ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ارتفاع آتشفشان «اتنا» در شش ماه گذشته ۳۰ متر بیشتر شده است

کوه «اتنا» (Etna)، بلندترین و فعال‌ترین آتشفشان قاره اروپا در طول شش ماه اخیر آن قدر فوران کرده که تصاویر ماهواره‌ای از افزایش ارتفاع ۳۰ متری آن خبر می‌دهند. به گزارش موسسه ملی ژئوفیزیک و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

کوه «اتنا» (Etna)، بلندترین و فعال‌ترین آتشفشان قاره اروپا در طول شش ماه اخیر آن قدر فوران کرده که تصاویر ماهواره‌ای از افزایش ارتفاع ۳۰ متری آن خبر می‌دهند.

به گزارش موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی ایتالیا (INGV)، جوان‌ترین و فعال‌ترین دهانه در بین چهار قله اتنا حالا با ارتفاع ۳۳۵۷ متر از سطح دریا به بلندترین بخش این آتشفشان تبدیل شده و به بالاترین ارتفاع تاریخ خود رسیده است.

این افزایش ارتفاع تحت تاثیر ۵۰ فوران اخیر در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۲۱ (۲۸ بهمن ۱۳۹۹) بوده که شکل آتشفشان را تغییر داده است. دانشمندان در حین آنالیز تصاویری که در تاریخ ۱۳ و ۲۵ ژوئیه (۲۲ تیر و ۳ مرداد) از ماهواره «پلیاد» به دست آمده، توانستند این افزایش چشمگیر ارتفاع را شناسایی کنند. البته این اطلاعات باید با تخمین ۳ متر در نظر گرفته شود.

تصویر سمت چپ ۲۳ تیر، تصویر سمت راست ۳ مرداد

محققان برای اطمینان از یافته خود باید ساختار توپوگرافی یا عارضه‌نگاری مدل‌ها را تصحیح می‌کردند. آن‌ها برای حذف اثرات پوشش ابر و گازهای منتشر شذه از دهانه آتشفشان اطلاعات به دست آمده از مدل سطحی دیجیتال (DSM) در تاریخ ۳ مرداد را با داده‌های ۲۲ تیر مقایسه کردند.

دهانه شمال شرقی اتنا بلندترین قله این کوه در ۴۰ سال اخیر بود، اما حالا دهانه جنوب شرقی جای آن را گرفته است. دهانه شمال شرقی پس از فوران ۱۹۸۰ و ۱۹۸۱ به حداکثر ارتفاع ۳۳۵۰ متر رسید. ولی با ریزش لبه‌های دهانه، از ارتفاع آن کاسته شد. ارتفاع دهانه شمال شرقی در تابستان ۲۰۱۸ برابر ۳۳۲۶ متر بود.

گفته می‌شود که کوه اتنا ابتدا در زیر آب قرار داشته و بعد آرام‌آرام به خشکی راه پیدا کرده است. این کوه به مرور با فوران‌های گوناگون ارتفاع خود را افزایش داد و حالا پوشیده از مواد مذابی است که در حدود ۳۰۰ هزار سال گذشته از این کوه فوران کرده و روی آن خشک شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی