ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بلو اوریجین ناسا را به‌خاطر قرارداد ماه‌نشین اسپیس ایکس به دادگاه می‌برد

بلو اوریجین در اقدام جدیدی از تصمیم ناسا در قرارداد سیستم فرود انسانی به دادگاه ایالتی فدرال شکایت کرده است. ناسا چند ماه پیش در قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری با اسپیس ایکس وارد همکاری شد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

بلو اوریجین در اقدام جدیدی از تصمیم ناسا در قرارداد سیستم فرود انسانی به دادگاه ایالتی فدرال شکایت کرده است. ناسا چند ماه پیش در قراردادی ۲.۹ میلیارد دلاری با اسپیس ایکس وارد همکاری شد تا ماه‌نشین برنامه آرتمیس را توسعه دهد.

سخنگوی بلو اوریجین درباره شکایت جدید این شرکت علیه ناسا می‌گوید: «بلو اوریجین شکایت خود را به دادگاه ایالتی فدرال آمریکا برده تا نقایص موجود در فرآیند اعطای قرارداد سیستم فرود انسانی ناسا را برطرف کند. ما قویا باور داریم که مشکلات موجود در این قرارداد و ماحصل آن باید به منظور حفظ عدالت، ایجاد رقابت و کسب اطمینان از بازگشت ایمن انسان به ماه برطرف شود.»

این دادگاه احتمالا باعث تاخیر دیگری در برنامه سیستم فرود انسانی و پروژه آرتمیس می‌شود. هدف اولیه ناسا عقد دو قرارداد مستقل بود، اما کمبود بودجه باعث شد این سازمان نتواند چنین کاری انجام دهد. بلو اوریجین پیش‌تر در شکایتی به دیوان محاسبات آمریکا (GAO) مدعی شده بود که تصمیم ناسا اساسا ناعادلانه بوده چون به اسپیس ایکس اجازه داده پیشنهادش را اصلاح کند، در حالی که ظاهرا بلو اوریجین چنین امکانی نداشته است.

ناسا به دنبال شکایت شرکت بلو اوریجین به GAO از اسپیس ایکس خواست کار روی قرارداد ماه‌نشین را متوقف کند تا فرآیند تحقیقات کامل شود. حالا اگرچه اطلاعات کاملی از این شکایت در دسترس نیست، اما منابع آگاهی گفته‌اند بلو اوریجین از قاضی خواسته تا دوباره به‌طور موقت قرارداد اسپیس ایکس را به حالت تعلیق درآورد.

ناسا و اسپیس ایکس همین حالا به خاطر تحقیقات GAO حدود سه ماه زمان از دست داده‌اند. اکنون اگر قاضی درخواست بلو اوریجین را تایید کند، این تاخیر می‌تواند پروژه را بیشتر به تعویق بیندازد. در نهایت، همه این اتفاقات سبب می‌شود که هدف ناسا برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۴ در معرض خطر قرار بگیرد و از دسترس دورتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • realtime
    realtime | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

    کلا این میراث فرهنگیه جف بیزوسه، با گریه میخواد چیزی رو که نتونسته ببره رو به دست بیاره.

    • Mehrdad A.S.H
      Mehrdad A.S.H | ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

      دست دادن ایلان ماسک شارلاتان با دولت بی قانون آمریکا باعث شده پروژه ها و شرکتهای درست و حسابی مثل بلو اوریجین و ..... پس زده بشن ، در هر صورت کار جف بزوس درست و موفقیاتاش صد در صدیه به زودی هم کل سیستما رو دست خودش میگیره اگه هم باز آمریکا بهش فشار بیاره بخواد باهاش دربیافته ، فکر کنم دولت خودشو بوجود بیاره از ایالت واشنگتن هم شروع میکنه که همین الانشم دست خودشه 👍

      • realtime
        realtime | ۲۸ مرداد ۱۴۰۰

        کسی نیست گردن بگیره؟

مطالب پیشنهادی