ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان چینی ترسیم دقیق‌تری از فرایند ایجاد ترس در مغز انسان ارائه دادند

گروهی از دانشمندان دانشگاه چینهوا در شهر بیجینگ، با مطالعه روی چندین بیمار مبتلا به صرع موفق شدند فرایند ایجاد ترس در مغز انسان را در مقاله اخیر خود تشریح کرده و تصویر روشنی از ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

گروهی از دانشمندان دانشگاه چینهوا در شهر بیجینگ، با مطالعه روی چندین بیمار مبتلا به صرع موفق شدند فرایند ایجاد ترس در مغز انسان را در مقاله اخیر خود تشریح کرده و تصویر روشنی از آن با کمک نمودارهای مختلف ارائه کردند.

ترس یکی از حالت‌های اساسی در مغز انسان است که در پاسخ به خطرات واقعی یا غیر واقعی ظاهر می‌شود. ترس از سازوکارهای اصلی بقا محسوب می‌شود که به طور معمول با یک محرک منفی (بیشتر درد) در ارتباط است. دانشمندان تاکنون فرضیه‌های گوناگونی پیرامون مکانیسم‌های مرتبط با درد در مغز انسان مطرح کرده‌اند؛ اما به دلیل وجود محدودیت در ارزیابی آن‌ها، هیچ کدام مورد تایید قرار نگرفته‌اند. 

ترس اکتسابی یکی از انواع اصلی ترس است که مطالعه آن با استفاده از ابزارهای تصویربرداری و حسگرهای غیر تهاجمی امکان‌پذیر نیست. با این حال دانشمندان چینی موفق شدند با مطالعه روی بیمارانی که به دلیل ابتلا به صرع از ابزارهای تشخیصی تهاجمی بهره می‌بردند، مکانیسمی نسبتاً دقیق از نحوه ایجاد ترس درون مغز انسان را به ثبت برسانند. آن‌ها از نمایشگری استفاده کردند که دو رنگ مختلف را به صورت متناوب به تصویر می‌کشیده است. همزمان با ظهور یکی از رنگ‌ها، شوک الکتریکی خفیفی به داوطلب وارد می‌شده است تا حس درد را القا کند. 

در نهایت شرکت‌کنندگان نسبت به یک رنگ خاص حساسیت پیدا کردند و فرایند ترس اکتسابی درون آن‌ها شکل گرفت. پس از آن مشاهده شد که با نمایش همان رنگ، بخشی از مغز با عنوان هسته‌ mPFC، از طریق تولید امواج تتا با فرکانس ۴ تا ۸ هرتز اقدام به برقراری ارتباطات با سایر قسمت‌ها از جمله آمیگدال می‌کند که نقش مهمی در یادگیری، حافظه، بروز احساسات و ایجاد پاسخ‌ها در انسان دارد.

تفسیر داده‌های تحقیق و انجام مطالعات مشابه می‌تواند در شناخت بهتر مغز انسان و مکانیسم ترس در آن مفید واقع شود. بیشتر داده‌های قبلی براساس مطالعه روی مغز جانوران جمع‌آوری شده است؛ اما پیچیدگی‌های منحصربه‌فرد مغز انسان موجب می‌شود تا تعمیم یافته‌ها به آسانی امکان‌پذیر نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی