیه چنین محصولی کار می‌کند، اما هنوز با یک محصول نهایی روبه‌رو نیستیم. به همین علت تا به امروز با پتنت‌های مختلفی روبه‌رو شده‌ایم. کوپرتینویی‌ها طراحی‌های متنوعی را ثبت کرده‌اند که برخی از آن‌ها متفاوت با چیزی هستند که امروزه در بازار حضور دارند. با این وجود، به نظر می‌رسد اولین آیفون تاشو طراحی مشابه با محصولات کنونی داشته باشد و به نمایشگر ۷.۸ یا ۸.۰ اینچی مجهز شود.

برخلاف محصولی مانند سرفیس Duo که از دو نمایشگر به همراه یک لولا بهره می‌برد، اپل می‌خواهد در این محصولش از نمایشگر یکپارچه مشابه گلکسی زد فولد استفاده کند و به سراغ یک مکانیزم لولای پنهان برود.

آیفون تاشو اپل

برخلاف کو و گرومن، به گفته یکی دیگر از منابع معتبر دنیای فناوری به نام «جان پراسر»، اپل به سراغ طراحی مشابه گلکسی زد فلیپ می‌رود و آن را در رنگ‌های متنوعی روانه بازار می‌کند. حتی این منبع تصاویری مفهومی از این گوشی هوشمند هم منتشر کرده بود. شاید اپل مانند سامسونگ از دو گوشی تاشو رونمایی کند، اما چنین موضوعی تقریبا دور از انتظار است. کوپرتینویی‌ها به احتمال زیاد در ابتدا با یک محصول شرایط بازار را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس به سراغ افزایش مدل آن‌ها می‌رود.

قیمت

گوشی‌های تاشو قیمت بالایی دارند و اگرچه جدیدترین گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با گذشته قیمت پایین‌تری دارند، اما هنوز از گوشی‌های استاندارد گران‌ترند. برای مثال گلکسی زد فولد ۳ با قیمت پایه ۱۸۰۰ دلار فروخته می‌شود، هرچند زد فلیپ ۳ قیمت پایین‌تری دارد و می‌توان با ۹۹۹ دلار هم آن را تهیه کرد. بنابراین آیفون آینده کوپرتینویی‌ها هم ارزان نخواهد بود.

اگر سامسونگ بتواند تا دو سال دیگر به کاهش قیمت این گوشی‌های هوشمند ادامه دهد، احتمالا اپل هم محبور می‌شود اولین آیفون تاشو را با قیمت پایین‌تری روانه بازار کند. با چنین کاری می‌تواند به خوبی در بازار رقابت کند. اگرچه اپل نشان داده که چندان مسیر شرکت‌های دیگر را در قیمت‌گذاری دنبال نمی‌کند، اما با توجه به رقابت سنگینی که احتمالا دو یا سه سال دیگر شاهدش خواهیم بود، کوپرتینویی‌ها نمی‌توانند سلیقه‌ای با بازار برخورد کنند، مخصوصا که دیرتر از شرکت‌های مطرح دست بکار می‌شود.

مشکلات اپل

مشکل اصلی اپل مانند سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، نمایشگر است. اگرچه نمایشگر گوشی‌های تاشو نسبت به نسل اولشان بسیار مقاوم‌تر شده و برای مثال می‌توان در گلکسی زد فولد ۳ از قلم هم استفاده کرد، اما چنین پنل‌هایی همچنان حساسند و احتمال آسیب دیدنشان وجود دارد. برای مثال در صورت استفاده از قلم S Pen عادی، نمایشگر گلکسی زد فولد ۳ مشکل پیدا می‌کند. سامسونگ از فناوری شیشه فوق نازک (UTG) استفاده می‌کند، اما اپل منتظر سازنده گوریلا گلس یعنی کورنینگ باقی می‌ماند.

آیفون تاشو اپل

کورنینگ در حال حاضر روی شیشه با قابلیت خم شدن کار می‌کند، اما نمی‌دانیم چه زمانی از راه می‌رسد. بنابراین محافظ نمایشگر تاشو یکی از مشکلاتی است که اپل باید برای تولید انبوه محصول آینده‌اش رفع کند.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری درباره این محصول منتشر شود و البته تصاویر مفهومی بیشتری هم از آن در اختیارمان قرار بگیرد. تا زمان معرفی چنین محصولی از سوی اپل، کاربران باید به گوشی‌های تاشو اندرویدی بسنده کنند، البته قیمت بالای آن‌ها و مشکلاتی مانند استحکام پایین نمایشگر فعلا مانع از محبوبیت چشمگیر این محصولات می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

    خود اپل میگه سه سال دیگه می‌خوام برم بیرون شما از الان براش آگهی تبلیغاتی میزنید
    منوکر بی جیره مواجیب
    شدید ها

مطالب پیشنهادی