ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دنیات رو کشف کن؛ تغییر شعار هویتی فلایتیو چگونه اتفاق افتاد؟

کارشناس برندینگ فلایتیو در گفتگو با دیجیاتو از چرایی تغییر تگ لاین این استارتاپ پس از چندین سال فعالیت می‌گوید؛ به گفته او این تغییر تگ‌لاین برای فلایتیو باید رخ می‌داده تا بتواند پیام جدید ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

کارشناس برندینگ فلایتیو در گفتگو با دیجیاتو از چرایی تغییر تگ لاین این استارتاپ پس از چندین سال فعالیت می‌گوید؛ به گفته او این تغییر تگ‌لاین برای فلایتیو باید رخ می‌داده تا بتواند پیام جدید خود را به مخاطبان این استارتاپ برساند.

«کیا آقاطاهری» کارشناس برندینگ این مجموعه در گفتگو با دیجیاتو درباره چرایی انتخاب این شعار و اهدافی که پشت آن بوده بیشتر توضیح می‌دهد.

دیجیاتو: چطور به چنین تگ‌لاینی رسیدید و فکر می‌کنید این تگ‌لاین چه پیامی برای مشتریان قدیمی و جدید فلایتیو دارد؟

کیا آقاطاهری: «در بحث انتخاب و ساخت تگ‌لاین ما از متد «کهن الگوی برند» استفاده کردیم. به این صورت که آمدیم و با هم‌بنیان‌گذاران و مدیران میانی فلایتیو در دپارتمان‌های مختلف مصاحبه‌های عمقی انجام دادیم و بر اساس ۱۲ کهن الگوی برند که در دنیا هم مرسوم است، متوجه شدیم که کهن الگوی برند فلایتیو Explorer یا همان «کاشف» است. در واقع ما مثل جیپ و نشنال جئوگرافیک یک برند کاشف هستیم. در ادامه آمدیم و گفتیم اگر بخواهیم این کهن الگو را در قالب عبارتی بیان کنیم که تمامی جنبه‌های درونی و بیرونی برندمان را پوشش بدهد، این عبارت باید «دنیات رو کشف کن» باشد.

پیامی که این تگ‌لاین برای مشتریان قدیمی ما دارد، این است که ما چیز جدیدی را به برند فلایتیو اضافه نکردیم بلکه تگ‌لاین جدید را پیدا کردیم. در نتیجه چون این تگ‌لاین با فعالیت‌های ارتباطی که قبلا انجام دادیم سازگاری دارد، فکر می‌کنیم مشتریان قدیمی ما هم خواه ناخواه با این پیام همگام باشند و تغییر عمده‌ای احساس نکنند. در مورد مشتریان جدید هم ما با سنجه هایی که برای سنجش میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) در اختیار داریم، مثل Top of Mind و ... طی ماه‌های آینده بازخورد این افراد در مورد تگ‌لاین جدیدمان را بررسی خواهیم کرد.»

کیا آقاطاهری کارشناس برندینگ فلایتیو.

در تگ‌لاین جدید به طور خاص از عبارت «دنیات رو کشف کن» استفاده کردید. آیا این موضوع به مفهوم خاصی اشاره می‌کند؟

کیا آقاطاهری: «سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چرا ما در تگ‌لاین جدید از عبارت «دنیات رو کشف کن» استفاده کردیم و «دنیا رو کشف کن» را به کار نبردیم؟ جوهره یا DNA برند فلایتیو سفر به معنای عام کلمه است. یعنی سفر برای ما فقط رفتن از جایی به جای دیگر نیست، بلکه به غیر از سفر بیرونی سفر درونی و کشف دنیای درون و ارتقای شخصی افراد را هم مد نظر داریم. به این دلیل بود که از «دنیات رو کشف کن» استفاده کردیم.»

فلایتیو امسال بزرگترین جذب سرمایه را در میان استارتاپ‌های گردشگری داشت. این موضوع روی تغییر تگ لاین شما تأثیر گذاشت؟

کیا آقاطاهری: «فلایتیو از ابتدای شروع کارش در سال ۹۴ با سه نفر هم بنیان گذار، تا امروز که یک سازمان ۱۴۰ نفری شده به روش بوت استرپ رشد ارگانیک تجربه کرده. ما به مدت چهار سال بدون جذب سرمایه و فقط از طریق کشف کردن توانستیم رشد ارگانیک و طبیعی را تجربه کنیم. اما در سال ۹۸ اولین جذب سرمایه را داشتیم و حالا اخیرا جذب سرمایه دوم هم اتفاق افتاده که بسیار بزرگ بوده است. من این موضوع را در امتداد آن روحیه کشف کردن که جوهره و DNA این استارتاپ است احساس می‌‌کنم.»

شما چند وقت پیش هم لوگوی برندتان را عوض کردید و هم تغییر و تحولی در فعالیت شبکه‌های اجتماعی‌تان انجام دادید. الان هم که تگ‌لاین عوض شده. به نظرتان این حجم از تغییرات پشت سر هم برای برندتان خطرناک نیستند یا بالعکس، فکر می‌کنید لازم هستند؟

کیا آقاطاهری: «ما در یک بازار به شدت رقابتی هستیم. گزارشی که تریبون به عنوان پلتفرم رپورتاژهای آگهی ایرانی منتشر کرده نشان می‌دهد که «خرید بلیت هواپیما» دومین کلیدواژه رقابتی SEO در ایران است. در بازاری هم که به شدت رقابتی است، همه در وهله اول به سراغ مسئله قیمت می‌روند. اما ما برای آنکه از این حوزه خارج شویم و رقابت را ببریم به سمت کیفیت محصول‌مان، به برندسازی روی آوردیم. در گذشته برندسازی فقط روی طراحی هویت بصری استوار بود، اما امروز برندسازی یک تجربه است که ما به مشتریان‌مان ارائه می‌کنیم.

ما در وهله اول و از ابتدا این انتقال تجربه را به طریق بصری انجام دادیم، اما در ادامه آمدیم و جنبه‌های مفهومی و همچنین کیفیت محصول و پشتیبانی را با یک نخ نامرئی به برندسازی‌مان متصل کردیم تا وقتی کسی از ما بلیت هواپیما می‌خرد، بیشتر از بحث قیمت ذهنش برود به این سمت که دارد از ما یک تجربه سفر خریداری می‌کند. بنابراین اگر سایر بازیگران صنعت هم به این سمت حرکت بکنند دیگر رقابت از بحث قیمت خارج شده و به سمتی می‌رود که کدام برند، تجربه سفر بهتری برای مشتریان خود ارائه می‌کند. از این بابت ما نسبت به تغییراتی که انجام دادیم نگرانی خاصی نداریم.»

به نظرتان شعار دنیات رو کشف کن با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، چقدر با شرایط مردم هم‌خوانی دارد؟ طبیعتا دنیاگردی در این اوضاع برای خیلی‌ها ممکن نیست.

کیا آقاطاهری: «متوجه دغدغه‌ای که دارید هستم. ما پیش از شدت گرفتن این وضعیت اقتصادی وخیم، و زمانی که فلایتیو با تمرکز بر فروش بلیت هواپیمای خارجی تأسیس شد هم باید تگ‌لاینی را انتخاب می‌کردیم که به محور فعالیت‌های فلایتیو که توریسم خارجی است اشاره کند. از طرف دیگر اگر تگ‌لاین ما «دنیا رو کشف کن» بود و به کشف درونی اشاره نداشت، انتقاد شما به انتخاب این تگ‌لاین وارد بود. اما ما اعتقاد داریم که حتی با شناخت بهتر خودمان می‌توانیم یک سفر درونی خوب هم داشته باشیم، همانطور که در اشعار و ادبیات فارسی هم به این موضوع اشارات زیادی شده است. بنابراین فکر می‌کنم تگ‌لاین فعلی کاملا با مفهومی که به دنبالش هستیم هم راستا و همسو است.»

آینده فلایتیو را در پساکرونا چطور می‌بینید؟ چه اهدافی را در نظر گرفتید و تصور می‌کنید به تمامی این اهداف می‌رسید؟

کیا آقاطاهری: «با توجه به این حجم از اعمال محدودیت برای سفر در این روزهای کرونایی، ما پیش‌بینی می‌کنیم که بعد از برداشته شدن این محدودیت‌ها، مثل آبی که از پشت سد رها شده باشد، تقاضا برای سفر به شدت افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر ما با رویکردهای تکنولوژیکی که داریم در فلایتیو پیاده می‌‌کنیم، مثلا مباحث هوش مصنوعی، تصور می‌کنیم که بتوانیم با خدمات متنوع‌تر و در کلاس جهانی وارد دوران پساکرونا شویم که هم بتوانیم تکنولوژیک‌تر از گذشته خدمت‌رسانی کنیم و هم جنبه‌هایی مثل سفر مسئولانه و پایدار و بهداشتی که در آن‌ها انسان‌ها به محیط زیست آسیب نمی‌زنند را تقویت کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی