ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این سیستم رباتیک سرعت تفکیک باتری خودروهای برقی را ۱۰ برابر می‌کند [تماشا کنید]

محققان به‌تازگی موفق به ساخت رباتی شده‌اند که می‌تواند به‌صورت خودکار باتری‌های قدیمی خودروهای برقی را با سرعتی تقریبا ۱۰ برابر انسان اوراق کند. این سیستم رباتیک قادر است بدون دخالت انسان با مواد شیمیایی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان به‌تازگی موفق به ساخت رباتی شده‌اند که می‌تواند به‌صورت خودکار باتری‌های قدیمی خودروهای برقی را با سرعتی تقریبا ۱۰ برابر انسان اوراق کند. این سیستم رباتیک قادر است بدون دخالت انسان با مواد شیمیایی سمی کار کرده و عناصر سازنده باتری را در سطح سلول‌ها بازیافت کند.

پژوهشگران آزمایشگاه ملی Oak Ridge برای ساخت این سیستم از دستگاهی کمک گرفته‌اند که پیش‌تر برای استخراج آهنربای کمیاب هارد درایوها استفاده می‌شد. این راهکار حالا برای تجزیه باتری خودروهای برقی استفاده می‌شود و می‌تواند با ایمنی بالا و کارآمدی مناسب اجزای تشکیل‌دهنده این باتری‌ها را تفکیک کند.

سیستم حاضر قادر به تجزیه باتری‌ها در سطح سلولی است و می‌تواند مواد مختلفی نظیر کبالت، لیتیوم یا ورقه‌های فلزی را بیرون بیاورد. این ربات می‌تواند ماژول‌های باتری را جدا کند و دوباره از آن‌ها در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی کمک بگیرد. به گفته محققان، این سیستم در مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک انسان ۱۲ باتری را تجزیه کند، قادر است حداقل ۱۰۰ باتری را اوراق کند.

«جاناتان هارتر» از اعضای این تیم می‌گوید: «بازار به تعداد باتری‌هایی که می‌توانند در این فرآیند بازیافت حضور پیدا کنند، محدود نشده است. در حال حاضر انباشت بزرگی در صنعت ما به وجود آمده. عامل محدودکننده فعلی زمانی است که طول می‌کشد تا شارژ باتری‌ها خالی شود و فرآیند جداسازی به‌صورت دستی انجام بگیرد.»

محققان حالا می‌خواهند مقیاس کاری خود را افزایش داده تا پاسخگوی حجم بالاتری از نیاز بازار باشند. اگر از همین سیستم برای بازیافت پیشرانه خودروهای برقی استفاده شود، می‌توانیم به مواد و عناصر ارزشمندی دست پیدا کنیم که تاکنون به راحتی از دست می‌رفتند.

«تام لاگراسو»، دیگر عضو این تیم می‌گوید: «تجزیه خودکار قطعاتی که حاوی مواد خطرناک هستند نه تنها فشار وارده بر نیروی انسانی را کم می‌کند، بلکه فرآیند کارآمدی برای جداسازی قطعات به مواد ارزشمندتر به وجود می‌آورد. این ارزش افزوده بخش مهمی از پیاده‌سازی یک فرآیند پایای اقتصادی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی