ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نیکون برندگان مسابقه «دنیای کوچک در حرکت» را اعلام کرد [تماشا کنید]

ویدیوی تهیه شده از میکروب‌های تک سلولی در روده موریانه برنده مسابقه «دنیای کوچک در حرکت» نیکون شد. ویدیوهای دیگری از جمله رشد تومور انسانی در ده روز، زایمان کک آبی، رشد باکتری‌های موجود در ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

ویدیوی تهیه شده از میکروب‌های تک سلولی در روده موریانه برنده مسابقه «دنیای کوچک در حرکت» نیکون شد. ویدیوهای دیگری از جمله رشد تومور انسانی در ده روز، زایمان کک آبی، رشد باکتری‌های موجود در یک ظرف طی ۵ روز، رشد خزه در ۱۰ روز و ویدیویی باورنکردنی از شبکه‌های عصبی هیپوکامپ موش نیز جزو منتخبین دیگر این مسابقه بودند.

در یازدهمین سال برگزاری این مسابقه برای تهیه ویدیوهای میکروسکوپی، فیلم‌های کوتاه حیرات‌انگیزی از دنیای کوچک در حرکت ارائه شده است.

تقریبا ۵۰ سال از زمان برگزاری اولین مسابقه عکاسی میکروسکوپی دنیای کوچک نیکون می‌گذرد و کمی بیش از ۱۰ سال پیش مسابقه دیگری تحت عنوان دنیای کوچک در حرکت ایجاد شد. «اریک فلم» از نیکون عنوان می‌کند که این مسابقه نشان‌دهنده تکامل سریع فناوری‌های جدید میکروسکوپی است. او می‌گوید:

ما در زمان شگفت‌انگیزی زندگی می‌کنیم که توانایی ضبط و به اشتراک‌ گذاری تصاویر علمی با کیفیت بالا را داریم. ویدیوهای امسال نشان می‌دهد که قدرت فناوری میکروسکوپی توانایی ارتباط افراد همفکر، آموزش دیگران با استفاده از محتوای تصویری جذاب و انتشار دانش علمی برای عموم مرد را دارد.

جایزه برترین ویدیو امسال به موردی ارائه شده که رابطه بی‌سابقه‌ای بین موریانه‌ها و میکروب‌های ریز موجود در روده آن‌ها را نشان می‌دهد. این میکروب‌ها به موریانه‌ها در هضم چوب کمک می‌کنند اما حساسیت بسیار زیادی به نور و اکسیژن دارند که با این وجود ثبت تصاویر متحرک بدون کشته شدن فوری میزبان و میکروب اولیه بسیار دشوار است.

فابیان وستون، عکاس برنده توضیح می‌دهد:

من روش‌های زیادی را امتحان کردم اما آن‌ها به اکسیژن بسیار حساس هستند. بنابراین مجبور شدم تا جای ممکن گاز را از محلول نمک خارج کنم. این کار بسیار پیچیده‌ای بود و مجبور شدم سریع کار کنم. ویدیویی که آن را مشاهده می‌کنید نتیجه ماه‌ها آزمایش و خطا، تحقیقات و پشتکار زیاد است.

رتبه دوم به «استفانی هاچی» و «کریستوفر هیوز» زیست شناسان مولکولی دانشگاه کالیفرنیا اختصاص یافت. این دو دانشمند موفق به ساخت یک ویدیو تایم-لپس باورنکردنی شدند که شکل‌گیری و دگردیسی یک میکرو تومور انسانی را نشان می‌دهد. ویدیو رشد این تومور در طی ۱۰ روز را شامل می‌شود.

رتبه سوم را نیز آندره ساویتسکی، عکاس میکروسکوپی اوکراینی تصاحب کرده که ویدیو حیرت انگیز او زایمان کک آبی را به تصویر می‌کشد.

ویدیوهای برجسته دیگری که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد شامل رشد باکتری‌های موجود در یک ظرف طی ۵ روز، رشد خزه در ۱۰ روز و ویدیویی باورنکردنی از شبکه‌های عصبی هیپوکامپ موش می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی